Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle sekä vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille

HEL 2025-015318
§ 17

Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle sekä vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti asiakaspalautuksista seuraavasti:

Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle

1) Ruokapalvelut

Palvelukeskusliikelaitos hyvittää Sosiaali- terveys ja pelastustoimialan ruokapalveluiden laskutusta 400 000 eurolla.

Hyvityksen taustalla on Palvelukeskuksen tuottavuustavoitteet, niihin liittyvät toimenpiteet, budjetoitua alemmat henkilöstökulut sekä palvelun suurempi keskittäminen Palvelukeskukseen. Näiden toimenpiteiden pohjalta toimialan kohteissa paikan päällä tuotettujen ruokapalveluiden kustannukset ovat budjetoitua alemmat tammi – elokuu 2025 välisellä ajalla. Hyvitys ei kosketa Pakkalasta ostettuja kotiaterioita ja muita ruokatuotteita.

2) Lääkeautomaattipalvelut

Vuonna 2024 Palvelukeskus Helsinki kilpailutti Sotepen Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluille tuottamansa lääkeautomaattipalvelun laitesopimuksen. Onnistuneen kilpailutuksen seurauksena laitteiden leasinghinta aleni. Uusi laitesopimus astui voimaan 3/2025. Vuodelle 2025 esitetty lääkeautomaattipalvelun hinta on perustunut vuoden 2024 laitekustannuksiin.

Palvelukeskusliikelaitos palauttaa tilaajalle laitekilpailutuksessa saavutetun kustannushyödyn. Laskelma perustuu toteutuneeseen kuluun 3–8/2025 ja ennusteeseen 9–12/2025.

Asiakaspalautuksen määrä 175 000 €.

3) Etähoito

Vuoden 2025 etähoidon hinnoittelussa noudatettiin aiempaa käytäntöä, jossa etähoitolaitteiden liittymäkustannukset sisällytettiin tilaajalle esitettyihin hintoihin. Nämä kustannukset ovat olleet Palvelukeskus Helsingin vastuulla.

Hintojen tarkistuksen ja budjetoinnin jälkeen tilaaja ilmoitti mm. operaattorivaihdokseen liittyen, että se vastaa jatkossa liittymäkustannuksista itse. Tämän muutoksen seurauksena Palvelukeskus Helsinki palauttaa liittymäkustannusten siirrosta syntyneen säästön koko vuoden 2025 osalta.

Asiakaspalautuksen määrä 100 000 €

Asiakaspalautukset Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle

Palvelukeskusliikelaitos hyvittää Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuksen laskutusta 300 000 eurolla.

Hyvityksen taustalla on Palvelukeskuksen tuottavuustavoitteet, niihin liittyvät toimenpiteet sekä budjetoitua alemmat henkilöstökulut. Tämän pohjalta perusopetuksen kohteissa palveluiden kustannukset ovat budjetoitua alemmat tammi – elokuu 2025 välisellä ajalla.

Asiakaspalautukset vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille

Palvelukeskusliikelaitos on edelleen tarkennettu palvelujen suoritekustannuslaskentaa, ja sen perusteella kunkin palvelun tuotantokustannukset ovat nyt entistä selkeämmin määriteltävissä ja kohdennettavissa palvelulle.

Tähän tarkentuneeseen suoritekustannustarkasteluun ja osaltaan operaattorivaihdos-hankkeeseen perustuen Palvelukeskusliikelaitos palauttaa vaihdepalvelun tilaajille vuodelta 2025 yhteensä 300 000 €.

Palautus jaetaan toimialoille ja liikelaitoksille laskutuksen toteuman perusteella seuraavasti:

 
Palautus   €                                                    
Kasvatus ja koulutus
43 000
Kaupunginkanslia          
3 000              
Kaupunkiympäristö 
62 000
Kulttuuri ja vapaa-aika  
20 500
Sosiaali-, terveys ja pelastus
165 000
Stara liikelaitos
5 000                           
Talouspalveluliikelaitos
1 500
 
 

Asiakaspalautukset tehdään syyskuun myyntilaskutuksien yhteydessä.

Toimitusjohtaja merkitsi tiedoksi, että asiakaspalautukset on yhteensä 1 275 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 3.9.2025 §26 asiakaspalautusten maksamisen periaatteista oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään asiakaskohtaisesti tehtävät palautukset yhteensä enintään 2 500 000 euroon asti.

Detta beslut publicerades 03.10.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Upplysningar

Aulikki Johansson, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 27131

aulikki.johansson@hel.fi

Päivi Harmaakorpi, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 40528

paivi.harmaakorpi@hel.fi

Beslutsfattare

Minna Hoffström
toimitusjohtaja