Sähköinen toimeentulotukihakemuslomake muutetaan responsiiviseksi

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-008677
More recent handlings
§ 6
This decisionmaker is no longer active

Sähköinen toimeentulotukihakemuslomake muutetaan responsiiviseksi

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Sähköinen toimeentulotukihakemuslomakkeen responsiiviseksi ylläpitokehitystyön CGI Suomi Oy:ltä tarjouksen nro T303460 (20.6.2017) mukaisesti. Tilauksen hinta on korkeintaan 38 837,80 euroa ilman arvonlisäveroa, arvonlisäverollinen hinta on 48 158,87 (alv 24 %) euroa.

Hankinta perustuu Helsingin sosiaali- ja terveysviraston ja CGI Suomi Oy:n väliseen APSA eAsiointi palvelusopimukseen N:o 284384. CGI Suomi Oy on sosiaali- ja terveysvirastolle räätälöidyn Sähköisen toimeentulotukilomakkeen toteuttaja.

Tietohallintopäällikkö päätti oikeuttaa tietojärjestelmäpäällikön tilaamaan kyseisen hankinnan päätöksen mukaan.

Hankinta toteutetaan hankintalain 27 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkoittamana suorahankintana.

Hankinnan kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan talousarviokohdalta 398090100540 atk-investointimäärärahat, hankkeelta Sote0063 Soten sähköisen asioinnin kehittäminen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin asiointiportaalissa oleva sosiaalihuollon täydentävän toimeentulotuen hakemuslomake tulee muuttaa responsiiviseksi Helsingin kaupungin lomakestandardin ja aiemmin tehdyn määrittelyn mukaisesti.

Toteutus sisältää jo olemassa olevan hakemussovelluksen neljä pääsivua useine osa-sisältöineen sekä aiemman hakemuksen hakeminen-toiminnallisuus muutetaan responsiiviseksi. Hakemussovelluksen navigaatio muutetaan responsiiviseksi. Sovelluksessa on useilla sivuilla virhe- ja ohjetekstejä sekä pop-up -ikkunoita, nämä täytyy saada näkymään järkevästi sovituilla päätelaitteilla.

Toteutuksen avulla pyritään parantamaan asiakaskokemusta ja lisäämään sähköisen asioinnin käyttöä. Projekti on osa sosiaali- ja terveystoimialan digisuunnitelman toteutusta ja toteutuksen avulla mahdollistetaan sosiaalihuollon asiakkaiden sähköisten palvelujen käyttö eri mobiililaitteilla. Toimeentulotuen sähköinen asiointi on toteutettu sosiaali- ja terveystoimialan käytössä olevaan asiakastyön tietojärjestelmään (ATJ) kaupungin arkkitehtuurilinjausten mukaisesti siten, että kuntalaisen asiointi tapahtuu kaupungin asiointiportaalin hel.fi asiointikansion kautta.

Hankinnan takaisinmaksuaikaa ei voida tarkasti arvioida. Riippuu siitä, kuinka paljon sähköiset hakemukset lisääntyvät, kun hakemus on mahdollista tehdä pienlaitteilla. Toimeentulotuen käsittelijän työtä sähköinen hakemus helpottaa huomattavasti.

Toiminnallisuus jää sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön siihen asti kunnes tuleva HUS:n ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti korvaa ATJ- ja eAsiointijärjestelmät. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan asiakas- ja potilastietojärjestelmät korvautuvat Apotti-järjestelmällä aikaisintaan vuoden 2020 aikana.

Ask for more info

Maarit Vajavaara, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 43309

maarit.vajavaara@hel.fi

Maire Korkeamäki, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 42318

maire.korkeamaki@hel.fi

Decisionmaker

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Tarjous_Sähköisen_toimentulotukihakemuksen_responsiivisuus.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Sähköisen_toimeentulotukihakemuksen_responsiivisuusmuutokset_updated.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.