A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn optiokauden käyttöönotto 2018 - 2019

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-001449
More recent handlings
Case 4. / 206 §
This decisionmaker is no longer active

Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestely 2017–2018 hankintayhteistyössä Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Stara) kanssa

Yleisten töiden lautakunta

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti hylätä Maisematukku Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyä hinnastoa.

Yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa rakennusviraston tekemään taimihankintojen puitesopimukset yhden vuoden sopimuskaudelle osa-alueittain tarjouskilpailun ehdot täyttävien tarjoajien kanssa ehdolla, ettei tällä päätöksellä valittavia tarjoajia koske mikään hankintalain (1397/2016) pakollisista poissulkemisperusteista.

Puitesopimus tehdään seuraavien tarjouspyynnön ehdot täyttävien tarjoajien kanssa osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Lehtipuut

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat

Ahosen Taimisto Oy
Puutarha Tahvoset Oy
Satakunnan Taimitukku Ay
Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut

Massbybacka Taimisto

Tarjouspyynnön mukaan tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä yhden (1) + kahden (2) vuoden ajaksi (optiokaudet). Tilaajat päättävät optiokausista omalta osaltaan ennen kulloinkin meneillään olevan sopimuskauden päättymistä.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on 1 500 000 euroa, josta rakennusviraston osuus on 1 260 000 euroa (alv 0 %).

Samalla hyväksyessään tämän puitesopimushankinnan yleisten töiden lautakunta velvoittaa rakennusvirastoa kirjaamaan myös hinnaston perusteella tehtyjen hankintojen päätökseen vähintään taulukkomuotoisen hinnastovertailun, jotta voidaan varmistua puitesopimuksen oikeasta käytöstä.

Helsingin kaupungin organisaatio uudistuu 1.6.2017.

Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Käsittely

Esittelijän muutos: Lisätään esittelijän perusteluihin otsikon "Puitejärjestelyn perusteella tehtävissä hankinnoissa noudatettava menettely" ensimmäisen kappaleen loppuun toiseksi viimeiseksi virkkeeksi seuraava teksti täsmentämään Staran roolia rakennusviraston puitesopimuksesta tehtävissä hankinnoissa:

  • "Näin toimitaan myös silloin, kun tässä puitejärjestelyssä toisena tilaajatahona oleva Stara toimii rakennusviraston urakoitsijana ja tilaa rakennusviraston tilaajana määrittelemät ja tarvittaessa kilpailuttamat taimet."

Vastaehdotus:
Pörrö Sahlberg: Lisätään kappaleeksi kappaleen (10) jälkeen.

Samalla hyväksyessään tämän puitesopimushankinnan yleisten töiden lautakunta velvoittaa rakennusvirastoa kirjaamaan myös hinnaston perusteella tehtyjen hankintojen päätökseen vähintään taulukkomuotoisen hinnastovertailun, jotta voidaan varmistua puitesopimuksen oikeasta käytöstä.

Kannattaja: Antti Möller

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään kappaleeksi kappaleen (10) jälkeen Samalla hyväksyessään tämän puitesopimushankinnan yleisten töiden lautakunta velvoittaa rakennusvirastoa kirjaamaan myös hinnaston perusteella tehtyjen hankintojen päätökseen vähintään taulukkomuotoisen hinnastovertailun, jotta voidaan varmistua puitesopimuksen oikeasta käytöstä.

Jaa-äänet: 1
Terhi Koulumies

Ei-äänet: 7
Maria Landén, Antti Möller, Henrik Nyholm, Eija Paananen, Dennis Pasterstein, Mariam Rguibi, Pörrö Sahlberg

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Tuomo Valokainen

See table with voting results

Yleisten töiden lautakunta päättää hylätä Maisematukku Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyä hinnastoa.

Yleisten töiden lautakunta päättää oikeuttaa rakennusviraston tekemään taimihankintojen puitesopimukset yhden vuoden sopimuskaudelle osa-alueittain tarjouskilpailun ehdot täyttävien tarjoajien kanssa ehdolla, ettei tällä päätöksellä valittavia tarjoajia koske mikään hankintalain (1397/2016) pakollisista poissulkemisperusteista.

Puitesopimus tehdään seuraavien tarjouspyynnön ehdot täyttävien tarjoajien kanssa osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Lehtipuut

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat

Ahosen Taimisto Oy
Puutarha Tahvoset Oy
Satakunnan Taimitukku Ay
Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut

Massbybacka Taimisto

Tarjouspyynnön mukaan tilaaja varaa mahdollisuuden jatkaa sopimusta alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla, sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä yhden (1) + kahden (2) vuoden ajaksi (optiokaudet). Tilaajat päättävät optiokausista omalta osaltaan ennen kulloinkin meneillään olevan sopimuskauden päättymistä.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on 1 500 000 euroa, josta rakennusviraston osuus on 1 260 000 euroa (alv 0 %).

Helsingin kaupungin organisaatio uudistuu 1.6.2017.

Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Taustaa

Tarjouskilpailun tarkoituksena on tehdä puitejärjestely monivuotisten taimien hankinnasta.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 16.3.2017. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 24.4.2017.

Hankinta on kilpailutettu rakennusviraston toimesta hankintarenkaana yhteistyössä rakentamispalvelun (Stara) kanssa. Kummatkin tilaajaosapuolet tekevät puitesopimuksesta omat päätöksensä ja päättävät omalta osaltaan mahdollisten optiokausien käyttöönotosta.

Tarjouspyynnön mukaisesti puitesopimustoimittajiksi valitaan kaikki tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoajat. Kilpailutuksella on pyritty mahdollistamaan myös pienten ja keskisuurten yritysten osallistuminen tarjouskilpailuun.

Tarjoukset ja niiden käsittely

Tarjouspyynnön mukaan puitesopimustoimittajat valitaan osa-alueittain ja tarjouksen voi tehdä yhteen tai useampaan osa-alueeseen:

1. Lehtipuut
2. Havukasvit
3. Pensaat ja köynnökset
4. Perennat
5. Metsäpuut

Yhteensä yhdeksän tarjoajaa jätti tarjouksensa määräaikaan mennessä.

1. Ahosen Taimisto Oy
2. Harviala Oy
3. Maisematukku Oy
4. Massbybacka Taimisto
5. Puutarha Tahvoset Oy
6. Satakunnan Taimitukku Ay
7. Taimisto Huutokoski Oy
8. Terolan Taimitarha
9. Toijalan Taimitarha Oy

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Alustavassa tarjousten tarkastelussa todettiin, että Maisematukku Oy:n tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena. Tarjous ei sisältänyt tarjouspyynnössä edellytettyä hinnastoa.

Muut saadut tarjoukset täyttävät tarjoukselle ja tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset muilta osin, mutta tarjoajilta pyydettyjä hankintalain 80 §:n pakollisten poissulkemisperusteiden tutkimiseksi tarvittavia selvityksiä (rikosrekisteriotteita) ei ole aikataulullisista syistä vielä saatu.

Tarjoajien valinta esitetään siten tehtäväksi ehdolla, ettei valittavia tarjoajia koske mikään hankintalain pakollisista poissulkemisperusteista.

Puitesopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoajat ovat osa-alueittain seuraavat:

Osa-alue 1: Lehtipuut

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset

Ahosen Taimisto Oy
Harviala Oy
Massbybacka Taimisto
Puutarha Tahvoset Oy
Taimisto Huutokoski Oy
Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat

Ahosen Taimisto Oy
Puutarha Tahvoset Oy
Satakunnan Taimitukku Ay
Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut

Massbybacka Taimisto

Puitejärjestelyn perusteella tehtävissä hankinnoissa noudatettava menettely

1. Tilaaja määrittelee suunnitelma- ja urakka-asiakirjoissa hankkeeseen tilattavat taimet. Tilaaja varmistaa määrittelemiensä taimien saatavuuden puitejärjestelystä. Tilaajan toimeksiannoissa urakoitsija tilaa tilaajan määrittelemät ja tarvittaessa kilpailuttamat taimet. Hankintaan kuuluvat seuraavat tuoteryhmät:

  1. Lehtipuut
  2. Havukasvit
  3. Pensaat ja köynnökset
  4. Perennat
  5. Metsäpuut

2. Tuoteryhmäkohtaisesti (1–5) alle kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa taimet tilataan yhdeltä tai useammalta toimittajalta siten, että tilaajan hankekohtaisesti määrittelemä taimikokonaisuus on hinnaltaan halvin. Valintaperusteena ovat sopimuksen mukaiset hinnastot.

3. Tuoteryhmäkohtaisesti (1–5) kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat tilaaja kilpailuttaa tuoteryhmittäin minikilpailutuksella tuoteryhmäkohtaisesti puitejärjestelyyn hyväksyttyjen sopimustoimittajien kesken. Kilpailutuksen tarjouspyynnössä tilaaja määrittelee hankittavien taimien vaatimukset. Tilaaja valitsee saapuneista tarjouksista parhaan noudattaen tarjouspyynnössä ilmoittamiaan valinta- ja vertailukriteereitä ja tiedottaa tarjouskilpailun lopputuloksesta kaikille tarjouksen jättäneille tarjoajille. Tilaaja dokumentoi ja arkistoi kilpailutuksessa syntyneen materiaalin. Toimittaja lähettää tarjouksensa tilaajan määrittelemän ajan puitteissa. Tarjouksessa tulee noudattaa puitesopimuksen ehtoja. Tilaus tehdään valitulta sopimustoimittajalta puitejärjestelyssä määriteltyjen sääntöjen ja ehtojen mukaisesti.

Yleisten töiden lautakunta 09.05.2017 § 186

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä
osastopäällikkö
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 310 64387

eva-lisa.karlsson@hel.fi

This decision was published on 29.05.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

osastopäällikkö
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 64387

eva-lisa.karlsson@hel.fi

Attachments

1. Sopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.
2. tarjouspyynto 86833.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.