Vammaispalvelujen lyhytaikaisesta huolenpidosta perittävät ylläpitomaksut

HEL 2025-017792

Vammaispalvelujen lyhytaikaisesta huolenpidosta perittävät ylläpitomaksut

Ärende 23. / 269 §

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Johanna Nuortevan ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää,
että 1.2.2026 alkaen vammaispalveluiden lyhytaikaisesta huolenpidosta peritään seuraavat ylläpitomaksut:

- Lyhytaikaisena laitoshoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 71,50 euroa hoitopäivältä. Ylläpitomaksu peritään kalenterivuoden aikana enintään seitsemältä (7) hoitopäivältä, jonka jälkeen kalenterivuoden loppuun asti maksuna peritään 18-vuotta täyttäneiltä 26,80 euroa hoitopäivältä ja alle 18-vuotiaille palvelu on maksuton.

- Lyhytaikaisena osavuorokautisena laitoshoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 32,80 euroa osavuorokaudelta

- Lyhytaikaisena perhehoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 45,30 euroa päivältä

- Lyhytaikaisena asumispalveluna järjestetty lyhytaikainen huolenpito 45,30 euroa päivältä

- Lyhytaikaisena osavuorokautisena asumispalveluna järjestetty lyhytaikainen huolenpito 32,80 euroa osavuorokaudelta

- Lyhytaikainen huolenpito työ- tai päivätoimintayksikössä 6,50 euroa pääateriasta ja 3,30 euroa väliateriasta.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että edellisten maksujen lisäksi 1.8.2026 alkaen vammaispalveluiden lyhytaikaisesta huolenpidosta peritään seuraavat ylläpitomaksut:

- Toisen asteen opiskelijoiden iltapäivähoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 3,30 euroa väliateriasta

- Toisen asteen opiskelijoiden loma-ajan toimintana järjestetty lyhytaikainen huolenpito 6,50 euroa pääateriasta.

Lainsäädäntö

Asiakasmaksut yleisesti

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sääntelevät laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki) ja asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992, jäljempänä asiakasmaksuasetus).

Asiakasmaksulain 1 ja 2 §:n mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Maksu voidaan periä henkilön maksukyvyn mukaan. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.

Maksujen enimmäismääriä on määritelty asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyvinvointialueena voi päättää lain ja asetuksen määrittelemien sosiaali- ja terveyspalvelumaksujen enimmäismäärien käyttöönotosta.

Vammaispalvelulaki ja vammaispalveluiden asiakasmaksut

Uusi vammaispalvelulaki (675/2023) ja laki vammaispalvelulain muuttamisesta (1075/2024) tulivat voimaan 1.1.2025. Uuden vammaispalvelulain myötä myös asiakasmaksulakiin tuli muutoksia 1.1.2025 alkaen.

Uusi ja vanha vammaispalvelulaki ovat voimassa rinnakkain kolmen vuoden siirtymäajan ajan. Lain vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (380/1987) perusteella tehdyt päätökset pysyvät voimassa päätöksiin merkityn voimassaoloajan, kuitenkin enintään kolme (3) vuotta uuden vammaispalvelulain voimaantulosta.

Päätös palvelusta on uusittava uuden vammaispalvelulain mukaiseksi ennen siirtymäajan päättymistä, mikäli vammainen henkilö tekee siihen aloitteen tai hyvinvointialueen aloitteesta silloin, kun vammaisen henkilön palvelutarve sitä edellyttää.

Asiakasmaksut vammaispalveluissa määräytyvät sen mukaan, onko asiakkaan palvelupäätös tehty vanhojen vai uusien säännösten mukaan. Asiakasmaksu määräytyy vanhojen säännösten mukaan, kunnes vanha palvelupäätös saatetaan uuden lain mukaiseksi. Jos palvelupäätös tehdään uuden lain perusteella, asiakasmaksu määräytyy uusien säännösten mukaan. Mikäli asiakas on hakenut vammaispalveluiden mukaista palvelua ennen uuden lain voimaantuloa, 31.12.2024 mennessä, hakemus on käsitelty vanhojen säännösten mukaisesti.

Lyhytaikainen huolenpito ja siitä perittävät asiakasmaksut

Lyhytaikainen huolenpito kuuluu Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin. Vammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus saada lyhytaikaista huolenpitoa, jos vammaispalvelulaissa määritellyt edellytykset täyttyvät. Lyhytaikaista huolenpitoa järjestetään vammaisen henkilön iästä riippumatta, mutta lapsi voi saada palvelua silloin, kun palvelun tarve johtuu vammasta tai sairaudesta, ei lapsen iästä.

Lyhytaikaisen huolenpidon tarkoituksena on turvata vammaisen henkilön lyhytaikainen avun ja tuen saaminen, jotta vammaisesta henkilöstä huolehtivat läheiset voivat hoitaa omaan elämäänsä liittyvät velvoitteet sekä hoitaa hyvinvointiaan. Lyhytaikainen huolenpito turvaa vammaisen henkilön, erityisesti lapsen tai nuoren, oikeutta asua oman perheensä kanssa.

Lyhytaikainen huolenpito on tilapäistä tai säännöllisesti toistuvaa huolenpitoa, joka voi kestää muutamasta tunnista useampaan päivään tai viikkoon. Yhtäjaksoisen hoidon on tarkoitus olla alle kolme (3) kuukautta, ja sen määrä ja toteutustapa määritellään yksilöllisesti.

Vammaispalvelulain mukainen apu ja tuki lyhytaikaisen huolenpidon palvelussa on maksutonta. Asiakasmaksulain 7 e §:n mukaan lyhytaikaiseen huolenpitoon toteuttamiseksi tarvittaviin palveluihin liittyvästä ylläpidosta sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala voi kuitenkin periä kohtuullisen maksun. Ylläpitomaksu kattaa henkilölle tavallisesti elämisestä aiheutuvia kustannuksia, joita aiheutuu henkilölle vammaisuudesta riippumatta. Näitä kustannuksia ovat esimerkiksi vuokra, ateriat ja hygieniatarvikkeet, taloustarvikkeet ja internet.

Perittävä maksu ei saa ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia. Maksun on oltava kohtuullinen ja asiakkaan toimeentulo ei saa vaarantua palvelusta perittävien maksujen seurauksena. Lyhytaikaisen huolenpidon ylläpitomaksua on asiakasmaksulain 11 §:n mukaisesti alennettava tai jätettävä perimättä kuten muitakin sosiaalihuollon maksuja.

Lyhytaikainen huolenpito vammaispalveluissa

Vammaispalvelujen asiakkaat ovat saaneet uuden vammaispalvelulain mukaiseen lyhytaikaiseen huolenpitoon kuuluvia palveluja jo ennen vammaispalvelulain muutosta, mutta palveluja on myönnetty eri lakien perusteella ja osittain erilaisilla järjestämistavoilla kuin tällä hetkellä. Lyhytaikaiseen huolenpitoon kuuluvien palvelujen myöntäminen on aiemmin ollut harkinnanvaraista ja koskenut pienempää asiakasmäärää.

Uuden vammaispalvelulain mukainen lyhytaikainen huolenpito on subjektiivinen oikeus niille henkilöille, jotka täyttävät vammaispalvelulain mukaisten palvelujen myöntämisen kriteerit ja tästä syystä palvelujen käyttäjien määrä on kasvanut. Vuosittainen lyhytaikaisen huolenpidon asiakasmäärä on noin 500 henkilöä.

Asiakasmaksulaki mahdollistaa kohtuullisen ylläpitomaksun perimisen lyhytaikaiseen huolenpitoon liittyvästä ylläpidosta kuten aterioista. Toisen asteen opiskelijoiden iltapäivähoito ja loma-ajan toiminta ovat olleet aiemmin maksuttomia, mutta jatkossa niistä peritään vammaispalveluiden ateriamaksuja vastaavat ylläpitomaksut.

Loma-ajan toiminnassa on peritty vastaava, ateriamaksun mukainen ylläpitomaksu koululaisilta ja palveluista perittävien ylläpitomaksujen on tarkoituksenmukaista olla yhdenmukaiset.

Uusina lyhytaikaisen huolenpidon palvelumuotoina on otettu käyttöön lyhytaikainen osavuorokautinen asumispalvelu ja lyhytaikainen osavuorokautinen laitoshoito. Näille palveluille on tarpeen määritellä niistä perittävät ylläpitomaksut.

Lyhytaikaisen huolenpidon asiakasmaksut 1.2.2026 alkaen

Esitetään, että 1.2.2026 alkaen vammaispalveluiden lyhytaikaisesta huolenpidosta peritään seuraavat ylläpitomaksut:

- Lyhytaikaisena laitoshoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 71,50 euroa hoitopäivältä. Ylläpitomaksu peritään kalenterivuoden aikana enintään seitsemältä (7) vuorokaudelta, jonka jälkeen kalenterivuoden loppuun asti maksuna peritään 18-vuotta täyttäneiltä 26,80 euroa hoitopäivältä ja alle 18-vuotiaille palvelu on maksuton.

- Lyhytaikaisena osavuorokautisena laitoshoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 32,80 euroa osavuorokaudelta

- Lyhytaikaisena perhehoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 45,30 euroa päivältä

-Lyhytaikaisena asumispalveluna järjestetty lyhytaikainen huolenpito 45,30 euroa päivältä

-Lyhytaikaisena osavuorokautisena asumispalveluna järjestetty lyhytaikainen huolenpito 32,80 euroa osavuorokaudelta

-Lyhytaikainen huolenpito työ- tai päivätoimintayksikössä 6,50 euroa pääateria ja 3,30 euroa väliateriasta.

Lyhytaikaisena laitoshoitona, asumispalveluna tai perhehoitona järjestetyn lyhytaikaisen huolenpidon asiakasmaksut sidotaan Helsingissä ensisijaisten lakien – kuten sosiaalihuoltolain ja terveydenhuoltolain – nojalla järjestettyjen vastaavien palveluiden maksuihin.

Lisäksi esitetään, että sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että edellisten maksujen lisäksi 1.8.2026 alkaen vammaispalveluiden lyhytaikaisesta huolenpidosta peritään seuraavat ylläpitomaksut:

- Toisen asteen opiskelijoiden iltapäivähoitona järjestetty lyhytaikainen huolenpito 3,30 euroa väliateriasta

- Toisen asteen opiskelijoiden loma-ajan toimintana järjestetty lyhytaikainen huolenpito 6,50 euroa pääateriasta.

Työ- tai päivätoiminnassa sekä toisen asteen opiskelijoiden iltapäivähoitona tai toisen asteen opiskelijoiden loma-ajan toimintana järjestetyn lyhytaikaisen huolenpidon ylläpitomaksut määräytyvät vammaispalveluiden ateriamaksujen (pääateria ja väliateria) perusteella. Ateriamaksut peritään käytön mukaan. Ateriamaksut otetaan käyttöön muista lyhytaikaisen huolenpidon maksuista poiketen 1.8.2026 alkaen, sillä asiakkaiden aiemmin maksuttomien palveluiden palvelupäätökset ovat voimassa vuoden 2026 syyslukukauteen saakka.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Taloudellisten vaikutusten arviointi

Odotetut asiakasmaksutuotot lyhytaikaisen huolenpidon palveluista ovat vähintään noin 380 000 euroa vuodessa. Taloudellisten vaikutusten kokonaisvaltaisessa arvioinnissa on huomioitava, että osa palveluista on palveluvalikoimassa uusia tai palvelut ovat aiemmin olleet maksuttomia, minkä vuoksi niistä saatavia asiakasmaksutuottoja ei ole ollut mahdollista ottaa vaikutusten arvioinnissa huomioon. Tämän vuoksi lyhytaikaisen huolenpidon toteutunut kokonaismaksutuotto voi olla arvioituja maksutuottoja suurempi.

Huomioitavaa on, että maksutulojen kertymään vaikuttaa myös sosiaalihuollon asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuus. Näitä vaikutuksia ei ole mahdollista ottaa huomioon maksutulojen arvioinnissa.

Vaikutusten arviointi

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalveluiden lyhytaikaisen huolenpidon palveluissa on vuosittain arviolta noin 500 asiakasta. Lyhytaikaisen huolenpidon ylläpitomaksut ovat sosiaalihuollon palveluista perittäviä maksuja, ja ne peritään lähtökohtaisesti kaikilta palvelun käyttäjiltä. Lyhytaikaisen huolenpidon maksuja voidaan periä myös alaikäisiltä.

Lyhytaikaisena laitoshoitona järjestetystä lyhytaikaisesta huolenpidosta, alaikäisille koituvaa maksurasitetta on pyritty keventämään siten, että maksu voidaan periä enintään seitsemältä (7) vuorokaudelta kalenterivuoden aikana, minkä jälkeen palvelu on kyseisen kalenterivuoden loppuun asti maksutonta. Palvelun käytöstä koituvaa maksurasitusta täysi-ikäisien palvelun käyttäjien osalta on pyritty keventämään siten, että maksu voidaan periä niin ikään enintään seitsemältä (7) vuorokaudelta kalenterivuoden ajalta, jonka jälkeen maksuna peritään suuruudeltaan pienempi ylläpitomaksu. Tällä halutaan varmistaa, että palvelua tarvitsevat asiakkaat eivät maksun suuruuden vuoksi jätä palvelua käyttämättä.

Pääosin lyhytaikaisen huolenpidon palveluista on peritty vastaavia maksuja jo ennenkin. Arvioidaan, että toisen asteen opiskelijoiden iltapäivätoiminnan ja loma-ajan toiminnan käyttöön otettavat ylläpitomaksut voivat joidenkin asiakkaiden kohdalla vaikuttaa ateriapalvelun käyttöön.

Osa vammaispalveluiden lyhytaikaisen huolenpidon ylläpitomaksuista vastaa suuruudeltaan ensisijaisten lakien, kuten sosiaalihuoltolain tai terveydenhuoltolain nojalla järjestettyjen vastaavien palveluiden maksuja. Ylläpitomaksut eivät kuitenkaan sisälly joidenkin ensisijaisten lakien nojalla järjestettyjen palveluiden tavoin asiakasmaksulain mukaiseen maksukattoon.

Jos perittävä maksu osoittautuu asiakkaan maksukykyyn nähden kohtuuttoman suureksi, asiakas voi hakea maksun alentamista tai perimättä jättämistä. Mahdollisia maksujen haitallisia vaikutuksia voidaan ehkäistä varmistamalla, että asiakkaat saavat tiedon alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta jo palvelun alkamisen yhteydessä.

Detta beslut publicerades 16.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Föredragande

Namn
Juha Jolkkonen

Titel
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Upplysningar