Soten polkupyörien hankinta ja huoltopalvelut, hankinnan kilpailutus

HEL 2016-010513
More recent handlings
§ 46
This decisionmaker is no longer active

Polkupyörien hankinta ja huoltopalvelut

Virastopäällikkö

Päätös

Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö päätti tarjouskilpailun H151-16/HEL 2016–010513 perusteella valita Länsiväylän Fillarihuollon, Haagan Pyörähuolto Oy:n ja GIS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi:n polkupyörien hankinta ja huoltopalvelujen tuottajaksi kohderyhmään 1: Polkupyörähuolto ja Länsiväylän Fillarihuollon polkupyörien hankinta ja huoltopalvelujen tuottajaksi kohderyhmään 2: Uusien polkupyörien ja muiden tavaroiden hankinta.

Kohderyhmän 1 hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, jossa tarjoajat on asetettu ensisijaisuusjärjestykseen vertailun perusteella:

1. Länsiväylän Fillarihuolto
2. Haagan Pyörähuolto Oy
3. GIS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi

Kohderyhmään 2 valitaan yksi tarjoaja: Länsiväylän Fillarihuolto.

Samalla sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö päätti hylätä GIS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi:n tarjouksen kohderyhmään 2: Uusien polkupyörien hankinta.

Hankinnan sitoumukseton, arvonlisäveroton arvo kahden vuoden perussopimuskaudella on noin 320 000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kotihoidon sekä neuvolan ja perhetyön työntekijöiden työssään käyttämien polkupyörien huolto sekä uusien polkupyörien ja niihin liittyvien muiden tavaroiden hankinta.

Hankintamenettely

Tarjouskilpailu toteutettiin avoimella menettelyllä. Helsingin kaupungin hankintakeskus julkaisi 16.11.2016 hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön H151-16/HEL2016-010513 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa.

Määräaikaan 9.1.2017 mennessä tarjouksen jättivät:

Kohderyhmä 1: Polkupyörähuolto

Suomen Polkupyörätukku Oy
Länsiväylän Fillarihuolto
Haagan Pyörähuolto Oy
GIS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi

Kohderyhmä 2: Uusien polkupyörien ja muiden tavaroiden hankinta

Suomen Polkupyörätukku Oy
Länsiväylän Fillarihuolto
IS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi

Tarjouskilpailun tuloksena muodostetaan puitejärjestely halvimman hinnan perusteella. Kohderyhmään 1 valitaan kolme (3) sopimustoimittajaa ja kohderyhmään 2 yksi (1) sopimustoimittaja.

Kohderyhmässä 1 vertailuhinta muodostui vuosihuollon ja äkillisten korjausten yhteishinnasta ja kohderyhmässä 2 uusien polkupyörien ja muiden tavaroiden yhteishinnasta.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä H151-16/HEL 2016–010513 esitettiin tarjoajan soveltuvuusvaatimukset tekniselle suorituskyvylle ja ammatilliselle pätevyydelle.

Kohderyhmässä 2 tarjoavalla yrityksellä on oltava hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavien polkupyörien myynnistä. Riittävänä kokemuksena pidetään sitä, että yritys on toiminut alalla vähintään kaksi (2) vuotta. GIS Sport Agency Pyörähuoltoovelle.fi:llä ei ollut vaadittavaa kokemusta. Tarjous tulee hylätä, koska se ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia kohderyhmän 2 osalta.

Kohderyhmässä 1 esitettiin eri vaatimukset tekniselle suorituskyvylle ja ammatilliselle pätevyydellä. Kaikki tarjoukset täyttivät kyseiset soveltuvuusvaatimukset kohderyhmän 1 osalta

Sopimuskausi

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja suunniteltu alkavaksi 20.3.2017.

Hankintaan sisältyy enintään kaksi (2) yhden (1) vuoden pituista optiokautta. Optiokauden käyttöönotosta tilaaja päättää erikseen 3 kuukautta ennen perus-/edellisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan hankintasopimusta entisin ehdoin, sen mukaisesti kuin ehdot ovat voimassa perussopimuskauden päättyessä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

This decision was published on 17.12.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

ninna.katajainen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
va. virastopäällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL 7 § 2 mom

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.