Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätös 2017–2018

HEL 2016-007660
More recent handlings
Case 8. / 51 §
This decisionmaker is no longer active

Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätös 2017–2018

Rescue Committee

Päätös

Pelastuslautakunta päätti todeta seuraavaa:

Helsingin alueen pelastustoimen palvelutasopäätös vastaa pelastuslain 28 § 1 momentissa säädetyllä tavalla paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia. Helsingin alueen pelastustoimen palvelutasopäätöstä ei ole tarpeen muuttaa.

Esityksen perustelut

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI) on päätöksessään 24.1.2018 katsonut, että Helsingin alueen pelastustoimen palvelutasopäätöksessä vuosille 2017 – 2018 päätetty palvelutaso ei vastaa pelastuslain 28 § 1 momentissa säädetyllä tavalla paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia ja palauttanut palvelutasopäätöksen täydennettäväksi 31.5.2018 mennessä.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palvelutasopäätöksessä todetaan, että kaikilla kaupungin alueilla ei nykyisillä resursseilla pystytä täyttämään toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa (SM2012) esitettyjä ensimmäiselle yksikölle asetettuja tavoiteaikoja. Toimintavalmiusaikatavoitteiden alittuminen yksittäisillä alueilla ei kuitenkaan heikennä Helsingin pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan alueen kokonaisturvallisuutta. Helsingin kaupungin pelastuslaitos toteaa, että pelastustoimen alueen palvelutasopäätös on laadittu ja pelastustoimi toteutettu pelastuslain 28 § 1 momentin mukaisella tavalla siten, että palvelutaso vastaa paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia.

Sisäministeriön pelastustoiminnan toimintavalmiudelle asettamat tavoitteet perustuvat yksipuoliseen pelastustoiminnan palvelutasoa kuvaavaan toimintavalmiusaikamittariin, joka on vain yksi tekijä palvelutason kokonaisuudessa. Palvelutasoa määrittävät kuitenkin myös muut tekijät ja erityisen tärkeänä Helsingin pelastuslaitoksella nähdään myös onnettomuuksia ehkäisevä työ, jota tehostetaan alueilla, joilla sisäministeriön asettamat toimintavalmiusaikatavoitteet eivät täyty.

Aluehallintovirasto ei ole myöskään osoittanut, että toimintavalmiusajan ja tapahtuneiden vahinkojen välillä olisi Helsingissä sellainen yhteys, jonka perusteella palvelutasopäätöstä olisi tarpeen muuttaa. Helsingin pelastuslaitoksen tekemien selvitysten ja tutkimustulosten perusteella toimintavalmiusajan parantamisella nykyisestä jo hyvästä tasosta saavutettaisiin kokonaisuutena arvioiden vain marginaalista vaikuttavuutta. Tämän perusteella ei voida perustella mittavia investointeja toimintavalmiusajan lyhentämiseksi alueilla, joilla tavoiteaikaa ei saavuteta. Kaikista Suomen pelastustoimen alueista Helsingissä oli vuonna 2017 kaikkein nopein avunsaantiajan mediaani.

Presenter information

pelastuskomentaja
Simo Wecksten

Ask for more info

Hanna Rekola, tutkimuspäällikkö, puhelin: 0406302525

hanna.rekola@hel.fi

Attachments

1. Liite_ESAVIn päätös 24.1.2018.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite_ESAVIn selvityspyyntö 12.1.2017_toimintavalmiusaikojen toteutumisesta
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential:

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.