Hankintakeskus, erikoishammasteknikkopalveluiden hankinta H052-17

HEL 2017-004271
More recent handlings
Case 9. / 172 §
This decisionmaker is no longer active

Erikoishammasteknikkopalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä erikoishammasteknikkopalvelujen palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa suun terveydenhuollon tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikön ja 1.6.2017 alkaen terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan

• tekemään hankinnasta päätöksen
• päättämään optiokauden käyttöönotosta
• allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
• päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 30.8.2016 § 196 vahvistetuista hankintavaltuuksista. Lautakunnan osastopäällikölle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä ja varmentaa valmistelija, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikkö ja 1.6.2017 alkaen terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäälliköllä ja 1.6.2017 alkaen terveys- ja päihdepalvelujen -palvelukokonaisuuden johtajalla.

Kilpailutuksen taustaa

Erikoishammasteknikkopalvelujen nykyinen sopimuskausi päättyy 31.12.2017.

Nyt kilpailutettava erikoishammasteknikkopalvelu koskee kaikkia niitä helsinkiläisiä, jotka hakeutuvat hoitoon Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon kautta. Kokoproteesihoito on suun terveydenhuollon järjestämisvastuuseen kuuluvaa palvelua. Erikoishammasteknikko on oikeutettu valmistamaan ja sovittamaan kokoproteeseja itsenäisesti potilailleen. Erikoishammasteknikon tekemänä hoito on potilaalle ja kunnalle edullisempaa ja nopeampaa, kuin jos sama hoito toteutettaisiin kunnan omana toimintana hammaslääkärin ja hammasteknikon yhteistyönä.

Nykyisellä sopimuskaudella erikoishammasteknikkopalvelut on kilpailutettu pääosin sosiaalitoimen toimeentulotukiasiakkaiden käyttöön. Toimeentulotuen maksatus siirtyi 1.1.2017 alkaen Kelan vastuulle. Kelalta saadun linjauksen mukaisesti erikoishammasteknikon antama hoito tulee kilpailuttaa, jotta se voidaan katsoa kohtuulliseksi ja toimeentulotukeen kuuluvaksi. Kunta ja suun terveydenhuolto ei tiedä asiakkaidensa toimeentulotukistatusta, joten jokaiselle suun terveydenhuoltoon yhteyttä ottavalle potilaalle on tarjottava Kelan linjauksiin sopivaa palvelua. Tästä johtuen erikoishammasteknikkopalvelut tullaan kilpailuttamaan aiempaa suuremmalla volyymillä.

Erilliselle, liikkuvalle erikoishammasteknikkopalvelulle on ollut tarvetta jo kuluvalla sopimuskaudella potilaille, jotka eivät pääse omatoimisesti erikoishammasteknikon vastaanotoille. Tästä esiin tulleesta tarpeesta johtuen liikkuva palvelu kilpailutetaan tässä hankinnassa osiossa 2.

Suun terveydenhuollossa ollaan lisäksi käynnistämässä vuoden 2017 aikana liikkuvan suunhoidon palvelua, joka mahdollistaa hoitotoimenpiteiden ja tutkimusten tekemisen mm. palvelutaloissa. Samoin suugeriatriseen hoitoon perehtynyt hoitotiimi perustettaneen vuoden 2017 aikana. Molemmat palvelukonseptit toimivat yhteistyössä muiden sote-palvelujen kanssa, kuten esimerkiksi monipuolisten palvelukeskusten kanssa. On todennäköistä, että nyt kilpailutettavan liikkuvan erikoishammasteknikkopalvelun hoitoonohjaus tapahtuu jatkossa pääosin liikkuvan palvelun hoidontarpeen arvion perusteella.

Proteettisen hoidon kustannukset ovat aina asiakkaan itsensä maksettavia kustannuksia.

Kilpailutus

Kilpailutuksen tarkoituksena on puitejärjestelystä sopiminen.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon, sosiaali- ja terveysviraston hankinta- ja kilpailutus -yksikön ja kaupungin hankintakeskuksen kanssa.

Hankintalakimies on tarkastanut asiakirjat.

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajille ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Esitys tarjouspyyntöasiakirjoista on päätösesityksen liitteenä, liitteet 1−8.

Hankintalain (1397/2016) § 60 ja § 138 mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service) , joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän asiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset.

Tarjousten vertailu ja valintaperusteet

Hankinta koostuu kahdesta eri osiosta.

Osion 1 erikoishammasteknikkopalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka pääsevät omatoimisesti erikoishammasteknikon vastaanotolle. Osion 2 palvelu on tarkoitettu sellaisille henkilöille, joita ei voida hoitaa palveluntuottajan toimipisteessä. Osion 2 erikoishammasteknikkopalvelua annetaan asiakkaalle hoitolaitoksessa tai mahdollisesti erityistapauksissa asiakkaan kotona.

Osioon 1 valitaan palveluntuottajat seuraavasti: ne tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset ja tarjouspyynnön muut ehdot ja ovat hyväksytty auditoinnissa, asetetaan vertailuhintajärjestykseen. Alimman vertailuhinnan ja ylimmän vertailuhinnan väli jaetaan neljään eri osaan, kahden desimaalin tarkkuudella. Palveluntuottajiksi valitaan kaikki ehdottomat vaatimukset ja tarjouspyynnön muut ehdot täyttävät ja auditoinnissa hyväksytyt tarjoajat, joiden tarjouksen vertailuhinta on kolmen alimman neljänneksen sisällä. Kolmannen ja neljännen neljänneksen rajalla mahdollisesti olevia vertailuhintoja ei valita.

Osioon 2 valitaan vähintään kolme tarjouspyynnön ehdottomat vaatimukset ja tarjouspyynnön muut ehdot täyttävää ja auditoinnissa hyväksyttyä tarjoajaa hintajärjestyksessä siten, että tilaajan arvioima tarve täyttyy. Mikäli osioon 2 on tarjoajia vähemmän kuin kolme, valitaan osioon 2 kaikki ne tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajille asetetut vaatimukset ja muut tarjouspyynnön ehdot ja joiden tilat hyväksytään auditoinnissa.

Valinnan perusteena on hankintalain 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %. Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle tiukat laatukriteerit, joten valinta hinnan perusteella katsotaan riittäväksi.

Sopimuskausi

Palvelu kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudelle, joka on suunniteltu alkavaksi 1.1.2018. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen (1 + 1 vuotta), jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää erikseen viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön joko yhdeksi vuodeksi tai kahdeksi vuodeksi.

Muut ehdot

Sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin. Hankittava määrä riippuu hoidossa olevien potilaiden hoidon ja hoitoon liittyvän tarpeen perusteella sekä siitä, kuinka potilaat hakeutuvat lähetteen perusteella erikoishammasteknikon vastaanotolle.

Sosiaalisten kriteerien ja ympäristökriteerien käyttö hankinnassa

Ympäristökriteereitä käytetään ehdokkaiden tilojen / hammaslaboratorioiden auditoinnissa siten, että auditointityöryhmään osallistuu mahdollisuuksien mukaan sosiaali- ja terveysviraston ympäristöasiantuntija. Auditoinnissa kiinnitetään huomiota mm. tilojen hygieniaan, soveltuvuuteen tämän palveluhankinnan tuottamiseen ja hammaslaboratoriotoiminnassa syntyvien jätteiden asianmukaiseen lajitteluun hammaslaboratorion tiloissa.

Auditoinnissa kiinnitetään huomiota esteettömyyteen huomioiden liikuntarajoitteisten henkilöiden pääsy vastaanotolle.

This decision was published on 30.05.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 172 § (A).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 172 (B), 175 ja 176 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539

matti.aukia@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.