Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen rakennus- ja sähköurakat

HEL 2025-016022
§ 143

Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen rakennus- ja sähköurakat

Päätös

Toimitusjohtaja valitsi Itäkeskuksen metroaseman kunnostushanketta (jaettu urakka) koskevan tarjouskilpailun voittajiksi

  • rakennusurakkaan (pääurakka) YPR Yleinen Pohjarakennus Oy, 1.300.000,00 eur
  • sähköurakkaan (sivu-urakka) Franklin Oy, 437.000,00 eur
 

yhteensä 1.737.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Itäkeskuksen metroaseman lippuhallin, piha-alueen ja laituritason kunnostamishankkeen rakennus- ja sähköurakat.

Johtokunta hyväksyi 25.4.2025, 26 §, Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 2.700.000 euroa kustannustasossa helmikuu 2025.

Itäkeskuksen metroaseman kunnostaminen parantaa aseman viihtyisyyttä ja toimintavarmuutta ennen tulevaisuudessa toteutettavaa metroaseman laajempaa korjaus- ja/tai uusimishanketta.

Hankintamenettely

Hankintaan ei sovelleta vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon alittava hankinta.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimeksiannosta 29.8.2025 kilpailutuksen (P28H25) avoimena menettelynä julkisten hankintojen periaatteiden mukaisesti. Tarjouskilpailussa tarjouksia pyydettiin rakennusurakasta (pääurakka) ja sähköurakasta (sivu-urakka). Tarjoaja saattoi jättää tarjouksen niihin urakoihin, joihin halusi.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 26.9.2025 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kuusi tarjoaja:

  • Franklin Oy (sähköurakka)
  • ISS Palvelut Oy (sähköurakka)
  • Klaava Kiinteistöt Oy (rakennusurakka ja sähköurakka)
  • Oy Rakennuspartio Oy (rakennusurakka)
  • VM Suomalainen Oy (rakennusurakka)
  • YPR Yleinen Pohjarakennus Oy (rakennusurakka)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Klaava Kiinteistöt Oy ilmoitti vetävänsä rakennusurakkatarjouksensa pois tarjouskilpailusta.

Saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hinnan painoarvo oli 100 %. Halvinta hintaa käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena, koska laatu oli otettu huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä ja teknisissä vaatimuksissa, joiden tuli täyttyä tarjotussa ratkaisussa.

Rakennusurakka
Tarjoaja
Urakkahinta (alv 0 %)
Sija
Oy Rakennuspartio
1.489.000,00 eur
3.
VM Suomalainen Oy
1.385.000,00 eur
2.
YPR Yleinen Pohjarakennus Oy
1.300.000,00 eur
1.

Edullisimman tarjouksen jättänyt YPR Yleinen Pohjarakennus Oy valitaan Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen rakennusurakan toteuttajaksi.

Sähköurakka
Tarjoaja
Urakkahinta (alv 0 %)
Sija
Franklin Oy
437.000,00 eur
1.
Klaava Kiinteistöt Oy
538.849,00 eur
2.
ISS Palvelut Oy
822.300,00 eur
3.

Edullisimman tarjouksen jättänyt Franklin Oy valitaan Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen sähköurakan toteuttajaksi.

Sopimus

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Johtokunta valtuutti 25.4.2025, 26 §, toimitusjohtajan päättämään Itäkeskuksen metroaseman kunnostamishankkeeseen liittyvistä hankinnoista.

Detta beslut publicerades 15.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Beslutsfattare

Saara Kanto
toimitusjohtaja