Kunnossapidon tukipalvelujen hankinta rakentamispalveluliikelaitos Staralta 2026

HEL 2025-015358

Kunnossapidon tukipalvelujen hankinta rakentamispalveluliikelaitos Staralta 2026

Ärende 4. / 141 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hankkia kunnossapidon tukipalvelut Staralta ajalle 1.1.2026 - 31.12.2026. Urakkamuoto on tavoitehintainen projektinjohtourakka, joka koostuu neljästä osa-alueesta: lumenvastaanottopalvelu, kunnossapidon häiriötilanteiden päivystys, tilaajan kunnossapitomateriaalien varastointi sekä kunnossapidon kehittämisyhteistyö ja erityiset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät.

Hankinnan tavoitehinta on 4 650 000 euroa (alv. 0 %). Tavoitehinta koostuu seuraavista osa-alueista:

  • Osa-alue 1. Lumenvastaanottopalvelu, tavoitebudjetti 3 700 000 euroa (alv. 0 %), jota katetaan lumenvastaanottomaksuilla.
  • Osa-alue 2. Kunnossapidon häiriötilanteiden päivystys (katupäivystys), tavoitebudjetti 400 000 euroa (alv. 0 %).
  • Osa-alue 3. Tilaajan kunnossapitomateriaalien varastointi, tavoitebudjetti 350 000 euroa (alv. 0 %).
  • Osa-alue 4. Kunnossapidon kehittämisyhteistyö ja erityiset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät, tavoitebudjetti 200 000 euroa (alv. 0 %).

Tavoitehinta saa ylittyä enintään 10 % summalla 465 000 euroa.

Samalla Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti yleiset alueet -palvelun infrapäällikön panemaan täytäntöön tämän päätöksen, allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja muutoksia sekä hyväksymään tilaukset.

Sopimus tulee voimaan, kun se on allekirjoitettu. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Käsittely

Asian käsittelyn aikana kuultavana oli projektinjohtaja Simo Kesti. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on yleisten alueiden tukipalveluja koskeva projektinjohtourakka, joka sisältää neljä osa-aluetta: lumenvastaanottopalvelu, kunnossapidon häiriöiden päivystys, tilaajan kunnossapitomateriaalien varastointi sekä kunnossapidon kehittämisyhteistyö ja erityiset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät. Osa-alueiden sisältö on kuvattu alla.

Lumenvastaanottopalvelu osa-alueen tarkoituksena on järjestää kaikki tarvittava operointi ja toimenpiteet lumen vastaanoton ja käsittelyn kohteisiin Helsingin lumen hallinnan tarpeisiin.

Kunnossapidon häiriöiden päivystys osa-alueen tarkoituksena on järjestää kaikki Helsingin yleisillä alueilla tapahtuvien kunnossapitoyksikön vastuulle kuuluvien häiriötilanteiden päivystys, sisältäen häiriötilanteita koskevien tehtävien vastaanoton ja töiden organisoinnin, sekä häiriötilanteiden vaatimien kunnossapitotoimenpiteiden toteuttaminen. Toiminta on ympärivuorokautista vuoden jokaisena päivänä.

Tilaajan kunnossapitomateriaalien varastointi osa-alueen tarkoituksena on järjestää muihin sopimuksiin kuulumattomille sekä ennalta määrittämättömille tilaajan kunnossapitomateriaaleille tarvittavat varastointialueet erilaisiin lyhytaikaisiin ja pitkäaikaisiin käyttötarpeisiin.

Kunnossapidon kehittämisyhteistyö ja erityiset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät -osa-alueen tarkoituksena on järjestää Helsingin kaupungin tavoitteita tukevia, yleisten alueiden kunnossapitoon liittyviä kehittämisprojekteja sekä hyödyntää palveluntuottajan erityistä asiantuntemusta asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävissä.

Hankintamenettely

Hankinta tehdään kaupungin sisäisenä hankintana Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralta.

Päätöksen muut perustelut

Hankinta perustuu Kuntalain § 7:n mukaiseen tehtävien järjestämisvelvollisuuteen sekä § 9 mukaiseen palvelujen tuottamistavan valinnan oikeuteen. Kuntalain mukaisesti kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Kunta voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palvelujen tuottajalta.

Hankittavien palvelujen järjestämisen vastuu on kaupungin hallintosäännössä määritelty kaupunkiympäristön toimialalle ja palvelujen tuottaminen kaupungin omana tuotantona rakentamispalveluliikelaitos Staralle.

Hankinta toteutetaan saman sisältöisenä kuin kuluvana vuonna (sopimuskausi 1.1.2025 - 31.12.2025). Kokonaisuuteen on pyritty valitsemaan sellaiset osa-alueet, joiden toteuttaminen nähdään järkeväksi teettää yhdellä tuottajalla koko Helsingin laajuisesti ja joissa rakentamispalveluliikelaitos Staralla on kaupungin omana palveluntuottajana parhaat valmiudet ja kokemus. Hankinnan toteuttaminen omana kokonaisuutenaan irrallaan Staralta tilattavasta yleisten alueiden kunnossapidon alueurakointisopimuksesta mahdollistaa puolestaan alueurakoinnin sopimusten yhteismitallistamisen ja vertailtavuuden koko Helsingin laajuudelta sekä oman tuotannon että kilpailutettujen urakka-alueiden osalta. Samalla tukipalvelusopimuksen eriyttämisen myötä tukipalvelusopimusta pystytään kehittämään määrätietoisesti. Projektinjohtourakka valittiin urakkamalliksi, koska kunnossapidon tukipalvelusopimus vaatii osapuolten välistä tiivistä yhteistyötä ja osa-alueiden yhteistä kehitystyötä.

Sopimushinta ja lisäkustannuksiin varautuminen

Rakentamispalveluliikelaitos Staran kanssa on neuvoteltu kunnossapidon tukipalvelujen projektinjohtourakasta ajalle 1.1.2026 - 31.12.2026.

Hankinnan tavoitehinta on 4 650 000 euroa (alv. 0 %). Tavoitehinta koostuu seuraavista osa-alueista:

  • Osa-alue 1. Lumenvastaanottopalvelu, tavoitebudjetti 3 700 000 euroa (alv. 0 %), jota katetaan lumenvastaanottomaksuilla.
  • Osa-alue 2. Kunnossapidon häiriötilanteiden päivystys (katupäivystys), tavoitebudjetti 400 000 euroa (alv. 0 %).
  • Osa-alue 3. Tilaajan kunnossapitomateriaalien varastointi, tavoitebudjetti 350 000 euroa (alv. 0 %).
  • Osa-alue 4. Kunnossapidon kehittämisyhteistyö ja erityiset asiantuntija- ja asiakaspalvelutehtävät, tavoitebudjetti 200 000 euroa (alv. 0 %).

Tavoitehinta saa ylittyä enintään 10 % summalla 465 000 euroa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toiminnallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 28.1.2025 § 43) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 15.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

Namn
Kari Pudas

Titel
Tekninen johtaja

Upplysningar