A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-003540
More recent handlings
Case 6. / 19 §

Kasvatus-ja koulutuslautakunnan talousarvioehdotus 2018 ja taloussuunnitelmaehdotus 2018-2020

Education Committee

Päätös

1) Kasvatus- ja koulutuslautakunta esitti kaupunginhallitukselle päätöksen liitteenä olevan vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen A-osaan sisältyvine perusteluineen, mutta huomauttaa, että talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen jatkokäsittelyssä niihin on otettava riittävät resurssit kattamaan mm. seuraavat pormestarin strategiaehdotuksen mukaiset toimenpiteet strategian toteuttamisaikataulun mukaisesti, mikäli strategia hyväksytään:

- sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa
- organisaatiouudistuksen mahdollistama toimintojen tehostuminen hyödynnetään siten, että kokonaistuottavuuden 0,5 % vuotuisella nousulla katetaan osa väestönlisäyksen aiheuttamasta toimintamenojen lisäystarpeesta
- Helsingissä säilytetään subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus nykyisellä tasolla
- myönteisen erityiskohtelun rahoitusta lisätään maltillisesti ja suunnataan lisäksi ammatilliseen koulutukseen ja lukioon
- huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opeuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat
- englanninkielisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen paikkamäärä kaksinkertaistetaan
- ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitetaan kaupungissa jo ensimmäiseltä luokalta
- kiinan kielen opetusta laajennetaan
- Myllypuroon ammattikorkeakoulu Metropolian yhteyteen muodostetaan kansainvälisesti kiinnostava rakennusalan kampus.

Lautakunta muistuttaa, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakasmäärä kasvaa kaupungin väestöä enemmän: kun budjetin laskentaperusteena käytettävä väestömäärä kasvaa 1,25 %, kaupungin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasva 2 % verrattuna vuoden 2017 talousarvioon, minkä pitäisi näkyä myös toimialan budjettiraamissa.

Tuottavuustavoitteen mukaiset säästöt tulee lautakunnan mielestä tehdä ensisijaisesti hakemalla toimialamallin tuomia mahdollisuuksia tilojen ja henkilöstöresurssien yhteiskäyttöön.

2) Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi vuoden 2018 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2018-2020 laatimisohjeet 1 kohdassa mainituin varauksin.

Lautakunta toteaa, että budjettiesityksen edellyttämät 32 miljoonan euron tuottavuus- ja säästötoimenpiteet vaarantavat merkittävällä tavalla koulutuksen nykyisen tason sekä lasten ja nuorten mahdollisuudet yhdenvertaisiin oppimismahdollisuuksiin.

Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi.

Lautakunta korostaa, että tilankäyttöä tehostetaan ensisijaisesti oman hallintokunnan sisäisellä tilojen yhteiskäytöllä ja yhteistyöllä muiden hallintokuntien kanssa, ei lähtökohtaisesti luopumalla suoraan päiväkotien ja koulujen tiloista.

Lautakunta esittää, että strategiassa ehdotettu ensimmäisen vieraan kielen aloittaminen jo 1. luokalta voisi vaihtoehtoisesti olla myös toinen kotimainen kieli.

Käsittely

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan järjestöneuvottelukunta on lähettänyt 28.8.2017 antamansa lausunnon talousarvioehdotuksesta jäsenille , samoin kuin Helsingin varhaiskasvatus JHL ry 081.

Esittely.

Keskustelu.

Puheenjohtaja Pakarinen teki seuraavan vastaehdotuksen:

"1) Kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle esityslistan liitteenä olevan vuoden 2018 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2018-2020 taloussuunnitelmaehdotuksen A-osaan sisältyvine perusteluineen, mutta huomauttaa, että talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen jatkokäsittelyssä niihin on otettava riittävät resurssit kattamaan mm. seuraavat pormestarin strategiaehdotuksen mukaiset toimenpiteet strategian toteuttamisaikataulun mukaisesti, mikäli strategia hyväksytään:

- sisäilmakorjauksista aiheutuvat investoinnit eivät nosta tiloista perittävää käypää vuokraa
- organisaatiouudistuksen mahdollistama toimintojen tehostuminen hyödynnetään siten, että kokonaistuottavuuden 0,5 % vuotuisella nousulla katetaan osa väestönlisäyksen aiheuttamasta toimintamenojen lisäystarpeesta
- Helsingissä säilytetään subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus nykyisellä tasolla
- myönteisen erityiskohtelun rahoitusta lisätään maltillisesti ja suunnataan lisäksi ammatilliseen koulutukseen ja lukioon
- huolehditaan erityistä tukea tarvitsevien opeuksesta järjestämällä sairaalakoululle asianmukaiset tilat
- englanninkielisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen paikkamäärä kaksinkertaistetaan
- ensimmäisen vieraan kielen opetus aloitetaan kaupungissa jo ensimmäiseltä luokalta
- kiinan kielen opetusta laajennetaan
- Myllypuroon ammattikorkeakoulu Metropolian yhteyteen muodostetaan kansainvälisesti kiinnostava rakennusalan kampus.

Lautakunta muistuttaa, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiakasmäärä kasvaa kaupungin väestöä enemmän: kun budjetin laskentaperusteena käytettävä väestömäärä kasvaa 1,25 %, kaupungin varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen asiakasmäärä kasva 2 % verrattuna vuoden 2017 talousarvioon, minkä pitäisi näkyä myös toimialan budjettiraamissa.

Tuottavuustavoitteen mukaiset säästöt tulee lautakunnan mielestä tehdä ensisijaisesti hakemalla toimialamallin tuomia mahdollisuuksia tilojen ja henkilöstöresurssien yhteiskäyttöön.

2) Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää merkitä tiedoksi vuoden 2018 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2018-2020 laatimisohjeet 1 kohdassa mainituin varauksin."

Kannattaja jäsen Kari

Hyväksyttiin yksimielisesti puheenjohtaja Pakarisen vastaehdotus.

Jäsen Kari teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi edellä hyväksytyn puheenjohtaja Pakarisen vastaehdotuksen jälkeen:

"Lautakunta toteaa, että budjettiesityksen edellyttämät 32 miljoonan euron tuottavuus- ja säästötoimenpiteet vaarantavat merkittävällä tavalla koulutuksen nykyisen tason sekä lasten ja nuorten mahdollisuudet yhdenvertaisiin oppimismahdollisuuksiin."

Kannattajat puheenjohtaja Pakarinen, jäsen Korkkula

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Karin vastaehdotus.

Jäsen Korkkula teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi edellä hyväksytyn jäsen Karin vastaehdotuksen jälkeen:

"Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi."

Kannattaja jäsen Malin

Jäsen Korkkula teki seuraavan vastaehdotuksen lisättäväksi päätösehdotuksen loppuun:

"Lautakunta korostaa, että tilankäyttöä tehostetaan ensisijaisesti oman hallintokunnan sisäisellä tilojen yhteiskäytöllä ja yhteistyöllä muiden hallintokuntien kanssa, ei lähtökohtaisesti luopumalla suoraan päiväkotien ja koulujen tiloista."

Kannattaja jäsen Malin

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Korkkulan vastaehdotus.

Jäsen Harms-Aalto teki vastaehdotuksen lisättäväksi päätösehdotuksen loppuun:

"Lautakunta esittää, että strategiassa ehdotettu ensimmäisen vieraan kielen aloittaminen jo 1. luokalta voisi vaihtoehtoisesti olla myös toinen kotimainen kieli."

Kannattaja jäsen Saxberg

Hyväksyttiin yksimielisesti jäsen Harms-Aallon vastaehdotus.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Jäsen Korkkulan vastaehdotus: "Jos nämä säästötoimet toteutuvat, tokaluokkalaisten iltapäivätoimintaan pääsy vaarantuu, peruskoulun ja toisen asteen ryhmäkoot kasvavat ja toisen asteen koulutuksen kurssitarjonnasta ja opetuksesta karsitaan merkittävästi."

Jaa-äänet: 5
jäsenet Apter, Harms-Aalto, Niskanen, Saxberg, puheenjohtaja Pakarinen

Ei-äänet: 8
jäsenet Diarra, Jalovaara, Kari, Kivekäs, Kopra, Korkkula, Malin, Mohamed

Hyväksyttiin jäsen Korkkulan vastaehdotus äänin 8-5.

See table with voting results

Jäsen Malinin puheenvuoron johdosta esittelijä muutti liitteen 1 s. 13 viimeisen kappaleen varhaiskasvatuksen tiloja koskevaa virkettä.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295

tero.vuontisjarvi@hel.fi