V 25.4.2018, Hernesaaren raitiotien yleissuunnitelma
Hernesaaren raitiotien yleissuunnitelma
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle Hernesaaren raitiotien yleissuunnitelman hyväksymistä hankesuunnitelman laatimisen lähtökohdaksi.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Hankkeen kuvaus ja tavoitteet
Hernesaaren raitiotie on 2,1 km pitkä laajennus Helsingin nykyiseen raitioverkkoon. Suunniteltu linjaus alkaa Hietalahdesta, Bulevardin länsipäästä, josta se jatkuu pitkin reittiä Telakkakatu - Eiranranta - Laivakatu Hernesaaren eteläkärkeen saakka. Linjalle on suunniteltu viisi pysäkkiparia ja linja on sijoitettu koko matkalta omalle ajouralle kadun keskelle. Linjan rakentamisen on suunniteltu toteutuvan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe ulottuu Hernesaaren pohjoisosaan saakka, johon on suunniteltu väliaikainen kääntöpaikka.
Hernesaaren raitiotien ensisijainen tehtävä on toimia Hernesaareen ja Telakkarantaan suunniteltujen asuin- ja työpaikka-alueiden joukkoliikenneyhteytenä. Hernesaaren osayleiskaavaehdotuksessa on esitetty kerrosalatavoitteeksi 435 000 k-m2, josta 285 000 k-m2 on asuinkerrosalaa. Telakkarannan alueelle laaditussa asemakaavan muutoksessa on rakennusoikeutta yhteensä 44 970 k-m2, josta asuinkerrosalaa on 19 250 k-m2. Yhteensä uuden asuinkerrosalan määrä vastaa noin 7 300 asukasta.
Hernesaaren raitiotien keskeiset tavoitteet ovat Hernesaaren ja Telakkarannan yhdistäminen kiinteästi ympäröiviin kaupunginosiin osana kantakaupunkia, toteuttaa joukkoliikennejärjestelmä palvelutasoon nähden kustannustehokkaasti, tehdä joukkoliikenteestä aidosti kilpailukykyinen kulkumuoto Hernesaaren alueen asukkaille ja työntekijöille, mahdollistaa kantakaupungille tyypillinen autoriippumaton elämäntapa alueella sekä tuoda Hernesaaren alue ja sen palvelut helposti saavutettavaksi osaksi seudullista joukkoliikenneverkkoa. Raitioliikenteen osalta suunnittelussa noudatetaan raitioliikenteen kehittämistavoitteita.
Hankkeen kustannukset, toteuttamisaikataulu ja vaiheistus
Hernesaaren raitiotien kustannusarvio on 16,9 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 109,1). Investointikustannus jakautuu siten, että ensimmäinen vaihe Hietalahdesta Eiranrantaan maksaa noin 8,9 miljoonaa euroa ja toinen vaihe Eiranrannasta Hernesaaren kärkeen noin 6,4 miljoonaa euroa. Väliaikaisen kääntöpaikan kustannukseksi on arvioitu 1,6 miljoonaa euroa.
Hanke on suunniteltu toteutettavaksi aluerakentamisen aikataulua seuraten. Raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamisen arvioidaan alkavan syksyllä 2017. Ensimmäisen vaiheen arvioidaan valmistuvan syksyllä 2018. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa on varauduttu raitioliikenteen aloittamiseen syysliikenteen alusta 2018.
Hernesaaren rakentaminen aloitetaan todennäköisesti alueen eteläkärjestä. Hernesaaren kokoojakatu Laiva-kadun ja sen osana raitiotien toisen vaiheen rakentamisen arvioidaan alkavan vuonna 2020. Rakentamisajaksi arvioidaan 2 - 3 vuotta. Raitiotien toisen vaiheen liikennöinti voisi alkaa vuonna 2023. Raitiotie ja Hernesaaren ensimmäiset asunnot valmistuvat samaan aikaan siten, että raitioliikenne Hernesaaren eteläkärkeen alkanee ensimmäisten asukkaiden muuttaessa alueelle.
Hankkeen vaikutukset
Yleissuunnitelmassa on arvioitu Hernesaaren joukkoliikennejärjestelmän vaikutuksia suhteessa joukkoliikennejärjestelmälle asetettuihin tavoitteisiin, kaupunkirakenteen ja imagon kannalta, joukkoliikennematkustamisen kannalta sekä järjestelmän taloudellisuuden kannalta.
Raitiotie toteuttaa Hernesaaren joukkoliikennejärjestelmälle asetetut tavoitteet hyvin. Myös raitioliikenteelle asetettujen kehittämistavoitteiden toteutumiselle uusilla rataosuuksilla on hyvät edellytykset suunnitelman mukaisilla ratkaisuilla. Kaupunkirakenteellisesti merkittävää on, että Hernesaaren raitiotie mahdollistaa yhteensä 480 000 k-m2 uudis- ja täydennysrakentamisen raideliikenteen varrelle. Raitiotie vahvistaa Hernesaareen tavoiteltavaa imagoa kantakaupungin laajennuksena. Raitiotien odotetaan keräävän uusia joukkoliikenteen matkustajia 6 500 - 8 000 arkivuorokaudessa. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden odotetaan olevan 40 % kaikista matkoista ja 63 % moottoroiduista matkoista. Raitiotien rakentamiskustannuksien arvioidaan olevan 16,9 M €, joka suhteessa uuden asuinkerrosalan määrään on noin 55 €/ k-m2. Alustavan liikennöintisuunnitelman perusteella Hernesaaren raitiotien liikennöintikustannus on 1,52 € nousua kohden. Yleissuunnitelmassa vertailuvaihtoehtona käytetyn bussiliikenteeseen perustuvan joukkoliikennejärjestelmän liikennöintikustannuksen arvioitiin olevan 1,92 € nousua kohden.
Suunnittelun vaiheet ja hankkeen päätöksenteko
Raitiotieverkon laajennus Hernesaareen on esitetty Telakkarannan asemakaavassa ja liikennesuunnitelmassa (2013), raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa (HSL, 2015) ja Hernesaaren osayleiskaavassa (2016). Laajennus on esitetty periaatteellisena Jätkäsaaren raitiotien perustamissuunnitelmassa (HKL, 2008).
Vuorovaikutus ja viranomaisyhteistyö
Yleissuunnitelmaa laadittaessa ei ole järjestetty erillistä vuorovaikutusta asukkaiden, yritysten tai muiden toimijoiden kanssa. Raitiolinjastoratkaisu perustuu raitioliikenteen linjastosuunnitelmaan (HSL, 2015), jota on vuorovaikutettu monipuolisesti linjastosuunnitelmaa laadittaessa. Katutilan ja maankäytön osalta vuorovaikutustilaisuuksia on järjestetty osana osayleiskaavatyötä, asemakaavoitusta ja katusuunnittelua.
Yleissuunnitelma on laadittu kaupunkisuunnitteluvirastossa jatkuvassa yhteistyössä HKL-liikelaitoksen, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän ja kaupunginkanslian kanssa.
Jatkotoimenpiteet
Jatkotoimenpiteeksi esitetään, että HKL laatii Hernesaaren raitiotielle hankesuunnitelman ja HSL varautuu Hernesaaren raitiotieliikenteeseen liikennöintisuunnitelman laadinnassa. Bulevardille tulevaisuudessa tehtävän perusparannuksen yhteydessä tulee kiinnittää huomiota raitioliikenteen toimintaedellytyksiin.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 31.01.2017 § 34
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447
This decision was published on 24.02.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Presenter information
Ask for more info
Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37447