Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle pientalon kantavan rakenteen muuttamista koskevassa lupa-asiassa (tontti 28261/8)

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-006828
More recent handlings
Case 7. / 7 §

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle pientalon kantavan rakenteen muuttamista koskevassa lupa-asiassa (tontti 28261/8)

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle seuraavan selityksen:

Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytännön mukaan rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä on valvoa, että asunto-osakeyhtiön rakennuslupahakemukseen on liitetty yhtiön hallituksen pöytäkirja, jossa on päätetty rakennusluvan hakemisesta asunto-osakeyhtiölain mukaisesti. Näin on valituksenalaisessa asiassa toimittu.

Rakennusvalvontaviranomaisen tehtävänä ei kuitenkaan voi olla päättää siitä, onko yhtiön hallitus toiminut päätöstä tehdessään asunto-osakeyhtiölain mukaisesti ja onko hallituksen päätöksentekomenettelyssä jokin virhe, kuten ovatko yhtiön hallituksen jäsenet olleet jäävejä tekemään päätöstä rakennusluvan hakemisesta. Tämä toimivalta voi olla vain yleisillä tuomioistuimilla.

Pienten asunto-osakeyhtiöiden vähemmistöön jääneiden osakkeidenomistajien oikeusturvan parantaminen on kannatettavaa, mutta lähtökohtaisesti valitusoikeutta ei tulisi rakennuslupa-asioissa laajentaa nykyisestä. Asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajien väliset riidat kuuluvat yleisten tuomioistuimien ratkaistaviksi, eivät hallintoviranomaisille.

Mikäli korkein hallinto-oikeus kuitenkin myöntää valitusluvan, valitus tulee hylätä, koska myönnetty rakennuslupa täyttää maankäyttö- ja rakennuslaissa rakennusluvan myöntämiselle asetetut vaatimukset ja koska luvan myöntämishetkellä oli olemassa yhtiön hallituksen päätös luvan hakemisesta. Asunto-osakeyhtiö voi aina päättää olla toteuttamatta myönnettyä rakennuslupaa, koska luvassa edellytettyä loppukatselmusta ei ole vielä pidetty. Jos loppukatselmusta ei asunto-osakeyhtiön pyynnöstä pidetä kolmen vuoden sisällä rakennusluvan lainvoimaiseksi tulosta, niin rakennuslupa raukeaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Asunto Oy Leipurinlinna haki rakennuslupaa kantavien rakenteiden muuttamiselle paritalon varastotilassa 21.9.2015 jättämällään hakemuksella. Rakennusluvan hakemisesta oli päätetty Asunto Oy Leipurinlinnan hallituksen kokouksessa 3.9.2015. Paritalon 1. kerroksessa olevan varastotilan kantavaan väliseinään on tehty aukko jo aikaisemmin ja tälle toteutukselle haettiin nyt rakennuslupaa jälkikäteen.

Rakennusvalvontaviraston arkkitehti myönsi päätöksellään 1.12.2015 § 632 hakemuksen johdosta rakennusluvan tunnus 28-3351-15-D. Lupa koskee kantavan rakenteen muutosta varastossa. Rakennusluvassa ei ole myönnetty lupaa muille muutostöille. Rakennusluvassa ei ole myöskään myönnetty lupaa muuttaa varastotilaa asuinkäyttöön.

********** yhtiön osakkeenomistaja ja asukas, tekivät rakennuslupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen rakennuslautakunnalle. Rakennuslautakunta päätti päätöksellään päätöksestä ilmenevillä perusteilla 2.2.2016 § 39 jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska muutoksenhakijoilla ei ole valitusoikeutta rakennuslupapäätöksestä.

********** valittivat rakennuslautakunnan päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. Hallinto-oikeus totesi, että koska valittajilla ei ole ollut oikeutta hakea muutosta rakennusvalvontaviraston arkkitehdin 1.12.2015 tekemään rakennuslupapäätökseen, on rakennuslautakunnan tullut jättää valittajien oikaisuvaatimus tutkimatta.

Valittajat katsovat korkeimmalle hallinto-oikeudelle jättämässään valituslupahakemuksessa ja valituksessa, että lain tulkitseminen niin, että heillä ei olisi maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin perusteella valitusoikeutta, ei voi olla oikea.

Korkein hallinto-oikeus on varannut Helsingin rakennuslautakunnalle tilaisuuden antaa selitys valituslupahakemuksen ja valituksen johdosta 31.7.2017 mennessä. Selityspyyntö on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 5.6.2017 päivätyllä korkeimman hallinto-oikeuden kirjeellä. Asian korkeimman hallinto-oikeuden diaarinumero on 2906/1/16.

Rakennusvalvontapalveluiden tiedusteluun antamassaan vastauksessa korkein hallinto-oikeus on ilmoittanut, että selitystä pyydetään uudelta lautakunnalta, joka on tullut rakennuslautakunnan sijaan. Aiemmin rakennuslautakunnalle kuuluneista tehtävistä vastaa kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

This decision was published on 05.07.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

1. Korkein hallinto-oikeus, selityspyyntö valituslupahakemukseen ja valitukseen, Helsingin hallinto-oikeuden päätös 29.7.2016
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.