For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-002212
More recent handlings
Case 10. / 144 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Björn Månssonin valtuustoaloitteesta kuulovammaisten ja kuurojen huomioonottamiseksi

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Björn Månssonin kuulovammaisten ja kuurojen huomioonottamista koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon, jossa valtuustoaloitteessa esitettyjen seikkojen osalta käsitellään vain terveysasemien ajanvarausta, kuten kaupunginkanslian kanssa on asiasta sovittu:

”Sähköinen asiointi palvelee koko väestöä, myös kuulovammaisia ja kuuroja. Sosiaali- ja terveysviraston sähköinen asiointi on koottu kaupungin yhteiseen asiointi.hel.fi -sivustoon.

Tällä hetkellä asiakkaat voivat varata sähköisesti ajan terveysasemien hoitajille erilaisiin rokotuksiin, injektioihin ja ompeleiden poistoon. Sosiaalihuollon palveluista asiakkaat voivat tällä hetkellä varata sähköisesti ajan perheoikeudellisten palvelujen isyyden tunnistamiseen. Sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon osalta ollaan sähköisiä ajanvarauspalveluja laajentamassa edelleen.

Töölön, Vallilan ja Vuosaaren terveysasemien asiakkaat voivat tällä hetkellä puhelinasioinnin lisäksi kertoa palveluntarpeestaan sähköisellä yhteydenottolomakkeella. Yhteydenottoihin vastataan muun muassa turvallisen viestinvälityksen kautta viimeistään seuraavana arkipäivänä, keskimäärin jo parin tunnin kuluessa sähköisen yhteydenoton tekemisestä. Sähköinen yhteydenottomalli on tarkoitus ottaa asteittain käyttöön myös muilla terveysasemilla.

Tässä palvelumallissa asiakkaille nimetään ammattilainen, joka toimii asiakkaan yhteyshenkilönä ja koordinoi asiakkaan palvelukokonaisuutta. Yhteyshenkilön saatuaan asiakas voi asioida sähköisesti yhteyshenkilön kanssa tietoturvallisen viestinvälityksen kautta. Tietoturvallinen viestinvälitysmahdollisuus on jo nyt myös mahdollista muilla sähköisen asioinnin suostumuksen täyttäneillä asiakkailla palveluissa, joissa se on jo käytössä.

Terveydenhuollon sähköiseen asiointiin kuuluu myös mahdollisuus saada sms-viestejä ammattilaisilta, esim. laboratoriovastausten saamista tai muuta lyhyttä ohjeistusta varten. Sms-ajanvarausmuistutukset ovat käytössä sosiaali- ja terveysvirastossa useissa palveluissa.

Sosiaali- ja terveysviraston palvelujen uudistamiseen liittyen kehitetään sähköisiä palveluja viraston digisuunnitelman mukaisesti. Edellä mainittuja sähköisen ajanvaraamisen mahdollisuuksia laajennetaan ja lisätään myös kaksisuuntaisen kommunikoinnin mahdollisuuksia, chat-palvelua, jossa on mahdollista asioida kirjoittaen. Tällä hetkellä chat-palvelun käytön mahdollisuus on äitiys- ja lastenneuvolapalveluissa sekä asumisneuvonnassa."

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Valtuutettu Björn Månsson ja 14 valtuutettua ovat tehneet valtuustoaloitteen, jossa pyydetään toimenpiteitä kuulovammaisten ja kuurojen tarpeiden huomioonottamiseksi siten, että kaupunki tekisi kokonaisohjelman aloitteessa mainitut elementit huomioiden.

Lausuntoa on pyydetty sosiaali- ja terveysviraston lisäksi myös kaupunginkansliasta, rakennusvirastosta ja kiinteistövirastosta 31.5.2017 mennessä.

This decision was published on 24.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Presenter information

va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anne Lindén, atk-asiantuntija, puhelin: 09 310 76449

anne.linden@hel.fi