Päätös optiokausien käyttöönotosta lämpödesinfektiokoneiden, instrumenttipesukoneiden sekä autoklaavien huolto- ja korjauspalvelujen hankinnassa
Hankintaoikaisu ja päätöksen korjaaminen, lämpödesinfektiokoneiden, instrumenttipesukoneiden sekä autoklaavien huolto- ja korjauspalvelut
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti kumota hankintajohtajan 21.2.2017 tekemästä otsikon mukaisten laitteiden huolto- ja korjauspalveluiden (H050-16) hankintapäätöksestä kohderyhmää "Matachana (S100, S101, S1000, S1006) merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus" koskevan päätöksen ja korjata päätöstä siten, että tämän kohderyhmän toimittajaksi tulee Clinichem Oy Ltd.
Muilta osin alkuperäinen 21.2.2017 tehty hankintapäätös ja siihen liittyvä vertailutaulukko säilyvät ennallaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Koska hankintamenettely on ollut vireillä uuden hankintalain tullessa voimaan 1.1.2017, sovelletaan tähän asiaan uuden hankintalain (1397/2016) siirtymäsäännöksen mukaisesti aiempaa hankintalakia (348/2007). Lain 80 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen.
Helsingin kaupungin taloussäännön 30 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Välinehuollon laitteiden huolto- ja korjauspalveluiden hankintamenettelyssä oli kolmetoista kohderyhmää, joihin pyydettiin tarjouksia erimerkkisten laitteiden huollosta, korjauksesta ja validoinnista. Osatarjoukset olivat sallittuja. Yksi näistä kohderyhmistä (6. kohderyhmä) koski Matachana-merkkisten höyryautoklaavien huolto- ja korjauspalvelua. Hankintapäätöstä ehdotetaan korjattavaksi tämän kohderyhmän osalta siten, että toimittaja vaihtuu.
Hankintamenettelyssä havaittiin päätöksenteon jälkeen ennen sopimusten tekemistä ristiriita tarjouspyynnön ja siihen liittyvän palvelukuvauksen takuuta koskevassa ehdossa. Takuuehto oli kirjautunut tarjouspyyntöön tarjoajan näkökulmasta lievempänä kuin palvelukuvaukseen. Kysyttäessä valituiksi tulleilta tarjoajilta hyväksyvätkö ne palvelukuvauksessa mainitun tiukemman takuuehdon Finstec Oy, joka oli valittu toimittamaan yllä mainittua 6. kohdetta, ilmoitti että se vetää muuttuneen tilanteen vuoksi tarjouksensa takaisin. Oikeustoimilain mukaisesti tarjous on aina lähtökohtaisesti sitova, mutta muuttuneet olosuhteet voivat oikeuttaa tarjouksen peruuttamisen. Tähän päätökseen kirjataan kuitenkin välttämättömänä varaumana, että Helsingin kaupunki varaa oikeuden periä sopimuskauden aikana mahdollisesti syntyvän hinnaneron Finstec Oy:ltä.
Ko. 6. kohderyhmään saatiin vain kaksi tarjousta, Finstec Oy:n ja Clinichem Oy Ltd:n tarjoukset. Hankintakeskuksesta tiedusteltiin, voiko kilpailutuksessa toiseksi tullut Clinichem Oy Ltd toimittaa sopimuskauden aikana tarjouksensa mukaisesti kohderyhmän toimitukset. Clinichem Oy Ltd vastasi voivansa toimittaa ko. kohteen toimitukset tarjouksensa mukaisesti. Näin ollen ehdotetaan, että Clinichem Oy Ltd:n sopimukseen lisätään ko. kohde.
Hankintakeskus Hankintajohtaja 21.02.2017 § 11
Päätös
Hankintajohtaja päätti hyväksyä
Clinichelm Oy ltd (1629924-6) tarjouksen kohderyhmiin
Ken (mm. DK-5672 type 738)- merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Matachana (S1000, S1006) - merkkisten höyryautoklaavien validointi
MMM Securex - merkkisten höyryautoklaavien validointi
MMM Selectomat-SL - merkkisten höyryautoklaavien validointi
Franke Medical Oy (2352495-8) tarjouksen kohderyhmään
Deko 190, 220, 260, 2000- (eri tyypit) merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Getinge Finland Oy:n (0777866-7) tarjouksen kohderyhmiin
Getinge 88 Turbo - merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Getinge (GE 224C VAC, HS33, HS 6613 ER2)- merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus.
Getinge (HS 6613 ER2) höyryautoklaavien validointi
Finstec Oy (2248863-3) tarjouksen kohderyhmään.
Matachana (S100, S101, S1000, S1006) merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
kahdeksi (2) vuodeksi hinnaltaan halvimpana. Sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta.
Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden (1) vuoden optiota, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 1 milj euroa.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin hankintakeskuksen 20.10.2016 päivättyyn tarjouspyyntöön H050-16, Dnro HEL H050-16 HEL 2016 - 002581 hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 21.10.2016 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.12.2016. Määräaikaan mennessä saapui kuusi (6) tarjousta:
Clinichelm Oy ltd (1629924-6), Finstec Oy (2248863-3), Franke Medical Oy (2352495-8), Getinge Finland Oy:n (0777866-7) Intermed Oy (0918246-1) Nordic Service Group Finland Oy (2046711-8)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnön kohdassa Soveltuvuusvaatimukset on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjoajat täyttivät vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen:
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää.
Hankintajohtaja päätti puuttuvien referenssien vuoksi hylätä tarjouskilpailusta
Clinichelm Oy:n ltd (1629924-6) kohderyhmien
Deko 190, 220, 260, 2000- (eri tyypit) merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Melag (Cliniklav 25, Vacuklav 24B) -merkkisten
höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
ja
Finstec Oy:n (2248863-3) kohderyhmien
Getinge 88 Turbo - merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
Ken (mm. DK-5672 type 738)- merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
Miele (mm. PW 6065, G7733) - merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
Getinge (GE 224C VAC, HS33, HS 6613 ER2)- merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
MMM Securex - merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
MMM Selectomat-SL- merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus,
Melag (Cliniklav 25, Vacuklav 24B) -merkkisten
höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Getinge (HS 6613 ER2) höyryautoklaavien validointi,
MMM Securex- merkkisten höyryautoklaavien validointi
MMM Selectomat-SL - merkkisten höyryautoklaavien validointi
Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli halvin hinta.
Tarjousten vertailu hintapisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Vertailu osoittaa, että hinnaltaan edullisimmat ja laadulliset kriteerit täyttävän tarjouksen tarjouspyynnön kohderyhmittäin tekivät:
Clinichelm Oy ltd (1629924-6) tarjouksen kohderyhmiin
Ken (mm. DK-5672 type 738)- merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Matachana (S1000, S1006) - merkkisten höyryautoklaavien validointi
MMM Securex - merkkisten höyryautoklaavien validointi
MMM Selectomat-SL - merkkisten höyryautoklaavien validointi
Franke Medical Oy (2352495-8) tarjouksen kohderyhmiin
Deko 190, 220, 260, 2000- (eri tyypit) merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Getinge Finland Oy:n (0777866-7) tarjouksen kohderyhmiin
Getinge 88 Turbo - merkkisten pesu- ja desinfektiopesukoneiden irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Getinge (GE 224C VAC, HS33, HS 6613 ER2)- merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus.
Getinge (HS 6613 ER2) höyryautoklaavien validointi
Finstec Oy (2248863-3) tarjouksen kohderyhmään.
Matachana (S100, S101, S1000, S1006) merkkisten höyryautoklaavien irrotus, asentaminen, määräaikaishuolto, kalibrointi ja vikakorjaus
Lisätiedot
Anne Brax, puhelin: +358931031761
This decision was published on 05.05.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651