HKL:n talouden osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2017
HKL:n talouden osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2017
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi HKL:n osavuosikatsauksen 1.1. – 31.3.2017.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Raportointikauden merkittävimmät tapahtumat
HKL:n tavoiteohjelman kehittämisohjelmat
HKL:n tavoiteohjelma vuosille 2016 - 2024 luo perustan HKL:n toiminnan kehittämiselle. Siinä määritellään HKL:n tavoitetilan saavuttamiseksi strategiset tavoitteet ja näitä toteuttavat toimenpidekokonaisuudet eli kehitysohjelmat. Ensimmäisinä kehitysohjelmina on käynnissä operatiivisen tehokkuuden, omaisuuden hallinnan ja turvallisuuden kehitysohjelmat.
Operatiivisen tehokkuuden kehitysohjelmalla tavoitellaan HKL:n liikenteen hoidon ja sitä tukevien toimintojen tehostamista niin, että HKL on taloudelliselta tehokkuudeltaan markkinoiden kärkeä. Niin tehtyjen kansainvälisten benchmarking-tutkimusten kuin omaan toimintaan pureutuvien selvitysten perusteella toiminnan tehostamistarve on noin 10 %. Tehostamistarve vaihtelee merkittävästi toiminnoittain. Vuoden 2017 alussa HKL on kartoittanut tehostamismahdollisuuksia ja tehnyt valintoja niistä toiminnoista, joissa tehostavien toimenpiteiden valmistelu ja täytäntöönpano ensimmäisenä aloitetaan.
Omaisuuden hallinnan kehitysohjelma liittyy HKL:n rooliin Helsingin joukkoliikenteen infrastruktuurin sekä metro- ja raitioliikenteen kaluston omistajana, kehittäjänä ja ylläpitäjänä. HKL:n hallinnassa oleva omaisuus on määrältään huomattava korvaus-, ylläpito- ja uudisinvestoinnit pääsääntöisesti 100-200 milj. euroa vuodessa. HKL:n vastuu veronmaksajien rahojen tarkoituksenmukaisesta ja tehokkaasta käytöstä on mittava. Omaisuuden hallinnan kehitysohjelmalla etsitään keinoja mm. nykyisen omaisuuden ylläpidon laadun ja kustannustehokkuuden tarkoituksenmukaiseen hallintaan, joukkoliikenneinfrastruktuurin mahdollistaman tulovirran kasvattamiseen luomalla mahdollisuuksia eri palveluiden kehittämiseen yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa sekä uusinvestointien aiempaa korkeatasoisempaan kustannusohjaukseen ja laadunhallintaan.
Turvallisuuden kehittämisohjelmassa kehitetään toimintamalleja turvallisuuden parantamiseksi HKL:n hoitamassa liikenteessä, varikoilla, työmailla, kalustossa ja infrastruktuurissa. Ohjelmassa määritetään lisäksi HKL:n turvallisuusperiaatteet ja organisaatioturvallisuusohje. HKL:n tuvallisuustyön perusteita määrittää vuonna 2016 voimaan tullut kaupunkiraideliikennelaki. Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) suoritti vuoden 2016 lopulla ensimmäisen HKL:n turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaisen auditoinnin. HKL on maaliskuun 2017 loppuun mennessä vastannut Trafin auditoinnissa havaittuihin poikkeamiin ja tulee lähikuukausina toteuttamaan niihin liittyviä kehittämistoimenpiteitä.
Länsimetro
Länsimetron käyttöönoton valmistelu eteni. HKL ja Länsimetro Oy allekirjoittivat tammikuussa 2017 yhteistyösopimuksen länsimetron metrojärjestelmän, -radan ja -asemien hallinnoinnista ja ylläpidosta. Sopimuksen mukaan Länsimetro Oy luovuttaa saadessaan rakennustyöt valmiiksi koko länsimetron HKL:lle operatiiviseen hallintaan, vastuulle ja hoitoon. HKL hoitaa koko Helsingin seudun metroa länsimetro mukaan lukien yhtenä kokonaisuutena. Näihin tehtäviin liittyen metroasemien ja –radan vastaanottoa Länsimetro Oy:ltä HKL:lle on valmisteltu. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä vastaanotto on aloitettu Aalto yliopiston ja Keilaniemen asemilta.
Länsimetro Oy vastaa länsimetron infrastruktuurin rakentamisesta. HKL on sopeuttanut omia valmistelujaan ja pyrkinyt antamaan Länsimetro Oy:lle mahdollisimman hyvää tukea, jotta metro saadaan laadukkaana ja turvallisena käyttöön ja liikenne voidaan aloittaa mahdollisimman pian. HKL:n kannalta länsimetron liikenteen onnistunut käynnistäminen on erittäin tärkeää ja HKL onkin valmistautunut usein eri tavoin niin liikennöintiin kuin infrastruktuurin hallintaan liittyviin tehtäviinsä. Länsimetron asetinlaitteen toteuttaminen on edennyt hyvin samoin kuin VIRVE-järjestelmän parantaminen sekä MetroLAN-laajennushanke.
Raide-Jokeri
Raide-Jokerin allianssihankinta käynnistyi maaliskuussa allianssin suunnittelijoiden kilpailuttamisella. Urakoitsijoiden kilpailuttaminen käynnistynee huhtikuussa. Raide-Jokeri projektin oma projektiryhmä täydentyi viimeisillä asiantuntijoilla ja on nyt valmis aloittamaan yhteistyön valittavien suunnittelija- ja urakoitsijaosapuolien kanssa.
Raide-Jokerin vaunukalustohankinnassa edettiin vaunun makettien esteettömyyden katselmoinnilla ja mittavaunun koeajoilla Helsingin rataverkossa.
Kruunusillat-hanke
Kruunusillat-hankkeessa edettiin hankkeen toteutusmuodon valinnan osalta, mistä lopullinen valinta tehdään kevään aikana. Kruunusiltoja varten tarvittavan Laajasalon varikon suunnittelu etenee yhteistyössä kaavoittajan kanssa.
Variotram-raitiovaunut
Raide-Jokerin ratainfran toteutus eteni, kun hankesuunnitelma
Variotram-raitiovaunujen osalta käytiin aktiivisesti neuvotteluja Bombardierin kanssa sovinnon löytämiseksi ja allekirjoitettiin muistio yhteisistä hankkeen tavoitteista. Variotram-raitiovaunujen hankintasopimukset ja niihin liittyen myöhemmin tehty muutos- ja yhteistyösopimus on tavoitteena purkaa yhteisymmärryksessä ja sopia samalla siihen liittyvistä kompensaatioista ja muista järjestelyistä. Tämä neuvottelut on tarkoitus saattaa päätökseen loppukevään 2017 aikana.
Metrojunien peruskorjaukset
M100- ja M200-metrojunien peruskorjaamisen hankesuunnitelma esiteltiin johtokunnalle. Hanke on tarkoitus käynnistää toisen vuosineljänneksen aikana.
Uusien metrojunien moottorivika
M300-metrojunien moottoreissa havaittiin laakerointiin liittyvä vaurio, jonka vaikutusta junien käyttöön selvitetään ja asia pyritään junavalmistaja CAF:n toimesta ratkaisemaan siten, että sillä ei ole vaikutusta junien käytettävyyteen länsimetron liikenteen alkaessa.
Artic-raitiovaunujen toimitukset
Artic-raitiovaunujen toimitukset jatkuivat keväällä ja vaunuja vastaanotetaan Helsinkiin noin kolmen viikon välein vielä noin kahden vuoden ajan. HKL:n varikkojen tilapäisen ahtauden vuoksi muutaman vaunun toimitusta Helsinkiin viivästytettiin.
Oikeudenkäynnit
Maaliskuussa 2017 korkein hallinto-oikeus antoi lopullisen ratkaisunsa Siemensin valitukseen, joka koski M300-metrojunien hankintapäätöstä. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja jätti voimaan markkinaoikeuden päätöksen lopputuloksen, jolla oli hylätty Siemensin valitukset HKL:n johtokunnan tekemästä hankintapäätöksestä, jolla HKL oli oikeutettu tilaamaan M300-metrojunat Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.:lta (CAF).
HKL:n ja Siemensin välisen automaattimetroa koskevan riidan käsittely alkoi välimiesoikeudessa pienehköä riidan osaa koskien. Riidan kattavampi käsittely käräjäoikeudessa alkanee aikaisintaan loppuvuonna 2017.
Vuoden 2016 metrokolarin onnettomuustutkinta
Onnettomuustutkimuskeskuksen alustava raportti 27.7.2016 sattuneesta metron koulutusajoihin liittyneestä liikennöintiajan ulkopuolella sattuneesta kahden metrojunan törmäyksestä on valmistunut ja HKL antoi raporttiluonnoksesta onnettomuustutkimuskeskukselle kommenttinsa 25.4.2017. Lopullinen onnettomuustutkimuskeskuksen raportti valmistunee toukokuussa 2017.
Kaupunkipyöräpalvelu
Helsingin kaupunkipyöräpalvelun laajennuksen valmistelu eteni suunnitellusti. Kesällä 2016 hyvin menestynyt palvelu laajenee noin kolminkertaiseksi kesällä 2017. HKL myös mahdollistaa Espoolle kaupunkipyöräpalvelun pilotin 100 pyörällä Olarin-Matinkylän alueella. HKL tukee myös Turun kaupunkia kaupunkipyöräpalvelunsa valmistelussa.
Talousarvion sitovat tavoitteet
Kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2017 HKL:lle on asetettu seuraavat sitovat tavoitteet:
- Tilikauden tulos vähintään nolla.
- Liikennöintikustannukset per paikka-km laskevat (2016: 0,065 €/paikka-km).
- Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2016 tasolla (RL: 4,04; ML: 4,19).
- Raitio- ja metroliikenteen luotettavuus vähintään vuoden 2016 tasolla (RL: 99,84 %; ML: 99,84 %).
- Matkustajien kokema järjestys ja turvallisuus paranevat (2016: RL: 4,22; ML: 4,18).
Liikennelaitoksen sitovista tavoitteista taloudellisen tuloksen, metro- ja raitioliikenteen asiakastyytyväisyyden, liikennöinnin luotettavuuden sekä matkustajien kokeman järjestyksen ja turvallisuuden ennakoidaan toteutuvan vähintään tavoitteen mukaisesti.
Toiminnan kokonaiskustannukset per paikkakilometri on 0,066 €/paikka-km, joka on jäämässä tavoitteesta 0,065 €/paikka-km. Paikkakilometriennuste on laskenut länsimetron aloituksen siirtymisen vuoksi, mutta kustannusten ei ennusteta laskevan samassa suhteessa.
Henkilöstö
HKL:n henkilöstömäärä oli 1 208 henkilöä 31.3.2017 (31.3.2016: 1 092). Vuoden 2016 lopussa henkilöstömäärä oli 1 198. Keskimäärin tammi-maaliskuussa henkilöitä oli 1 193, kun vastaavalla kaudella vuonna 2016 henkilöitä oli keskimäärin 1 086. Metro- ja raitiovaunukuljettajia on 84 enemmän maaliskuussa 2017 kuin vuotta aikaisemmin.
Käyttötalous
Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan 199,2 milj. euroa eli 5,7 milj. euro tulosbudjettia vähemmän. Liikevaihto koostuu HSL:ltä laskutettavista raitio-, metro- ja lauttaliikenteen liikennöintituloista sekä joukkoliikenneinfran ylläpitotuloista ja kaupungin tuesta. Myös laskutus Länsimetro Oy:ltä länsimetron infran ylläpidosta ja länsimetron koeajoista ovat mukana liikevaihdon tuloissa. Länsimetron käynnistymisen siirtyminen heinä-elokuulle budjetissa arvioidusta toukokuusta pienentää korvauksia.
Länsimetron siirtyminen pienentää myös menoja. Esimerkiksi liikenteen sähkömenot ja Länsimetro Oy:n vastikelaskutus HKL:ltä toteutuvat talousarviota pienempinä.
Koko vuoden tulosennuste ennen tilinpäätössiirtoja on -0,9 milj. euroa eli 0,1 milj. euroa budjetoitua parempi.
HKL:n koko vuoden tulosennuste tilinpäätössiirtojen jälkeen on 0,1 milj. euroa.
Investoinnit ja rahoitus
Investointien toteutumisennuste on 137,0 milj. euroa, kun tulosbudjetin investoinnit ovat 151,8 milj. euroa. Uusien raitio- ja metrovaunujen investoinnit ovat toteutumassa budjetoitua pienempinä vuoden 2017 aikana.
Tilikauden suurimmat investoinnit ovat uudet raitiovaunut 41,3 milj. euroa. Muita suuria investointeja ovat Hakaniemen metroaseman peruskorjaus ja kehittäminen 10,0 milj. euroa, Helsingin metron asetinlaitteen uusiminen 6,3 milj. euroa ja Kulosaaren metrosillan peruskorjaus 6,0 milj. euroa.
HKL arvioi, että uutta lainaa nostetaan yhteensä 224,5 milj. euroa (TB: 264,5 milj. euroa). Lainamäärä tarkentuu loppuvuoden aikana. HKL:n nostamaan lainamäärään vaikuttaa koko kaupungin rahoitustilanne.
This decision was published on 19.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Presenter information
Ask for more info
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 78433
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 35091