Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle sekä vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille
Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle sekä vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille
Päätös
Toimitusjohtaja päätti asiakaspalautuksista seuraavasti:
Asiakaspalautukset Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle
1) Ruokapalvelut
Palvelukeskusliikelaitos hyvittää Sosiaali- terveys ja pelastustoimialan ruokapalveluiden laskutusta 400 000 eurolla.
Hyvityksen taustalla on Palvelukeskuksen tuottavuustavoitteet, niihin liittyvät toimenpiteet, budjetoitua alemmat henkilöstökulut sekä palvelun suurempi keskittäminen Palvelukeskukseen. Näiden toimenpiteiden pohjalta toimialan kohteissa paikan päällä tuotettujen ruokapalveluiden kustannukset ovat budjetoitua alemmat tammi – elokuu 2025 välisellä ajalla. Hyvitys ei kosketa Pakkalasta ostettuja kotiaterioita ja muita ruokatuotteita.
2) Lääkeautomaattipalvelut
Vuonna 2024 Palvelukeskus Helsinki kilpailutti Sotepen Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluille tuottamansa lääkeautomaattipalvelun laitesopimuksen. Onnistuneen kilpailutuksen seurauksena laitteiden leasinghinta aleni. Uusi laitesopimus astui voimaan 3/2025. Vuodelle 2025 esitetty lääkeautomaattipalvelun hinta on perustunut vuoden 2024 laitekustannuksiin.
Palvelukeskusliikelaitos palauttaa tilaajalle laitekilpailutuksessa saavutetun kustannushyödyn. Laskelma perustuu toteutuneeseen kuluun 3–8/2025 ja ennusteeseen 9–12/2025.
Asiakaspalautuksen määrä 175 000 €.
3) Etähoito
Vuoden 2025 etähoidon hinnoittelussa noudatettiin aiempaa käytäntöä, jossa etähoitolaitteiden liittymäkustannukset sisällytettiin tilaajalle esitettyihin hintoihin. Nämä kustannukset ovat olleet Palvelukeskus Helsingin vastuulla.
Hintojen tarkistuksen ja budjetoinnin jälkeen tilaaja ilmoitti mm. operaattorivaihdokseen liittyen, että se vastaa jatkossa liittymäkustannuksista itse. Tämän muutoksen seurauksena Palvelukeskus Helsinki palauttaa liittymäkustannusten siirrosta syntyneen säästön koko vuoden 2025 osalta.
Asiakaspalautuksen määrä 100 000 €
Asiakaspalautukset Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle
Palvelukeskusliikelaitos hyvittää Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuksen laskutusta 300 000 eurolla.
Hyvityksen taustalla on Palvelukeskuksen tuottavuustavoitteet, niihin liittyvät toimenpiteet sekä budjetoitua alemmat henkilöstökulut. Tämän pohjalta perusopetuksen kohteissa palveluiden kustannukset ovat budjetoitua alemmat tammi – elokuu 2025 välisellä ajalla.
Asiakaspalautukset vaihdepalveluja tilaaville toimialoille ja liikelaitoksille
Palvelukeskusliikelaitos on edelleen tarkennettu palvelujen suoritekustannuslaskentaa, ja sen perusteella kunkin palvelun tuotantokustannukset ovat nyt entistä selkeämmin määriteltävissä ja kohdennettavissa palvelulle.
Tähän tarkentuneeseen suoritekustannustarkasteluun ja osaltaan operaattorivaihdos-hankkeeseen perustuen Palvelukeskusliikelaitos palauttaa vaihdepalvelun tilaajille vuodelta 2025 yhteensä 300 000 €.
Palautus jaetaan toimialoille ja liikelaitoksille laskutuksen toteuman perusteella seuraavasti:
Palautus € | |
Kasvatus ja koulutus | 43 000 |
Kaupunginkanslia | 3 000 |
Kaupunkiympäristö | 62 000 |
Kulttuuri ja vapaa-aika | 20 500 |
Sosiaali-, terveys ja pelastus | 165 000 |
Stara liikelaitos | 5 000 |
Talouspalveluliikelaitos | 1 500 |
Asiakaspalautukset tehdään syyskuun myyntilaskutuksien yhteydessä.
Toimitusjohtaja merkitsi tiedoksi, että asiakaspalautukset on yhteensä 1 275 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 3.9.2025 §26 asiakaspalautusten maksamisen periaatteista oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään asiakaskohtaisesti tehtävät palautukset yhteensä enintään 2 500 000 euroon asti.
This decision was published on 03.10.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Ask for more info
Aulikki Johansson, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 27131
Päivi Harmaakorpi, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 40528