Velvoitteen asettaminen asuinrakennuksen julkisivujen kunnostamiseksi, Vanha Helsingintie

HEL 2018-001785
More recent handlings
Case 21. / 61 §

Velvoitteen asettaminen asuinrakennuksen julkisivujen kunnostamiseksi 38218/1, Vanha Helsingintie 1

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa ********** Helsingin kaupungin 38. kaupunginosan korttelin nro 218 tontin nro 1, osoite Vanha Helsingintie 1, maanvuokraoikeuden haltijana ja sillä olevan rakennuksen omistajana 1.11.2018 mennessä kunnostamaan asemakaavassa suojellun asuinrakennuksen laho- ja maalipinnoitevauriot julkisivuissa, ovissa, ikkunapuitteissa ja ikkunoiden vuorilaudoituksissa.

Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kolmetuhatta euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on viisisataa euroa.

Rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungille aiheutuneista valvontakuluista on 800 euroa, jonka velvoitettu on velvollinen maksamaan Helsingin kaupungille. Valvontamaksuun voidaan hakea oikaisua kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun tekoa on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista, niin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää, että ilmoitusta asiasta poliisille esitutkintaa varten ei tehdä.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetulle.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Taustaa

Otsikkokohdassa mainitulle tontille rakennetussa asemakaavassa suojellussa asuinrakennuksessa on havaittu julkisivuvaurioita 29.11.2012 suoritetulla paikallakäynnillä. Tontin omistaa Helsingin kaupunki, joka on vuokrannut tontin ********** 1.12.2007 - 30.11.2037 väliseksi ajaksi. Kaupunki on myynyt tontilla olevat rakennukset ********** 5.3.2008 päivätyllä kauppakirjalla.

Kehotus

Rakennusvalvonta on 8.3.2013 päivätyllä kirjeellään kehottanut tontin haltijaa, ********** kunnostamaan asuinrakennuksen maalipinnoite- ja lahovauriot julkisivuissa, ovissa, ikkunapuitteissa ja ikkunoiden vuorilaudoituksissa sekä korroosiovauriot vesikatolla sekä halkeamat rakennuksen sokkelissa.

Kehotuksen määräaikaa on siirretty pyynnöstä useasti ja valvontakäyntejä on suoritettu 20.8.2012, 19.12.2013, 22.1.2014, 22.8.2014, 4.11.2015, 20.6.2016 ja 19.1.2018, jolloin todettiin, ettei kehotusta ole edelleenkään noudatettu kuin osin.

Tarkastuslausunto

Kun kehotusta ei ole noudatettu kuin osin, niin 22.2.2018 päivätyssä tarkastuslausunnossa esitetään, että tontin haltijalle, ********** asetetaan uhkasakkovelvoite kunnostaa asemakaavassa suojellun asuinrakennuksen maalipinnoite- ja lahovauriot julkisivuissa, ovissa, ikkunapuitteissa ja ikkunoiden vuorilaudoituksissa.

Vastine tarkastuslausuntoon

********** on 7.2.2018 antanut vastineen tarkastuslausuntoon, jossa hän toteaa seuraavaa.

Peruskorjaus ei ole valmistunut aikaisempien suunnitelmien mukaisesti, mutta edistyy koko ajan. Suuren ja huonokuntoisen kiinteistön korjaaminen on osoittautunut haastavaksi ja aikaa vieväksi projektiksi, mutta toivomme lopputuloksen olevan kiitettävä ja kulttuuriperintöä kunnioittava. Kesäksi 2017 aikataulutetut kuistin oikaisu ja kattoremontti peruuntuivat henkilökohtaisten perhesyiden vuoksi; kattoremontti on kuitenkin aloitettu ja toisen sisäänkäynnin katto on korjattu ja maalattu valmiiksi. Uuden suunnitelman mukaan on tarkoitus nyt kevään ja kesän 2018 aikana korjata ulkoverhoilun muutamat ongelmakohdat, oikaista kuisti sekä asentaa sisäänkäyntien kunnostetut ovet ja ikkunat. Kattoremontti on tarkoitus viedä loppuun välittömästi kuistin oikaisun jälkeen. Samoin korjaussuunnitelma aitan katon viimeistelemiseksi on laadittu.

Ulko-ovet on entisöity ja odottavat asentamista (vaatii kuistin oikaisun ensin) ja perusrungon ikkunat on korjattu ja asennettu paikoilleen. Kuistin puuttuvat ikkunat on entisöity ja kiinnitetään paikoilleen kuistin oikaisun jälkeen. Ulkoverhoilu on korjattu ja maalattu pellavaöljymaalilla valtaosin, ainoastaan muutamin paikoin verhoilu on viimeistelytöitä vailla. Aitta on kengitetty ja sen lahovauriot on korjattu. Aitan hirsiseinät on maalattu perinteisellä punamultamaalilla ja ovet mustalla tervamaalilla. Katto on puhdistettu sammalpeitteestä ja rikkoutuneet tiilet on korjattu. Katon päädyn kunnostus on kesken ja viedään loppuun tulevana kesänä.

Remontti etenee kyllä, mutta aikataulusta olemme joutuneet valitettavasti tinkimään monien odottamattomien vaikeuksien vuoksi. Pyrimme korjaamaan kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennusta perinteisin menetelmin ja huolellisesti museoviraston ohjeiden mukaisesti. Tämä vaatii tavattomasti sekä aikaa että taloudellisia resursseja, mikä on myös henkisesti kuormittavaa ja raskasta. Tavoitteenamme on saada julkisivut kuntoon ja viimeistellyn näköiseksi vuonna 2018 sekä myös päärakennuksen kattoremontti tehtyä kesällä 2018/2019. Toivoisimme ettei uhkasakkoa asetettaisi, sillä se vaikeuttaisi taloudellisesti remontin etenemistä. Toivoisimme myös voivamme neuvotella vielä uudesta aikataulusta peruskorjauksen loppuunsaattamiseksi kiinteistön arvon edellyttämällä tavalla.

Asemakaava- ja rakennustilanne

Kaupunginvaltuusto on 14.3.2001 hyväksynyt asemakaavan numero 10850, jossa tontti on merkitty asuinrakennusten (A/S) korttelialueeksi, jolla ympäristö säilytetään. Tontilla oleva asuinrakennus on asemakaavassa suojeltu (sr-1). Samoin on suojeltu tontilla oleva n. 100 metrin suuruinen talousrakennus.

Suojelumääräyksen mukaan rakennus on rakennustaiteellisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokas. Rakennusta tai sen osaa ei saa purkaa, eikä siinä saa suorittaa sellaisia lisärakentamis-, korjaus- tai muutostöitä, jotka tärvelevät rakennuksen arvoa tai tyyliä. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, rakennus on korjattava rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla.

Asuinrakennus on rekisteritietojen mukaan vuodelta 1839. Puusta tehty rakennus on kaksikerroksinen. Kerrosalaa on n. 222 neliömetriä ja rakennuksessa on kaksi asuntoa.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset. (13.4.2007/488)

Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. (4.6.2010/499)

Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 22 § ja 23 §

Päätöksen perustelut

Asuinrakennuksen julkisivujen ensimmäinen kunnostuskehotus on annettu jo 8.3.2013 ja kehotuksen määräaikaa on pyynnöstä jatkettu useasti. Jotta suojelurakennuksen julkisivujen kunnostaminen saataisiin loppuun vastineessa kerrotulla tavalla tämän vuoden aikana, on nyt asetettava velvoite.

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta Vanha Helsingintie 1.pdf
The attachment will not be published on the internet.
2. Kantakartta Vanha Helsingintie 1.pdf
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarkastuslausunto Vanha Helsingintie 1.pdf
The attachment will not be published on the internet.
4. Vastine Vanha Helsingintie 1 9.2.2018.pdf
The attachment will not be published on the internet.
5. Valokuvat Vanha Helsingintie 1 19.1.2018.pdf
The attachment will not be published on the internet.
6. Asemakakaava numero 10850.pdf
The attachment will not be published on the internet.
7. Tonttiosaston päätös.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.