Tilapäisen asumisen asiakasmaksu ja maksun käyttöönotto päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisessä asumisessa

HEL 2025-016971

Tilapäisen asumisen asiakasmaksu ja maksun käyttöönotto päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisessä asumisessa

Ärende 19. / 265 §

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että 1.2.2026 alkaen päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisestä asumisesta peritään tulosidonnainen asiakasmaksu, joka on enintään 14,60 euroa vuorokaudessa.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti, että 1.2.2026 alkaen päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen osa-alueessa 2, käytetään ateriapaketteja täysihoito 532,40 euroa ja puolihoito 399,40 euroa kuukaudessa.

Tämä päätös korvaa aiemmat sosiaali- ja terveyslautakunnan 15.2.2022 § 26 ja sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 12.12.2023 § 259 päätökset tilapäisen asumisen asiakasmaksun määräytymisen tasamaksuisena osalta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lainsäädäntö  

Tilapäinen asuminen on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 §:n mukaista palvelua. Tilapäistä asumista järjestetään henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee asumisensa järjestämisessä hyvinvointialueen lyhytaikaista, kiireellistä apua.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sääntelevät laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) ja asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus).

Asiakasmaksulain 1 ja 2 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksu voidaan periä henkilön maksukyvyn mukaan. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Maksujen enimmäismääriä on määritelty asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyvinvointialueena voi päättää lain ja asetuksen määrittelemien sosiaali- ja terveyspalvelumaksujen enimmäismäärien käyttöönotosta.

Asiakasmaksulaissa ei ole määritelty tilapäisestä asumisesta perittävää maksua. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala voi päättää tilapäisestä asumisesta perittävästä asiakasmaksusta ja maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Tilapäisen asumisen asiakasmaksu, maksun määräytymisen korjaaminen

Tilapäistä asumista järjestetään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla eri palvelukokonaisuuksissa. Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen asumisen tuen tilapäistä asumista järjestetään omana toimintana Hietaniemen palvelukeskuksessa ja ostopalveluna. Palvelu on maksullista.

Tilapäisestä asumisesta peritään tulosidonnainen asiakasmaksu, joka on enintään 14,60 euroa vuorokaudessa. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.2.2022 § 26 asiakasmaksun enimmäismäärän indeksitarkistuksesta ja maksun korotuksesta 1.4.2022 lukien. Lautakunnan 15.2.2022 päätöksellä asiakasmaksuun on viitattu virheellisesti tasamaksuna, vaikka tosiasiassa kyseessä on ollut tulosidonnainen maksu.

Myös sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 12.12.2023 § 259 tekemässä päätöksessä, jolla lautakunta on delegoinut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalle päätöksenteon sosiaalihuollon tasasuuruisten asiakasmaksujen indeksitarkistamisista, on viitattu asiakasmaksuun virheellisesti tasamaksuna.

Tällä päätöksellä korjataan aiemmat edellä mainitut virheelliset päätökset tilapäisen asumisen asiakasmaksun määräytymisen osalta ja vahvistetaan kyseessä olevan asiakkaan tuloihin perustuva maksu, joka voi olla enintään 14,60 euroa vuorokaudessa.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäinen asuminen

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen asumisen omana toimintana ja ostopalveluna. Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen päihteetöntä asumispalvelua on aiemmin järjestetty tuettuna ja yhteisöllisenä asumisena. Tilapäistä asumista järjestetään uutena palveluna 1.1.2026 alkaen.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen asumispalvelu on sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaista tilapäistä asumispalvelua. Tilapäistä asumista järjestetään henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee asumisensa järjestämisessä lyhytaikaista, kiireellistä apua. Palvelua tarjotaan asunnottomille tai asunnottomuuden uhassa oleville täysi-ikäisille helsinkiläisille tai heille, joiden asumisolosuhteet eivät tue päihderiippuvuudesta toipumista. Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on arvioitu olevan lyhytaikaista tuen tarvetta päihteettömyyden vakiinnuttamiseksi.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen päihteettömän tilapäisen asumisen tavoitteena on edistää asiakkaiden päihderiippuvuudesta toipumista ja elämänhallinnan lisääntymistä, jotta asiakas voi siirtyä kevyemmin tuettuun asuntoon tai omaan asuntoon.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen asiakasmaksu 1.2.2026 alkaen

Asiakasmaksuksi esitetään 1.2.2026 alkaen tulosidonnaista asiakasmaksua, joka on enintään 14,60 euroa vuorokaudessa. Asiakasmaksu on yhtenäinen terveys- ja päihdepalvelujen asumisen tuen tilapäisen asumisen asiakasmaksun kanssa.

Asiakasmaksun määräytymisperusteet

Terveys- ja päihdepalveluiden asumisen tuen tilapäisestä asumisesta peritään vuorokausikohtainen asiakasmaksu, joka määräytyy asiakkaan tulojen mukaan. Maksu on enintään 14,60 euroa vuorokaudessa. Esitetään, että päihde- ja riippuvuustyön erityisissä palveluissa peritään sama asiakasmaksu tilapäisestä asumisesta.

Asiakasmaksu määräytyy siten, että asiakkaan kuukausituloista vähennetään toimeentulotuen perusosa (593,55 euroa kuukaudessa vuonna 2025) ja tuloista tehtävät vähennykset, jonka jälkeen jäljelle jäävä osa jaetaan jokaiselle kuukauden päivälle. Näin saadaan päiväkohtainen asiakasmaksu.

Asiakasmaksun määrittelyssä käytetään vastaavia nettotuloja ja tuloista tehtäviä vähennyksiä, kuin pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasmaksussa. Pitkäaikaisesta ympärivuorokautisesta palveluasumisesta perittävän maksun perusteena olevat tulot ja tuloista tehtävät vähennykset on määritelty asiakasmaksulain 10 b ja 10 c §:ssä. Asiakasmaksua tarkistetaan, mikäli asiakkaan tuloissa tai huomioitavissa vähennyksissä tapahtuu muutoksia.

Tilapäisen asumisen asiakasmaksut ovat tulosidonnaisia sosiaalihuollon asiakasmaksuja. Mikäli tilapäisen asumisen asiakasmaksun periminen vaarantaa asiakkaan toimeentulon edellytyksiä tai lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista, voi hän hakea asiakasmaksulain 11 §:n mukaista asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen ateriapaketit 1.2.2026 alkaen

Esitetään, että päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen kategoriassa 2 peritään vastaavat ateriamaksut kuin yhteisöllisessä asumisessa, täysihoito 532,40 euroa ja puolihoito 399,40 euroa kuukaudessa.

Täysihoito sisältää aamupalan, lounaan, iltapäiväkahvin tai välipalan, päivällisen ja iltapalan. Puolihoito sisältää puolet päivän aterioista, esimerkiksi aamupalan, lounaan ja välipalan.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palveluiden tilapäinen asuminen jakautuu kahteen osa-alueeseen, jonka mukaisesti palvelua on hankittu (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös 13.5.2025 § 78). Kategoriassa 1 asiakas maksaa itse ateriansa. Kategoriassa 2 asiakkaalla on valittavissa ateriapaketit täysihoito ja puolihoito.

Taloudelliset vaikutukset  

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen asiakasmaksun tulosidonnaisuuden vuoksi maksukertymää ei ole mahdollista arvioida. Valtaosan asiakkaista arvioidaan olevan palveluun tullessaan pienituloisia tai tulottomia. Asiakkaan tulotilanne voi palvelussa olon aikana muuttua ja asiakkaalle tehdään tällöin uusi asiakasmaksupäätös. Vaikka valtaosa asiakkaista on pienituloisia, arvioidaan kuitenkin osalla asiakkaista olevan jonkin verran maksukykyä. Palvelua on aiemmin järjestetty tuettuna ja yhteisöllisenä asumisena. Yhteisöllisen asumisen osalta on saatu tuloja asiakasmaksuista. Yhteisöllisen asumisen ja tilapäisen asumisen maksujen määräytymisen perusteet ovat erilaiset, minkä vuoksi asiakasmaksutulojen arviointi ennakkoon on haastavaa.

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen ateriapakettien osalta arvioidaan, että palvelusta kertyvä maksutuotto pysyy aiempaan palvelumuotoon verrattuna vastaavalla tasolla.

Huomioitavaa on, että maksutulojen kertymään vaikuttaa myös sosiaalihuollon asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuus. Alentamisen ja perimättä jättämisen vaikutuksia ei ole mahdollista ottaa huomioon maksutulojen kertymän arvioinnissa.

Toimivalta  

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja  
rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.  

Vaikutusten arviointi  

Päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen tilapäisen asumisen asiakasmaksu koskee kaikkia palvelun käyttäjiä. Koska maksu on tulosidonnainen, sen suuruus vaihtelee asiakkaan tulojen ja tuloista tehtävien vähennyksien mukaan. Näin ollen voidaan arvioida, että valtaosa asiakkaista kykenee maksamaan palvelusta perittävät asiakasmaksut ilman, että niiden periminen vaarantaisi heidän taloudellista tilannettaan.

Ateriapaketit peritään vastaavan suuruisena kuin aiemmassa palvelumuodossa. Näin ollen voidaan arvioida, että ateriapakettimaksujen perimisellä ei ole merkittävää vaikutusta asiakkaisiin.

Mikäli tilapäisen asumisen tulosidonnainen asiakasmaksu ja mahdolliset ateriapakettien maksut olisivat osalle asiakkaista kohtuuttoman suuri suhteessa maksukykyyn, on näissä tilanteissa mahdollista hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Alentamisen ja perimättä jättämisen yhteydessä asiakkaan maksukykyä voidaan arvioida maksun määräämisen perusteita laajemmin.

Mahdollisia maksun perimisen negatiivisia vaikutuksia voidaan ehkäistä tiedottamalla asiakkaita maksujen alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta palvelun käynnistymisen vaiheesta alkaen. Maksun periminen päihde- ja riippuvuustyön erityisen palvelun tilapäisessä asumisessa vastaavalla tavalla kuin asumisen tuen tilapäisessä asumisessa edistää asiakkaiden yhdenvertaista palvelua ja kohtelua.

Detta beslut publicerades 16.12.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

Namn
Juha Jolkkonen

Titel
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Upplysningar