Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksista valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta työvoimaviranomaiselle työttömien nuorten työllistämiseen

HEL 2025-017545
§ 44

Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksista valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta työvoimaviranomaiselle työttömien nuorten työllistämiseen

Päätös

Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti antaa seuraavan lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta työvoimaviranomaiselle työttömien nuorten työllistämiseen.

Lausunto toimitetaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi -palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön.

Ehdotetulla valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin vuoden 2025 kolmanteen valtion lisätalousarvioesitykseen sisältyvän määrärahan käyttämisestä valtionavustuksena. Työvoimaviranomainen päättäisi avustuksen käyttämisestä ja tekisi valtionavustuslain 7 §:n 3 momentin mukaisen yksityisoikeudellisen sopimuksen avustuksen kohderyhmään kuuluvan nuoren työllistävän yrityksen kanssa. Työvoimaviranomaisella tarkoitettaisiin työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 3 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista työvoimaviranomaista, eli kunnan tai kuntayhtymän viranomaista, joka vastaa työvoimapalveluiden järjestämisestä toimialueellaan.

Kaupungin lausunto

Yleiset huomiot ehdotuksista

Ehdotettu asetus on luonteeltaan tekninen ja kannatettava.

Kaupunki esittää ehdotettuun asetukseen muutoksia.

Kaupunki esittää, että työllisyysalueelle myönnetyn avustuksen määrän tulisi perustua alueen 18-29 -vuotiaiden ikäryhmän kokoon. Ehdotuksen 2 §:n kohdassa 2 määritelty avustuksen kohdentaminen koskemaan yli 6 kk työttömänä olleita nuoria on perusteltu nuorten pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisyn tavoitteessa. Kaupunki esittää ehdotusta asetukseksi muutettavaksi niin, että työvoimaviranomaisella olisi mahdollisuus määritellä tuen tarkempi kohderyhmärajaus, paikalliseen ja mahdollisimman ajankohtaiseen tietoon perustuen, kuitenkin kohdentaen tuki 18-29 -vuotiaisiin nuoriin. Näin varmistettaisiin valtionavustuksen täysimääräinen käyttö nuorisotyöttömyyden ehkäisemiseksi vaikeasti ennustettavissa olevassa ja mahdollisesti nopeastikin muuttuvassa työmarkkinatilanteessa. Ehdotetun asetuksen työttömyyden kestoon ja koulutustaustaan perustuvat kohderyhmärajaukset asettaisivat haasteita asiakkaiden tunnistamiselle ja kriteerien täyttymisen todistelu lisäisi kohtuuttomasti valtionavustuksen käytöstä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä kaupungille että nuorelle henkilöasiakkaalle.

Kaupunki esittää 5 §:n 2 kohdassa yritykselle maksettavaksi 50 prosenttia nuoren työllistämisestä aiheutuneita palkkauskustannuksia. Valtionavustuksella maksettavaksi esitettyjen kustannusten rajaaminen koskemaan vain aiheutuneita palkkakustannuksia rajoittaisi valtionavustuksella rahoitettavan työllistymissetelin käytön kannustavuutta verrattuna muihin kaupunkien käytössä oleviin rekrytointitukiin.

Kaupunki pitää tärkeänä, että asetus mahdollistaisi tuen myöntämisen kaupungin omana tukena hyödyntämällä jo olemassa olevia järjestelmä- ja päätösrakenteita, ilman että tukea on tarpeen nimetä erikseen asetuksen terminologialla. Siten tuki tulisi olla mahdollista myöntää esimerkiksi kokonaan kuntalisänä, kunhan maksettava tuki täyttää asetuksen mukaiset edellytykset. Näin kaupunki voisi laskuttaa tukea vastaavan määrän KEHA-keskukselta ilman tarvetta erilliselle uudelle tuen hallinnointijärjestelmälle. Tämä on erityisen tärkeää asetuksen nopean toimeenpanon mahdollistamiseksi ja eri tukimuotojen selkeyttämiseksi.

Moninkertaisen hallinnointityön välttämiseksi tulisi löytää laintulkinta, joka mahdollistaisi valtionavustuksen aikataulun mukaisen toimeenpanon. Valtionavustuslain 7 §:n 3 momentin mukainen vaatimus erillisestä sopimuksesta tukea käyttävän yrityksen kanssa lisää kohtuuttomasti valtionavustuksen käytöstä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä kaupungille että yrityksille. Erityisesti työvoimaltaan suurimpien työllisyysalueiden osalta avustuksen käyttöön liittyvä hallinnollisen työn määrä hankaloittaa merkittävästi avustuksen tehokasta ja täysimääräistä käyttöä. Tällä hetkellä käytössä olevat työllistämisen taloudelliset tuet maksetaan päätökseen perustuen. Sopimusten laatiminen vaatisi kaupungilta uuden sopimushallinnollisen järjestelmän kehittämistä, mikä olisi annetussa aikataulussa erittäin haastavaa.

Päätöksen perustelut

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt kaupungilta lausuntoa ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta työvoimaviranomaiselle työttömien nuorten työllistämiseen.

Ehdotettu asetus on luonteeltaan tekninen ja kannatettava, esitetyin muutoksin.

Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n 2 momentin mukaan asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen, kaupungin esitykset tai lausunnot antaa se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.

Detta beslut publicerades 24.11.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Beslutsfattare

Namn
Annukka Sorjonen

Titel
Toimitusjohtaja

Upplysningar

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 7.11.2025
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.