Varjakankuja, postilaatikon paikan määrääminen

HEL 2018-002438
More recent handlings
Case 25. / 70 §

Postilaatikon paikan määrääminen, 45453/14, Varjakankuja 4a

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä Varjakankuja 4A:n (tontti 45454/14, osoite Varjakankuja 4A) postilaatikon sijaintipaikaksi Varjakankuja 4:n kulkuliittymässä olevan paikan, jossa postilaatikko on aikaisemminkin jo sijainnut.

Perustelut

Kyseessä on pientalon postilaatikko. Posti Oy on määritellyt postilaatikot sijoitettavaksi Varjakanvalkaman varteen. Matkaa postilaatikolle olisi Varjakankuja 4:n kulkuliittymästä noin 70 metriä. Paikka ei siten täytä Viestintäviraston määräyksen 2 luvun 3 §:n määräystä kohtuullisesta matkasta pientalon postilaatikolle.

********** on kirjelmässään ehdottanut postilaatikon paikaksi sen nykyistä paikkaa tontin rajalla.

Postilain 44 §:n 2 momentin mukaan postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. 3 momentin mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset. 45 §:n mukaan jakelussa tarvittavista laitteista ja vähäisistä rakennelmista tai niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle.

Viestintäviraston määräyksen 2 luvun 3 §:n mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. 4§:n mukaan pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen, että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään, se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo- tai kulkuliittymän yhteyteen.

Varjakankuja on lyhyt, noin 60 metrin mittainen ja voimakkaasti nouseva umpikatu, jonka päässä on kääntöpaikka. Varjakankuja 4A sijaitsee kujan päässä. Jotta Viestintäviraston määräyksen 2 luvun 3 §:n vaatimus kohtuullisesta matkasta pientalon postilaatikolle täyttyisi, on Varjakankuja 4A:n postilaatikko joka tapauksessa sijoitettava Varjakankujalle. Postilaatikkojen sijoittelu Varjakankujalle on haastavaa pinnanmuotojen sekä ympäristön muun käytön vuoksi, eikä hyviä paikkoja juurikaan ole käytettävissä niin, että Viestintäviraston määräyksessä tai postilaissa määritellyt edellytykset täyttyisivät.

Varjakankujaa pitkin ajetaan ainoastaan tonteille 33 ja 14. Merkittävää liikennettä varsinkaan Varjakankujan perällä ei voida tulkita olevan, sillä tontin 33 autopaikat ja ajoliittymät sijoittuvat Varjakankujan alkupäähän.

Postilaatikko sijaitsee nykyisellään osoitepaikan ajoliittymän yhteydessä. Koska postilaatikon paikan määräämisellä johonkin muuhun kohtaan kuin missä se nykytilanteessa sijaitsee ei saavutettaisi sanottavaa hyötyä postitoiminnan kannalta eikä Varjakankujalla ole juurikaan varteenotettavia sijoituspaikkoja postilaatikolle, on postilaatikon sijainti tontin rajalla ajoliittymän yhteydessä perusteltu. Varjakankujalla ei voida katsoa olevan merkittävää liikennettä, jolloin postilaatikon sijoittamisesta mainitulle paikalle ei aiheudu vaaraa liikenteelle. Lisäksi ottaen huomioon postinsaajan kirjelmässä esiin tuodut seikat sekä postilain säännökset ja viestintäviraston määräyksen edellytykset, päätöslauselmasta ilmenevä postilaatikon paikka on perusteltu ja hyväksyttävä.

Sovelletut oikeusohjeet

Postilaki 43, 44, 45 ja 48 §
Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011M) 3, 4 ja 7 §

Postilaatikon paikan määräämistä koskeva vaatimus

********** on kirjelmässään ilmaissut tyytymättömyytensä Posti Oy:n määrittelemään postilaatikon paikkaan. Nykyinen postilaatikko on aikanaan sijoitettu Postin ohjeen mukaisesti ryhmiin tontille/tontin rajalle Helsingin kaupungin kaavoittaman ja rakentaman kadun - Varjakankujan - varteen. Postilaatikoiden sijoituksesta on aikanaan kysytty ja sovittu Postin kanssa. Jakelu on toiminut normaalisti yli 34 vuotta.

Postin osoittama uusi paikka postilaatikoille on mahdollisimman huono. Perustamisolosuhteet ovat huonot. Maaperä alueella on liejusavea. Varjakanvalkaman korkeustaso on noin +1,5 metriä merenpinnasta. Alhaisen korkeusasemansa takia katu on vuosittain /ajoittain meriveden peitossa. Ojassa on vettä vielä useamminkin. Talvella postilaatikot tulisivat jäämään kinokseen Varjakanvalkamalta sekä Varjakankujalta aurattavan lumen alle. Lumisina talvina kinosten korkeus on risteyksessä ollut 1.5 - 2 metriä.

Etäisyys nykyiseltä postilaatikolta / tontin rajalta uusille ehdotetuille laatikoille tulisi olemaan 75 metriä ja ovelta 100 metriä. Postinhakumatka olisi siten 200 metriä eli paikalliset olosuhteet sekä ikä ja kunto huomioon ottaen kohtuuton. Varjakankuja on erittäin jyrkkä.

Postin vastine

Posti esittää vastineessaan, että nykyinen paikka on kujan perällä, jyrkän mäen päällä on hankala, ja jakelu sinne vie paljon aikaa. Uusi paikka on tasainen ja optimaalinen paikka jakaa autosta. Myös turvallisuuden vuoksi turhia peruutteluja pihoilla pyritään välttämään.

Postinsaajan vastalausuma

Postinsaaja on vastalausumassaan tuonut esiin pääosin samoja perusteita kuin alkuperäisessä kirjelmässään. Vastalausumassa on korostettu sitä, että postilaatikot on jo nyt sijoitettu Postin ohjeen mukaisesti ryhmiin tonteille tai tontin rajalle. Postin määrittämä uusi paikka postilaatikoille on mahdollisimman huono.

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 2626404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Kantakartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Google street view
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 25 k.
4. Postin vastine
The attachment will not be published on the internet.
5. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 25 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.