Vuoden 2017 palkkausavustusten käyttö

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-000177
More recent handlings
Case 3. / 44 §
This decisionmaker is no longer active

Nuorisolautakunnan palkkausavustukset vuodelle 2017

Nuorisolautakunta

Päätös

Nuorisolautakunta päätti

  1. myöntää palkkausavustusta liitteen mukaisesti helsinkiläisille nuorisopiirijärjestöille tai vastaaville yhteensä 721 000 euroa menokohdalta 473000 600000030024.

    Avustusta saavan on noudatettava nuorisolautakunnan hyväksymää avustusohjesääntöä (nuoriso.hel.fi / kansalaistoiminta > Raha-avustukset). 
  2. todeta, että vuoden 2017 palkkausavustuksen käyttö tulee selvittää vuoden 2018 palkkausavustuksen haun yhteydessä tai viimeistään 28.2.2018 loppuun mennessä.
  3. todeta, että päätös linjaa palkkausavustusvalmisteluja vuosiksi 2017-2019.
  4. olla myöntämättä palkkausavustusta seuraaville yhdistyksille, koska ne eivät täytä palkkausavustuksen myöntämisen ehtoja:

    Curly (nro 22), hylkäysperuste: hakija on valtakunnallinen yhdistys.

    Helsingin koululaisten lomanvirkistysyhdistys (nro 23): hylkäysperuste: nuorisotoiminnan laajuus ei täytä avustusehtoja. Toimintaa tuetaan loma-aikojen leiriavustuksista.

    Helsingin Kuurojen Yhdistys – Helsingfors Dövas Föreningen (nro 24): hylkäysperuste: yhdistys kuuluu sosiaali- ja terveystoimen tuettaviin yhdistyksiin.

    Kohtaus (nro 25), hylkäysperuste: yhdistyksen toimintahistoria on vielä varsin lyhyt ja palkkausavustukseen tarvittavaa näyttöä pitkäaikaisesta helsinkiläisestä nuorisotoiminnasta ja sen organisoinnista ei ole. Toimintaa tuetaan toiminta-avustuksista.

    Lasten ja nuorten puutarhayhdistys (nro 26): hylkäysperuste: nuorisoasiainkeskus hankkii ostopalveluina suurimman osan yhdistyksen toiminnasta ja yhdistyksen julkinen tuki on riittävä.

    Monik (nro 27): yhdistyksen toimintahistoria on vielä varsin lyhyt ja palkkausavustukseen tarvittavaa näyttöä pitkäaikaisesta helsinkiläisestä nuorisotoiminnasta ja sen organisoinnista ei ole. Toimintaa tuetaan toiminta-avustuksista.

    Saalem-Lähetys / lapsi- ja nuorisojaosto (nro 28): hylkäysperuste: toiminta on paikallisyhdistysluonteista, joten toiminnan laajuus ja kattavuus ei täytä avustusehtoja. Toimintaa tuetaan toiminta-avustuksista. Yhdistykselle tehty arviointi tukee nuorisoasiainkeskuksen näkemystä.

    Toimintakeskus Semja (nro 29): hylkäysperuste: yhdistys ei ole nuorisojärjestö.

    Vesaisten Helsingin Piiri (nro 30): hylkäysperuste: nuorisotoiminnan laajuus ja kattavuus ei täytä avustusehtoja. Toimintaa tuetaan toiminta-avustuksista.

    HeSeta (nro 31): hylkäysperuste: hakemus saapui myöhästyneenä 5.3.2017.

    Puntland Community (nro 32): hylkäysperuste: hakemus saapui myöhästyneenä 31.3.2017.

Käsittely

Esteelliset: Olli Isoaho

Vastaehdotus:
Marika Sorja: Nuorisolautakunta päättää hylätä poliittisten nuorisojärjestöjen palkkausavustushakemukset, koska poliittisen nuorisotoiminnan on perustuttava vapaaehtoistyöhön, ei poliittisiin suojatyöpaikkoihin. Nuorisolautakunta päättää kohdistaa päätösesityksessä poliittisille nuorisojärjestöille osoitetun avustussumman alueellisen nuorisotoiminnan kehittämiseen.

Sorjan vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Marika Sorja: Jätän eriävän mielipiteen. (Poliittisille nuorisojärjestöille ei tulisi myöntää palkkausavustusta, koska poliitikkojen on kohdistettava säästötoimenpiteitä myös omaan rahoitukseensa, kun kaikesta muustakin leikataan.)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lautakunnan avustusohjesäännön mukaan palkkausavustuksen saantiin ovat oikeutettuja rekisteröityneet helsinkiläiset nuorisojärjestöt tai vastaavat rekisteröityneet yhdistykset, joilla on alaisuudessaan paikallisia helsinkiläisiä nuorisoyhdistyksiä, jaostoja / osastoja / toimintaryhmiä tai järjestön toiminnan luonne muutoin edellyttää organisoimista. Lisäksi ohjesääntö määrittelee, että palkkausavustuskelpoisten järjestöjen jäsenistä tai toimintaan aktiivisesti osallistuvista vähintään 2/3 on oltava alle 29-vuotiaita.

Palkkausavustuksen käyttöön oikeuttavia hyväksyttäviä menoja ovat järjestön työntekijän palkkauskulut, palkkauksesta aiheutuvat lakisääteiset ja vapaaehtoiset sosiaalikulut sekä lakisääteiset vakuutukset ja työntekijän työstä aiheutuvat matkakustannukset kotimaassa. Avustusta ei voi käyttää palkkioihin tai palvelujen ostamiseen (esim. kirjanpitopalvelut). Niin ikään palkkausavustuksen saannin linjauksena on ollut, että avustusta myönnetään kuukausipalkkaisten työntekijöiden kustannuksiin eikä esim. tuntipalkalla olevien kerho-ohjaajien kustannuksiin, joihin voidaan käyttää toiminta-avustusta. Lisäksi nuorisoasiainkeskus on lähtenyt periaatteesta, että palkkausavustuksen saannin edellytyksenä on jo toimintatavoiltaan vakiintunut nuorisojärjestö, jonka toimintahistoriassa on näyttöä toiminnan laajuudesta ja kattavuudesta sekä organisaation kyvystä toimia työnantajana. Nuorisoasiainkeskus toteaa, että nuorisotoiminnan kehittämiseen voi hakea projektiavustusta.

Palkkausavustuksen hakuaika vuodelle 2017 oli helmikuun viimeisen päivän loppuun mennessä. Määräaikaan mennessä saapui 30 hakemusta. Kaksi hakemusta saapui myöhästyneenä.

Nuorisolautakunta hyväksyi kuluvan vuoden tammikuussa järjestöavustuksien valmistelun toimintalinjat vuodelle 2017. Toimintalinjoissa todettiin, että kokonaismääräraha on kasvanut edellisvuodesta 156 000 euroa, joka koostuu muutamista palvelujen ostoihin varattujen määrärahojen sisäisistä siirroista. Tammikuussa oli vielä varhaista arvioida, miten avustusmäärärahat jakautuisivat palkkaus- ja toiminta-avustuksiin liittyen palkkausavustusten arviointikierrokseen ja uusien toimintojen siirtoon ostopalveluista avustuksiin. Tuolloin lautakunta päätti varata avustusmäärärahoista yhteensä 1 495 000 euroa palkkaus- ja toiminta-avustuksiin. Nyt esityslistalla olevissa valmisteluissa palkkausavustuksiin esitetään 721 000 euroa ja toiminta-avustuksiin 774 000 euroa.

Nuorisolautakunnan avustusohjesäännön mukaan palkkausavustusta hakeville yhdistyksille tehdään toiminnan arviointi kolmen vuoden välein. Nuorisolautakunta tekee kolmen vuoden välein linjauksen palkkausavustuksista ja päättää samalla avustukseen oikeuttavat järjestöt toiminnan arvioinnin ja muiden avustuskriteerien pohjalta.

Palkkausavustushakijoiden toiminnan arviointimalli kehitettiin nuorisoasiainkeskuksessa niin, että se oli ensimmäisen kerran käytössä 2005. Sen jälkeen mallia muokattiin palvelemaan paremmin erityisesti järjestöjä, jotta toteutettavasta arvioinnista on hyötyä palkkausavustusvalmistelun ja päätöksenteon lisäksi myös järjestöille itselleen työkaluksi toiminnan kehittämiseen. Nyt toteutettu järjestöjen toiminnan arviointi oli järjestyksessään viides. Järjestöarvioinnissa ei kiinnitetä huomiota toiminnan sisältöön, vaan tarkoituksena on mitata kunkin järjestön toimintatapoja ja niistä saatavia tuloksia. Tavoitteena on saada kattava kuva ”järjestökoneen” toimivuudesta ja tuloksellisuuden seuraamisesta.

Nuorisoasiainkeskus muistutti järjestöjä toiminnan arvioinnin suorittamisesta useaan kertaan viime vuoden puolella niin kirjallisesti kuin yhteisissä tapaamisissa ja seminaareissa. Lisäksi järjestettiin työpaja muutamille järjestöjen työntekijöille, jotka ovat jo useampaan kertaan osallistuneet arviointiprosessiin. Työpajan tavoitteena oli saada yhteinen näkemys prosessin toimivuudesta ja sen kehittämiskohteista.

Edellisvuonna palkkausavustusta saaneille järjestöille toimitettiin saatteen ja ohjeistuksen kera arviointimateriaali tammikuussa. Kaksi muuta järjestöä saivat materiaalin hakuajan jälkeen, koska nuorisoasiainkeskuksen näkemyksen mukaan heille oli tarpeen tehdä toiminnan arviointi. Arviointi tehtiin 22 palkkausavustushakijalle.

Lomakkeiden palautuksen jälkeen järjestöille annettiin mahdollisuus käydä nuorisoasiainkeskuksen edustajan kanssa arviointikeskustelu. Keskustelu tarkensi niitä arviointilomakkeen kohtia, joihin haluttiin saada lisäselvitystä tai tarkennuksia. Järjestöistä keskusteluihin osallistui järjestön työntekijä ja/tai luottamushenkilö.

Itsearviointimateriaalin ja tarkentavien keskustelujen muistioiden perusteella ulkopuolinen arvioija tuotti arviointiraportin, jonka tulokset ovat vaikuttaneet palkkausavustusvalmisteluun muiden avustuskriteerien ohella. Arviointiraportti on oheismateriaalina lautakunnan jäsenille.

Palkkausavustuspäätöksen jälkeen nuorisoasiainkeskus toimittaa kaikille arviointiin osallistuneille järjestökohtaisen palautteen oman kehittämistyönsä tueksi. Lisäksi on tarpeen järjestää yhdessä Helsinki Teamin kanssa seminaaripäivä, jossa käsitellään yhteisiä läpileikkaavia teemoja ja jaetaan järjestöjen kesken hyviä käytäntöjä.

Nuorisoasiainkeskuksen palkkausavustusesitykseen vuodelle 2017 on vaikuttanut arviointitulosten lisäksi järjestöjen avustushakemuksista liitteineen saatu tieto sekä nuorisoasiainkeskuksen tuntemus järjestöistä. Esityksessä on arvioitu työntekijätarvetta toiminnan laajuuden ja kattavuuden perusteella erityisesti helsinkiläisen nuorisotyön näkökulmasta. Nuorisoasiainkeskus on pitänyt tärkeänä periaatetta, että palkkausavustusten kokonaismääräraha ei juuri kasva toiminnallisten avustusten kustannuksella kuitenkin huomioiden sen, että järjestöille myönnettävät palkkausavustukset ovat suuruudeltaan sellaisia, että sillä on todellista merkitystä työntekijää palkattaessa. Lisäksi nuorisoasiainkeskus toteaa, että järjestöjen toiminnan arvioinnissa on erityisesti painotettu toiminnan tuloksellisuutta.

Uutena järjestönä palkkausavustusesityksessä on Oranssi ry. Nuorisolautakunnan 10.9.2015 tehdyn päätöksen mukaisesti Oranssin kanssa tehty kumppanuussopimus päättyi 30.6.2016 ja Oranssin toiminta siirrettiin tuettavaksi avustusmäärärahoista. Viime vuonna Oranssi sai toimintaansa projektiavustusta loppuvuodeksi. Kuluvalle vuodelle 2017 nuorisoasiainkeskus esittää yhdistykselle palkkaus- ja toiminta-avustusta.

Aiempiin vuosiin verrattuna tiukentunut valmisteluaikataulu on tuottanut haasteita muutamille järjestöille saada kaikkia liitteitä ennen esityslistan julkaisemista. Listatekstiä kirjoitettaessa tilin- tai toiminnantarkastuskertomus puuttuu yhdeltä järjestöltä. Nuorisoasiainkeskus toteaa, että avustus maksetaan yhdistykselle vasta sitten, kun tilin- tai toiminnantarkastuskertomus on toimitettu nuorisoasiainkeskukseen.

Nuorisoasiainkeskus ei esitä palkkausavustusta yhdelletoista hakijalle päätösesityksessä mainituin perustein.

Hakemukset liitteineen ovat lautakunnan varsinaisten ja varajäsenten nähtävillä nuorisoasiainkeskuksessa 9.5.2017 klo 16.00 alkaen.

This decision was published on 17.05.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin nuorisolautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

osastopäällikkö
Hannu-Pekka Polttila

Ask for more info

Mervi Smahl-Laurikainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 89016

mervi.smahl-laurikainen@hel.fi

Markku Toivonen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 89053

markku.toivonen@hel.fi