Vammaisten henkilöiden asumispalvelujen palvelusetelin arvon muuttaminen
Vammaisten henkilöiden asumispalvelujen palvelusetelin arvon muuttaminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti vahvistaa vammaisten henkilöiden asumispalvelujen palvelusetelin arvon (alv 0 %) 1.1.2026 alkaen alla olevan taulukon mukaisesti:
Palveluluokka | Palvelusetelin arvo (vuorokausihinta) (alv 0%) |
Palveluluokka 1 | 80 euroa |
Palveluluokka 2 | 100 euroa |
Palveluluokka 3 | 135 euroa |
Palveluluokka 4 | 220 euroa |
Palveluluokka 5 | 310 euroa |
Palveluluokka 6 | 350 euroa |
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa palvelun koko hinnan.
Käsittely
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ostopalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.10.2013 § 318, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen järjestämistapa ja vahvisti palvelusetelin arvon.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.3.2023 § 43 vahvistanut palvelusetelin arvon seuraavasti:
| Palveluluokka | Palvelusetelin arvo €/vrk (alv 0%) |
| Palveluluokka 1 | 127 |
| Palveluluokka 2 | 178 |
| Palveluluokka 3 | 205 |
Perustelut palvelusetelin arvon muuttamiselle
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) edellyttää, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tulee olla laadultaan ja sisällöltään yhdenmukaisia riippumatta siitä, millä tavalla palvelut järjestetään. Asiakkaan saama palvelu ei saa erota sen perusteella, tuotetaanko se omana toimintana, ostopalveluna tai muulla järjestämistavalla.
Palveluseteli on yksi tapa järjestää vammaisten helsinkiläisten asumispalvelua. Palveluseteli on tarkoituksenmukainen vaihtoehto omalle ja ostetulle palvelulle. Vammaisten henkilöiden asumispalvelut on kilpailutettu (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 27.9.2024 § 65), ja uusi sopimuskausi on käynnistynyt 1.1.2025. Palvelusetelin sisällön ja hinnoittelun päivittäminen on tarpeen, jotta asiakas saa samanlaista palvelua riippumatta siitä, millä lailla palvelu järjestetään.
Vammaisneuvosto on ilmaissut myönteisen kannan palvelusetelin arvon ja sisällön muuttamiseen siten, että ne vastaavat muuta palvelutoimintaa. Vammaisneuvoston kanssa on tehty tiivistä yhteistyötä palvelujen järjestämiseen ja hankintoihin liittyvissä kysymyksissä.
Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus
Palvelusetelin arvoa on tarkasteltu suhteessa voimassa olevan ostopalvelusopimuksen hintoihin. Uudet arvot vastaavat ostopalvelujen ja oman palvelutuotannon hintatasoa.
Palvelusetelin arvoksi esitetään 1.1.2026 alkaen seuraavaa:
| Palveluluokka | Palvelusetelin arvo (vuorokausihinta) (alv 0%) |
| Palveluluokka 1 | 80 euroa |
| Palveluluokka 2 | 100 euroa |
| Palveluluokka 3 | 135 euroa |
| Palveluluokka 4 | 220 euroa |
| Palveluluokka 5 | 310 euroa |
| Palveluluokka 6 | 350 euroa |
Palveluluokkien tarkempi kuvaus löytyy liitteestä 1.
Palvelusetelipalvelun sisältöä ja laatuvaateita on tarkennettu ja palveluluokkia on lisätty aikaisemmasta kolmesta kuuteen luokkaan, jotta asiakkaan tosiasiallinen mahdollisuus käyttää palveluseteliä mahdollistuisi riippumatta asiakkaan palvelutarpeesta.
Vammaisten henkilöiden asumispalvelujen palvelusetelin uudet arvot ovat linjassa kilpailutettujen palvelujen hintojen ja oman toiminnan kustannusten kanssa.
Kustannusvaikutukset
Vammaispalvelulain mukaisen palveluasumisen palveluseteliä käyttää tällä hetkellä 29 asiakasta. Heistä 24 on palveluluokan 1 mukaisessa palvelussa, 2 asiakasta palveluluokassa 2 ja 3 asiakasta palveluluokassa 3. Palvelusetelin kustannukset vuodelle 2025 ovat näiden asiakkaiden osalta noin 1 300 000 euroa.
Nykyisten palvelun käyttäjien palvelutarpeilla ja määrällä lisäkustannukset vuodelle 2026 ovat noin 330 000 euroa, mikäli palvelusetelin arvon muutos toteutuu esityksen mukaisesti 1.1.2026 alkaen. Palvelusetelin kustannukset vuodelle 2026 ovat siten yhteensä 1 630 000 euroa, mikäli asiakasmäärä ja asiakkaiden palvelutarpeet pysyvät samoina.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 4 §:n mukaan hyvinvointialue päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Palvelusetelin käyttö tukee sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja monipuolistaa palvelujen järjestämistapoja. Se mahdollistaa laajemman palveluntarjoajien kirjon hyödyntämisen ja vahvistaa julkisen ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä.
Palvelusetelit täydentävät kunnan omaa tuotantoa ja ostopalveluja, edistäen helsinkiläisten ja heidän perheidensä hyvinvointia sekä lisäten mahdollisuuksia valita sopivimmat palvelut.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 21.10.2025 § 202
Detta beslut publicerades 13.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.