A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Kerrostalon jätepisteen aitauksen poistamista koskeva naapurin vaatimus, 21655/3, Orioninkatu 13-15

HEL 2017-011591
More recent handlings
Case 10. / 80 §

Vaatimus kerrostalon jätepisteen aitauksen poistamisesta

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa Asunto Oy Orionrinteen nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla tontin, kiinteistötunnus 91-21-655-3, haltijana 1.6.2018 mennessä istuttamaan tontin eteläosassa, tontin 3 ja naapuritontin, kiinteistötunnus 91-21-655-11, välisen rajan läheisyydessä sijaitsevan jätepisteen eteläreunalle tontin 3 puolelle koko jätepisteen leveydelle yhtenäisen ja peittävän orapihlaja-aidan siten, että pensasaita on leikattavissa pääosin oman tontin puolelta.

Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisituhatta euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on neljäsataa euroa.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun tekoa on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista, niin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää, että ilmoitusta asiasta poliisille esitutkintaa varten ei tehdä.

Päätös saantitodistuksella Asunto Oy Orionrinteelle ja Asunto Oy Orioninkatu 11:lle.

Päätös tiedoksi maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Naapurin vaatimus

Asunto Oy Orionrinne hallitsee vuokrasopimuksen nojalla Hermannissa osoitteessa Orioninkatu 13-15 sijaitsevaa Helsingin kaupungin omistamaa tonttia, kiinteistötunnus 91-21-655-3, ja omistaa tontilla sijaitsevan asuinkerrostalon. Tämän tontin eteläpuolella sijaitsevaa Helsingin kaupungin omistamaa tonttia 11 hallitsee puolestaan vuokrasopimuksen nojalla Asunto Oy Orioninkatu 11 omistaen tällä tontilla olevan asuinkerrostalon.

Asunto Oy Orioninkatu 11 on vaatinut rakennusvalvonnalta, että tontilla 3 tonttien välisen rajan läheisyydessä sijaitseva jäteaitaus määrätään poistettavaksi. Vaatimuksensa perusteluissa yhtiö katsoo, että jäteaitaus aiheuttaa haittaa yhtiön tontin pihan käytölle ja että jäteaitaus on ruma. Ensimmäisen vaatimuskirjelmän yhtiö on toimittanut rakennusvalvontaan helmikuussa 2016 ja tämän jälkeen yhtiö on toimittanut rakennusvalvontaan lisäksi useita lisäkirjelmiä.

Jatkuvan valvonnan toimenpiteet ja naapurin lisävaatimukset

Asunto Oy Orioninkatu 11:n esittämien vaatimusten johdosta rakennusvalvonnan jatkuva valvonta otti yhteyttä Asunto Oy Orionrinteen isännöitsijään ilmoittaen, että yhtiön tulee poistaa jäteaitauksen tonttien 3 ja 11 rajan läheisyydessä oleva rajan suuntainen jäteaitauksen osuus. Tämän johdosta Asunto Oy Orionrinne poisti aidan tämän osuuden huhtikuussa 2016.

Asunto Oy Orioninkatu 11 ei ollut tyytyväinen jatkuvan valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Yhtiön mukaan jäteaitauksen eteläsivun poistaminen ei ollut riittävä toimenpide. Yhtiö toisti edelleen rakennusvalvonnalle toimittamissaan useissa lisäkirjelmissä vaatimuksensa siitä, että rakennusvalvontavirasto ryhtyy toimenpiteisiin jäteaitauksen poistattamiseksi nykyisestä sijaintipaikastaan.

Vastine

Rakennusvalvonta varasi helmi-maaliskuussa 2017 Asunto Oy Orionrinteelle mahdollisuuden antaa kirjallinen vastine Asunto Oy Orioninkatu 11:n vaatimusten johdosta. Orionrinne antoi vastineen. Yhtiö toteaa vastinekirjelmässään seuraavaa:

Rakennusvalvonta-asia koskee jäteaitauksen sijaintia rajan tuntumassa. Asunto Oy Orionrinne poisti jäteaitauksen eteläsivun Asunto Oy Orioninkatu 11:n vastaiselta rajalta saatuaan tähän ohjeistuksen rakennusvalvonnan viranhaltijalta. Asunto Oy Orionrinteen jäteastioiden sijoitus on määräysten mukainen. Jäteastiat eivät aiheuta haittaa.

Jäteaitaus rakennettiin sen nykyiselle paikalle vuonna 2000 pidetyn palotarkastuksen seurauksena. Tätä ennen Asunto Oy Orionrinteen jäteastiat olivat kiinni rakennuksessa sen kaakkoiskulmalla. Nykyisellä paikalla jätehuolto voidaan järjestää paikalliset olosuhteet huomioiden mahdollisimman turvallisesti käyttäen omaa kiinteistöä. Jäteastioiden vieressä kasvaa komea vanha puu, joka on maisemakuvallisesti merkittävä.

Tontin pohjoispäädyssä ei ole mahdollista järjestää jätehuollon tarvitsemia tiloja, sillä pohjoispäädyn tilan vie käytännössä kokonaan Asunto Oy Orionrinteen autopaikat. Pohjoispäädyssä ei ole ikkunoita tms. ilmanottoaukkoja, joten autot voivat sijaita rakennuksen vieressä. Tontti rajautuu pohjoisessa jalankulkuväylään, joten jäteautolla ajaminen aiheuttaisi jalankulkijoille vaaratilanteita.

Asunto Oy Orionrinteen rakennuksen itäpuolella on tasaista asfaltoitua pihaa vain sen verran, että rakennuksen takana pääsevät ajamaan huolto- tms. autot. Itäpuolen kapealla asfaltoidulla alueella ei ole mahdollista kääntää jäteautoa. Muu osa itäpuolen tontista viettää jyrkästi alaspäin. Rinteeseen rakentaminen vaatisi täyttöjä rinteeseen ja massiiviset perustukset. Itäpuolen pihalle ei ole mahdollista järjestää jätetoimintoja. Rakennuksen länsipuolelle ei ole myöskään mahdollista järjestää jätetoimintoja.

Asunto Oy Orionrinne toteaa vastineessaan lisäksi, että yhtiö poistaa jäteaitauksen itäreunasta vielä sen osan, joka tällä hetkellä jää rakennusjärjestyksen 18 §:ssä tarkoitetun 45 asteen kulman alle.

Yhtiö toteaa vastineessaan vielä, että se istuttaa jäteastioiden eteläpuolelle tontille 3 Asunto Oy Orioninkatu 11:n vastaiselle rajalle maisemointi-istutuksia.

Sovelletut säännökset ja määräykset

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Maankäyttö- ja rakennuslain 157 §:n mukaan kiinteistön jätehuolto tulee toteuttaa siten, ettei sen järjestäminen aiheuta haittaa terveydelle eikä ympäristölle.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 56 §:n mukaan kiinteistön jätehuoltoa palvelevien tilojen ja rakennelmien järjestämisessä tulee ottaa huomioon rakennuksessa harjoitettavan toiminnan laatu sekä mahdollisuus jätteen keräysvälineiden sijoittamiseen sen mukaan kuin asiasta erikseen säädetään. Tarvittaessa nämä tilat ja rakennelmat on aidattava tai muutoin suojattava palovaaran ja ympäristöhaittojen välttämiseksi.

Asunto Oy Orionrinteen hallitsemalla tontilla, kiinteistötunnus 91-21-655-3, voimassa olevassa asemakaavassa nro 2084 vuodelta 1941 ei ole tontin jätehuoltoa koskevia määräyksiä.

Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 50 §:n mukaan, jos jätteiden keräysvälineet sijoitetaan tontin pihamaalle, niiden suojaksi on rakennettava jätesuoja, -katos tai –aitaus tai ne on maisemoitava istutuksin.

Rakennusjärjestyksen 21 §:n mukaan korkeintaan 30 neliömetrin suuruisen aitauksen, katoksen tai suojan rakentaminen jätteiden keräilyä varten on vapautettu toimenpideluvan hakemisesta.

Rakennusjärjestyksen 18 §:n mukaan vaja, katos tai muu rakennelma on sijoitettava naapuritontin rajasta vähintään niin kauaksi, että piirrettäessä tontin rajalta 45 asteen kulmassa suora rakennelman on jäätävä kokonaan sen alle. Rakennelman sijoittaminen edellä mainittua lähemmäksi edellyttää naapuritontin omistajan tai haltijan suostumusta. Erityisistä syistä rakennusvalvontaviranomainen voi kuitenkin antaa luvan rakentaa rakennelma naapurin rajaan asti, vaikka naapuritontin omistaja tai haltija ei ole antanut suostumustaan, jos tästä ei aiheudu naapurille huomattavaa haittaa.

Pääkaupunkiseudun yleisten jätehuoltomääräysten 14 §:n mukaan jätteiden keräysvälineet voidaan sijoittaa ulkotilaan avoimeen paikkaan, aitaukseen, katokseen, erilliseen suojarakennukseen tai rakennuksessa olevaan jätehuoneeseen.

Jätehuoltomääräysten 15 §:n mukaan keräysvälineiden sijoituspaikkaa valittaessa tulee ottaa huomioon myös paloturvallisuus sekä riittävä etäisyys rakennusten ikkunoihin ja ilmanottoaukkoihin.

Suomen rakentamismääräyskokoelman osan D2, Rakennusten sisäilmasto ja ilmanvaihto, Määräykset ja ohjeet 2012, kohdan 3.4.1 määräyksen mukaan ulkoilmalaitteet on sijoitettava siten, että rakennukseen tuleva ulkoilma on mahdollisimman puhdasta. Kohdan 3.4.1.1 ohjeen mukaan ulkoilmalaitteen vähimmäisetäisyys jätteiden säilytyspaikoista on 8 m.

Muut sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 116 §, 166 § ja 186 §

Hallintolaki 11 § ja 34 §

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 22 § ja 23 §

Päätöksen perustelut

Asunto Oy Orionrinteen hallitseman tontin, kiinteistötunnus 91-21-655-3, jätepiste on aiemmin sijainnut yhtiön omistaman asuinrakennuksen eteläpäädyssä rakennuksen välittömässä läheisyydessä. Pelastusviranomaisen antaman siirtomääräyksen jälkeen jätepiste on siirretty nykyiseen paikkaansa tontilla ja jätepisteen ympärille on rakennettu jäteaitaus lukuun ottamatta jätepisteeseen käyntiä sen länsipuolelta. Rakennusvalvonnan jatkuvan valvonnan yhteydenoton jälkeen yhtiö on poistanut jäteaitauksen eteläsivun.

Jäteaitauksen lyhin etäisyys tontin 3 asuinrakennukseen on noin 5,5 metriä. Asunto Oy Orioninkatu 11:n omistaman asuinrakennuksen pohjoispääty sijaitsee tonttien 3 ja 11 välisestä rajasta noin 6,8 metrin päässä. Jäteaitauksen lyhin etäisyys tontin 11 asuinrakennukseen on yli 7 metriä. Jätesäiliöt sijaitsevat jäteaitauksen sisäpuolella, joten niiden etäisyys rakennuksiin on edellä selostettua suurempi. Asunto Oy Orioninkatu 11:n rakennuksen 1. kerroksen jäteaitausta lähinnä oleva asunnon ikkuna kuten myös rakennuksen 1. kerroksen jäteaitausta lähinnä oleva asunnon parveke sijaitsevat yli 8 metrin päässä jäteaitauksesta.

Välittömästi jäteaitauksen pohjoispuolelle sijaitsee iso vaahtera. Jäteaitauksen siirto nykyisestä sijaintipaikastaan pohjoisemmaksi edellyttäisi tämän vaahteran kaatamista. Puuta ei ole asemakaavassa suojeltu, mutta otettaessa huomioon, että tontilla 3 kasvaa vain muutamia isompia puita, nyt tarkoitetun puun kaatamista ei voida pitää suotavana. Lisäksi jäteaitauksen siirto pohjoisemmaksi myös pienentäisi merkittävästi jäteaitauksen ja jätesäiliöiden etäisyyttä tontin 3 asuinrakennuksesta.

Tontin 3 maanpinta laskee merkittävästi tontin koko itäosalla. Jätepisteen sijoittaminen tontin tälle itäosalle ei ole käytännössä toimivasti toteutettavissa. Tontin 3 pohjois-/koillisosasta ei myöskään ole hankaluudetta järjestettävissä uutta jätepisteen sijaintipaikkaa, koska käynti tänne sijoitettavalle jätepisteelle olisi pakko järjestää tontin 3 pohjoispuolella sijaitsevan puistoalueen kautta.

Jätepisteen sijoittaminen tontille rakennuksen pohjoispäätyyn edellyttäisi siinä nyt olevien viiden autopaikan poistamista. Jätepiste sijaitsisi tässä myös aivan Orioninkadun ja Saarenkadun risteysalueen vieressä. Jätepisteen sijoittaminen tähän ei olisi jätehuollon toimivuuden ja turvallisuuden kannalta hyvä ratkaisu. Rakennuksen länsipuolella Orioninkadun katualueen ja rakennuksen välissä ei ole tilaa jätepisteelle.

Otettaessa huomioon vallitsevat tosiseikat on katsottava, että tontin 3 pihalla ei ole osoitettavissa jätepisteelle nykyistä parempaa, toimivampaan ja turvallisempaa sijaintipaikkaa. Tontin 3 jätepisteen jäteaitauksesta ja jätepisteen käytöstä ei voida katsoa aiheutuvan Asunto Oy Orioninkatu 11:n hallitseman tontin 11 käytölle tai yhtiön omistaman asuinrakennuksen asukkaille huomattavaa haittaa.

Asiassa ei ole tarpeen ryhtyä velvoitetoimenpiteisiin, joilla määrättäisiin tontin 3 jäteaitaus siirrettäväksi tai enemmälti poistettavaksi. Jäteaitaus ja jätesäiliöt ovat paloturvallisuus huomioon ottaen riittävällä etäisyydellä Asunto Oy Orioninkatu 11:n omistaman asuinrakennuksen ikkunoista ja ilmanottoaukoista.

Vaikka jäteaitausta ei ole syytä velvoittaa siirrettäväksi, jätepisteen eteläreunalle on kuitenkin syytä velvoittaa istutettavaksi pensasaita. Paikkaan sopivana pensasaitana on pidettävä aitataimista istutettavaa orapihlaja-aitaa. Kun pensasaita istutetaan aitataimista koko jätepisteen eteläreunan alueelle, pensasaidan latvusto kasvaa tiheäksi ja tuuheaksi pensasaidan rungon alaosasta lähtien, ja lopputuloksena on yhtenäinen ja peittävä orapihlaja-aita.

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Valokuvia
The attachment will not be published on the internet.
3. Vaatimuskirjelmät
The attachment will not be published on the internet.
4. Vastine
The attachment will not be published on the internet.
5. Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.
6. Asemakaava
The attachment will not be published on the internet.
7. Jätejärjestelyt ohje
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.