Valtuutettu Silvia Modigin toivomusponsi toimijoiden osallistumismahdollisuuksista asuntohankkeissa

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2016-007918
More recent handlings
Case 1. / 451 §

Valtuutettu Silvia Modigin toivomusponsi toimijoiden osallistumismahdollisuuksista asuntohankkeissa

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 22.6.2016 hyväksymän toivomusponnen (Modig) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hyväksyessään 22.6.2016 Kotikaupunkina Helsinki, Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman 2016 (AM-ohjelma) kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:

”Valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitukselle tuodaan maaliskuuhun 2017 mennessä selvitys siitä, miten pienempien kokonaisuuksien tarjoaminen rakentamishankkeissa ja tontinjaoissa toteutettaisiin, jotta taataan useampien pienempien ja keskisuurten toimijoiden osallistumismahdollisuus tarjouskilpailuihin." (Silvia Modig)

Selvitystä varten on saatu lausunnot asuntotuotantotoimikunnalta, kaupunkisuunnittelulautakunnalta ja kiinteistölautakunnalta.

Helsingin asuntotuotantotavoitteiden saavuttaminen edellyttää asemakaavoitukselta lähtökohtaisesti tehokasta maankäyttöä ja tiiviillä aluerakentamisalueilla keskitettyjä pysäköintiratkaisuja. Teknistaloudelliset ja juridishallinnolliset haasteet ovat vaikeampia hankkeissa, joissa on paljon keskinäisiä riippuvuuksia hankkeiden välillä.

Helsingin asuntotuotanto rakentuu pääosin, n. 85 prosenttia, kerrostalotuotannosta. Isoilla rakenteilla olevilla projektialueilla, kuten Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa on kaupunkirakenne erittäin tiivis ja tehokas. Korttelit muodostuvat erillisistä tonteista, mutta erilaiset järjestelyt, kuten pysäköinti ja yhteispihat, luovat tonttien ja sitä kautta rakennusaikana rakennuttajien ja rakentajien sekä jatkossa omistajien välillä monisyisiä hallinnollisia ja juridisia yhteyksiä. Täydennysrakentamisalueella hankkeet ovat tyypillisemmin itsenäisempiä tontteja ja sitä kautta paremmin pienten ja keskisuurten toimijoiden tavoitettavissa.

Pienempien toteutusyksiköiden toteuttaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä yhdistettynä toimivaan rakentamisen ohjaukseen. Vaihtoehtoisesti kaavaratkaisussa voidaan lähteä siitä, että korttelirakenne on toteutettavissa pienempinä ja mahdollisimman itsenäisinä tontteina. Näin on tehty esimerkiksi Verkkosaaren pohjoisosan alueella Kalasatamassa, jossa kaksi suurta korttelia (rakennusoikeus yht. 36 550 kem²) on suunniteltu siten, että niiden rakenne ja pysäköintiratkaisu tukevat tavanomaista pienempiä hankkeita ja poikkeavia rakennuttamismalleja. Tontit ovat suunnattavissa pienimuotoisempaan rakennuttamiseen, mutta soveltuvat myös kerrostalomittakaavan ryhmärakennuttamishankkeille. Kaavan arvioidaan tulevan kaupunginvaltuuston käsittelyyn keväällä 2017.

Suurella kortteli- ja tonttitehokkuudella erityisesti aluerakentamisalueilla pyritään parantamaan teknistaloudellista toteuttamiskelpoisuutta ja kohtuuhintaisen asuntotuotannon edellytyksiä. Tehokkailla alueilla pysäköinti on usein velvoitettu ratkaisemaan rakenteellisesti. Osa tonteista on vaikeasti jaettavissa itsenäisiin osakokonaisuuksiin. Samaan tiiviiseen kortteliin sijoittuville rakennushankkeille aiheutuisi samanaikaiseen rakentamiseen liittyviä rakenteellisia ja aikataulullisia haasteita.

Asuntorakentaminen olisi helpommin ja joustavammin jaettavissa erikokoisiin rakennushankkeisiin, mikäli pysäköinnin toteuttaminen eriytettäisiin varsinaisista asuntokohteista. Kiinteistövirasto, kaupunkisuunnitteluvirasto, kaupunginkanslia sekä asuntotuotantotoimisto valmistelevat yhteistyössä parhaillaan selvitystä, jossa tavoitteena on esittää pysäköinnin hallintomalleja, joiden avulla pysäköinti olisi toteutettavissa keskitetyissä laitoksissa tehokkaasti, monipuolisesti, kustannukset käyttäjille kohdentuen, oikea-aikaisesti ja rahoitukseltaan toteutuskelpoisesti.

Kiinteistövirasto on monipuolistanut tontinluovutustapoja ja esittänyt tontinvarauksia lukuisille uusille, pienemmille toimijoille kuin myös suuremmillekin toimijoille. Tällä hetkellä tontinvarauksia on osoitettu kymmenille eri toimijoille yhteensä noin 22 000 asunnon toteuttamista varten. Lisäksi viime aikoina on haettu toteutuskumppaneita myös kumppanuuskaavoitukseen. Tällöin työyhteenliittymissä on pienempienkin toteuttajien ollut mahdollista olla mukana asettamassa reunaehtoja toteutukselle omista näkökulmistaan.

Kehittyvä kerrostalo -ohjelman kautta Helsinki on mahdollistanut uusien rakennusalan toimijoiden hankkeita, joilla on rakennushankkeessaan kehittämishanke.

Kaupunki pyrkii edistämään rakennusalan kilpailua ja siten edistämään myös pienten ja keskisuurten rakennusliikkeiden toimintaedellytyksiä Helsingissä. Pienempien kokonaisuuksien luovuttaminen ja yhteisjärjestelyjen organisointi eri hankkeiden kesken vaati kaupungilta ja toimijoilta enemmän resursseja kuin tonttien luovuttaminen suurempina kokonaisuuksina. Luovutuskokonaisuuksien suunnittelussa pyritään huomioimaan myös alueelliset erityispiirteet. Suurilla projektialueilla tavoitteiden mukaisen asuntotuotantovauhdin varmistaminen edellyttää useampien toimijoiden saamista samaan kortteliin, mutta esikaupunkialueilla monimutkaiset yhteisjärjestelyt eri toimijoiden kesken voivat heikentää hankkeiden teknistaloudellista toteutettavuutta ja voivat osaltaan viivästyttää näiden hankkeiden rakentumista.

Kiinteistölautakunta 15.12.2016 § 505

Lausunto

Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Tontinluovutuksen jakaminen luontevalla tavalla pienempiin kokonaisuuksiin edellyttää asemakaavan soveltuvuutta siihen. Helsingin uudessa rakentamisessa erityisesti aluerakentamisalueilla kortteli- ja tonttitehokkuudet ovat pääosin suuria, mikä aiheuttaa rakenteellisia toteuttamiseen liittyviä ja aikataulullisia liittymäkohtia sekä haasteita samaan kortteliin sijoittuville rakennushankkeille. Usein myös pysäköinti on ratkaistu rakenteellisesti, ja tältä osin tontit ovat vaikeasti jaettavissa itsenäisiin osakokonaisuuksiin.

Pienempien toteutusyksiköiden toteuttaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä yhdistettynä toimivaan rakentamisen ohjaukseen tai vaihtoehtoisesti kaavaratkaisussa voidaan lähteä siitä, että korttelirakenne on toteutettavissa pienempinä ja mahdollisimman itsenäisinä tontteina. Näin on tehty esimerkiksi Verkkosaaren pohjoisosan alueella Kalasatamassa, jossa kaksi suurta korttelia (rakennusoikeus yht. 36 550 k-m²) on suunniteltu siten, että niiden rakenne ja pysäköintiratkaisu tukevat tavanomaista pienempiä hankkeita ja poikkeavia rakennuttamismalleja. Tontit ovat suunnattavissa erityisesti kerrostalomittakaavan ryhmärakennuttamishankkeille, mutta soveltuvat myös muuhun pienimuotoisempaan rakennuttamiseen. Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavan nro 12375 arvioidaan tulevan kaupunginvaltuuston käsittelyyn keväällä 2017.

Kaavoitettaessa erityisesti aluerakentamisalueilla edellä kuvatuin lähtökohdin on mahdollista, että kortteli- ja tonttitehokkuus laskee vaikeuttaen teknistaloudellista toteuttamiskelpoisuutta ja kohtuuhintaisen asuntotuotannon edellytyksiä. Lisäksi tämä voi tarkoittaa rakennusoikeuden luovutuksesta saatavien tulojen vähenemistä. Lisäksi erityisesti aluerakentamisalueilla tonttien toteuttamiseen liittyvien aikataulu- ja toteuttamissidoksisuuksien ja liittymäpintojen vuoksi yksittäisiin pienempiin toteuttajiin voi sisältyä eriasteisia toteuttamiseen liittyviä riskejä, toisaalta myös hyötyjä.

Asuntorakentaminen olisi helpommin ja joustavammin jaettavissa erikokoisiin rakennushankkeisiin, mikäli esimerkiksi pysäköinnin toteuttaminen eriytettäisiin varsinaisista asuntokohteista. Kiinteistövirasto, kaupunkisuunnitteluvirasto, kaupunginkanslia sekä asuntotuotantotoimisto valmistelevat yhteistyössä parhaillaan selvitystä, jossa tavoitteena on esittää pysäköinnin hallintomalleja, joiden avulla pysäköinti olisi toteutettavissa keskitetyissä laitoksissa tehokkaasti, monipuolisesti, kustannukset käyttäjille kohdentuen, oikea-aikaisesti ja rahoitukseltaan toteutuskelpoisesti. Mallia voitaisiin kokeilla esimerkiksi täydennysrakentamishankkeissa sekä niillä uusilla alueilla, joilla pysäköinti on lähtökohtaisesti ratkaistu pysäköintilaitoksissa. Verkkosaaren pohjoisosan ryhmärakentamiseen suunnatut tontit ovat pysäköinnin osalta toteutettavissa itsenäisinä yksiköinä ja tältä osin tukevat pienimittakaavaista toteuttamista.

Kiinteistövirasto on pyrkinyt monipuolistamaan tontinluovutustapoja ja esittämään tontinvarauksia lukuisille uusille, pienemmille toimijoille kuin myös suuremmillekin toimijoille. Tällä hetkellä tontinvarauksia on osoitettu kymmenille eri toimijoille yhteensä noin 22 000 asunnon toteuttamista varten. Lisäksi viime aikoina on haettu toteutuskumppaneita myös kumppanuuskaavoitukseen. Tällöin työyhteenliittymissä on pienempienkin toteuttajien ollut mahdollista olla mukana asettamassa reunaehtoja toteutukselle omista näkökulmistaan. Kaupungin oman kohtuuhintaisen asuntotuotannon varmistamiseksi on tärkeää myös, että Asuntotuotantotoimistolla on mahdollisuuksia kilpailuttaa hankkeet sopivan kokoisina yksiköinä.

Kaupunginvaltuuston asettamien erittäin haasteellisten määrällisten ja laadullisten asuntotuotantotavoitteiden saavuttaminen edellyttää asemakaavoitukselta lähtökohtaisesti tehokasta maankäyttöä ja keskitettyjä pysäköintiratkaisuja. Lisäksi aikaisempaa korkeammat asuntotuotantotavoitteet edellyttävät erityisesti teknistaloudellisen ja juridishallinnollisen toteuttamiskelpoisuuden varmistamista asemakaavoituksessa ja tontinluovutuksessa.

Esittelijä
osastopäällikkö
Sami Haapanen
Lisätiedot

Pekka Saarinen, toimistopäällikkö, puhelin: 09 310 64182

pekka.t.saarinen@hel.fi

Asuntotuotantotoimikunta 07.12.2016 § 194

Lausunto

Asuntotuotantotoimikunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Hyväksyessään asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman 2016 valtuusto edellytti tehtäväksi selvitystä, miten pienempien kokonaisuuksien tarjoaminen rakennushankkeissa ja tonttijaossa toteutettaisiin, jotta taataan useampien ja pienempien ja keskisuurten toimijoiden osallistumismahdollisuus tarjouskilpailuihin.

Asuntotuotantotoimisto (ATT) vastaa kaupungin oman asuntotuotannon rakennuttamisesta. Kaupunginhallitus varaa tontit asuntotuotantotoimistolle. ATT:n tehtävänä on suunnitteluttaa ja rakennuttaa kohteet. Suunnittelijat ja urakoitsijat valitaan pääsääntöisesti tonttikohtaisesti. Viereisillä tonteilla sijaitsevien hankkeiden urakkakilpailuja on yhdistetty, mikäli sen on harkittu johtavan kokonaistaloudellisesti edullisimpaan lopputulokseen.

ATT on julkinen hankintayksikkö ja kilpailuttaa hankinnat hankintasäädösten mukaisesti. Tarjouspyynnössä asetetaan vaatimuksia mm. tarjoajien taloudelliselle ja tekniselle suorituskyvylle.

Helsingin alueella toimii vain muutama pieni tai keskisuuri rakennusliike. Niiden kapasiteetti mahdollistaa vain 1-2 urakkakohteen käynnistämisen vuosittain urakoitsijaa kohden. ATT:n kokemuksen mukaan pienten (n. 20 as.) kohteiden urakkakilpailujen onnistuminen ja hyväksyttävän hintatason saavuttaminen on vaikeampaa verrattuna suurempien (n. 80 as.) kohteiden urakkakilpailuihin, koska pieniin kohteisiin ilmoittautuu vähän tarjoajia.

Toivottavaa on, että mikäli hankekokoja pienennetään, johtaisi tämä pienten ja keskisuurten urakoitsijoiden määrän kasvuun Helsingin alueella, jolloin kilpailun lisääntymisen myötä urakkatarjoushinnat pitkällä aikavälillä laskisivat. Toisaalta, jos hankkeiden kokoja pienennetään, on tällä rakennuskustannuksia korottava vaikutus, koska kunnallistekniset liittymät sekä tekniset tilat rakennetaan tonttikohtaisesti.

Hankkeiden kilpailutuksen keinovalikoimassa tulee jatkossakin säilyä pienten hankkeiden niputtamisen mahdollisuus, mikäli muulla tavalla ei ole mahdollista saavuttaa hyväksyttävää hintatasoa eikä siten käynnistää hankkeita.

Esittelijä
toimitusjohtaja
Sisko Marjamaa
Lisätiedot

Risto Mykkänen, rakennuttamisjohtaja, puhelin: 310 32312

risto.mykkanen@att.hel.fi

Kaupunkisuunnittelulautakunta 15.11.2016 § 384

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Tontinluovutuksen jakaminen luontevalla tavalla pienempiin kokonaisuuksiin edellyttää asemakaavan soveltuvuutta siihen. Helsingin uudessa rakentamisessa kortteli- ja tonttitehokkuudet ovat pääosin suuria, mikä aiheuttaa rakenteellisia ja aikataulullisia liittymäkohtia samaan kortteliin sijoittuville rakennushankkeille. Usein myös pysäköinti on ratkaistu rakenteellisesti, ja on vaikeasti jaettavissa itsenäisiin osakokonaisuuksiin.

Pienempien toteutusyksiköiden toteuttaminen edellyttää tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä yhdistettynä toimivaan rakentamisen ohjaukseen tai vaihtoehtoisesti kaavaratkaisussa voidaan lähteä siitä, että korttelirakenne on toteutettavissa pienempinä ja mahdollisimman itsenäisinä tontteina. Näin on tehty esimerkiksi Verkkosaaren pohjoisosan alueella Kalasatamassa, jossa kaksi suurta korttelia (rakennusoikeus yht. 36 550 k m²) on suunniteltu siten, että niiden rakenne ja pysäköintiratkaisu tukevat tavanomaista pienempiä hankkeita ja poikkeavia rakennuttamismalleja. Tontit ovat suunnattavissa erityisesti kerrostalomittakaavan ryhmärakennuttamishankkeille, mutta soveltuvat myös muuhun pienimuotoisempaan rakennuttamiseen.

Verkkosaaren pohjoisosan asemakaavaehdotuksen nro 12375 lausunnot ja muistutukset käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnassa marraskuussa 2016. Kaavan arvioidaan tulevan kaupunginvaltuuston käsittelyyn keväällä 2017.

Asuntorakentaminen olisi helpommin ja joustavammin jaettavissa erikokoisiin rakennushankkeisiin mikäli pysäköinnin toteuttaminen eriytettäisiin varsinaisista asuntokohteista. Kiinteistövirasto, kaupunkisuunnitteluvirasto, kaupunginkanslia sekä asuntotuotantotoimisto valmistelevat yhteistyössä parhaillaan selvitystä, jossa tavoitteena on esittää pysäköinnin hallintomalleja, joiden avulla pysäköinti olisi toteutettavissa keskitetyissä laitoksissa tehokkaasti, monipuolisesti, kustannukset käyttäjille kohdentuen, oikea-aikaisesti ja rahoitukseltaan toteutuskelpoisesti. Mallia voitaisiin kokeilla esimerkiksi täydennysrakentamishankkeissa sekä niillä uusilla alueilla, joilla pysäköinti on lähtökohtaisesti ratkaistu pysäköintilaitoksissa.

Verkkosaaren pohjoisosan ryhmärakennuttamiseen suunnatut tontit ovat pysäköinnin osalta toteutettavissa itsenäisinä yksiköinä ja tältä osin tukevat pienimittakaavaista toteuttamista.

Kaupunkisuunnitteluvirasto osallistuu kaupunginkanslian johdolla tehtävään asunto-ohjelmointityöhön, jonka puitteissa toivomusponnen mukaisen asian selvittämistä on tarkoituksenmukaista jatkaa.

Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot

Tuukka Linnas, arkkitehti, puhelin: 310 37308

tuukka.linnas@hel.fi

This decision was published on 08.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Presenter information

apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki

Ask for more info

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 25823

mari.randell@hel.fi

Timo Meuronen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 70914

timo.meuronen@hel.fi

Attachments

1. Modig Silvia, toivomusponsi 1, Kvsto 22.6.2016 asia 3
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.