A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet Helsingissä ja eräiden nopeusrajoitusten muuttaminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2017-009829
More recent handlings
Case 16. / 205 §

Nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet Helsingissä ja eräiden nopeusrajoitusten muuttaminen

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet Helsingissä:

  • Asuinalueiden tonttikatujen nopeusrajoitus on 30 km/h koko kaupungissa.
  • Niemen alueen nopeusrajoitus on 30 km/h. Alueellinen rajoitus koskee kaikkia katuja, paitsi pääkatuja ja niiden jatkeena olevia reittejä Länsi- ja Eteläsatamaan. 
  • Teollisuusalueiden tonttikatujen nopeusrajoitus on 40 km/h.
  • Moottoriväylien nopeusrajoitus on 60-80 km/h.
  • Pääkatujen nopeusrajoitus on esikaupunkialueilla 50 km/h ja kantakaupungissa Hakamäentien eteläpuolella 40 km/h.
  • Alueellisten kokoojakatujen nopeusrajoitus on 40 km/h.
  • Paikallisilla kokoojakaduilla nopeusrajoitus on 30-40 km/h. Niillä kaduilla, jotka on suunniteltu ja mitoitettu joukkoliikenteen käyttöön, rajoitus on 40 km/h. Niillä kaduilla, joita ei ole mitoitettu joukkoliikenteen käyttöön, rajoitus on 30 km/h, jos katuympäristö muutoin tukee sitä.
  • Joukkoliikennekaduilla nopeusrajoitus on 40-50 km/h.
  • Tonttikatujen nopeusrajoitus määräytyy kadun sijainnin ja alueellisen rajoitusperiaatteen mukaan.
  • Edellä mainituista periaatteista voidaan poiketa pääkaduilla seuraavasti:
    • Jos pääkatua ympäröivä maankäyttö tai katuympäristö ei tue periaatteen mukaista rajoitusta eikä kadun läheisyyteen ole tulossa rajoitusta tukevia muutoksia, rajoitus voi olla 10 km/h korkeampi kuin periaatteen mukainen.
    • Erityiskohteissa, kuten esikaupunkien keskustojen kohdalla voidaan pääkadulle asettaa lyhyelle jaksolle rajoitus, joka on 10 km/h matalampi kuin periaatteen mukainen.
  • Edellä mainituista periaatteista voidaan poiketa alueellisilla kokoojakaduilla seuraavasti:
    • Jos alueellista kokoojakatua ympäröivä maankäyttö ei tue periaatteen mukaista rajoitusta eikä katuympäristöön ole tulossa rajoitusta tukevia muutoksia, rajoitus voi olla 50 km/h.
    • Joukkoliikenteen runkolinjojen käyttämillä kaduilla rajoitus voi olla 50 km/h, jos katuympäristö ja maankäyttö tukevat sitä.
    • Erityiskohteissa, kuten esikaupunkien keskustojen kohdalla, voidaan alueelliselle kokoojakadulle asettaa lyhyelle jaksolle rajoitus 30 km/h.             
 

Samalla kaupunginhallitus hyväksyi liitteessä 5 kuvatut heti mahdolliset nopeusrajoitusten muutokset. Päätöksen jälkeinen Helsingin uusi nopeusrajoitusjärjestelmä ilmenee liitteestä 6.

Käsittely

Palautusehdotus:
Daniel Sazonov: Kaupunginhallitus päättää palauttaa Helsingin katuverkon nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet uuteen valmisteluun niin, että liikenneturvallisuuden lisäämistä käsitellään kokonaisuutena eikä pelkästään nopeusrajoitusten alentamisena.

Liikenneturvallisuutta voidaan parantaa tehokkaasti esimerkiksi:

- Nopeusrajoitusten valvontaa tehostamalla
- Liikennevalo-ohjauksen noudattamisen valvonnan lisäämisellä
- Rakenteellisilla parannuksilla kuten esimerkiksi näkyvyyden parantamisella suojateiden läheisyydessä
- Monikaistaisilla kaduilla suojateiden varustamista valo-ohjauslaitteilla
- Katujärjestelyjä selkeyttämällä sekä
- Liikennetelematiikankäytön nykyistä parempaa hyödyntämistä esimerkiksi vaihtuvilla nopeusrajoituksilla ja varoitusmerkeillä

Kannattaja: Arja Karhuvaara

Asian käsittelyn keskeyttämisestä äänestettiin ennen keskustelun jatkamista.

Äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Daniel Sazonovin palautusehdotuksen mukaisesti

Jaa-äänet: 9
Veronika Honkasalo, Otso Kivekäs, Maria Ohisalo, Marcus Rantala, Nasima Razmyar, Tomi Sevander, Anni Sinnemäki, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki

Ei-äänet: 6
Arja Karhuvaara, Terhi Koulumies, Pia Pakarinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Jan Vapaavuori

Kaupunginhallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 9 - 6.

See table with voting results

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Jussi Yli-Seppälä, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37054

jussi.yliseppala@hel.fi

Ulla Tapaninen, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 37350

ulla.tapaninen@hel.fi