Suorahankinta, urologiset tuotteet 1.7.2018 - 31.12.2019 väliseksi ajaksi

HEL 2018-003710
More recent handlings
§ 10
This decisionmaker is no longer active

Suorahankinta, urologiset tuotteet 1.7.2018 - 31.12.2019 väliseksi ajaksi

Hallintojohtaja

Päätös

Sosiaali-ja terveystoimen hallintojohtaja päätti suorahankintaa käyttäen hankintalain (1397/2016) 41 § momentin perusteella hankkia urologisia hoitotarvikkeita Dansac and Hollister Scandinavia Inc, Suomen sivuliike, Sarsted Oy, Mediplast Fenno Oy, Convatec Oy, Coloplast Oy, Wellspect HealthCare ja OneMed Oy.

Tuotteet hankitaan 1.7.2018 -31.12.2019 väliseksi ajaksi. Hankinnan arvioitu sitoumukseton arvo on arvonlisäverottomana noin 285 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinnasta tullaan julkaisemaan suorahankintaa koskeva vapaaehtoinen ilmoitus (HankL 60§ 2. mom 2-kohta) hankintailmoitukset.fi-palvelussa päätöksenteon jälkeen.

Tämä hankintapäätös on ehdollinen. Päätöksen täytäntöönpano edellyttää, ettei suorahankintaa koskevaan ilmoitukseen haeta muutosta määräajassa.

Sopimukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan suorahankinnasta tehdään palveluntuottajien kanssa erilliset sopimukset edellä mainitulle sopimuskaudelle.

Hankintalain 41§ momentin mukaan suorahankinta on mahdollinen alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävissä tavarahankintaa koskevien lisätilausten tekemisessä, jos tavaratoimittajan vaihtaminen johtaisi suhteettomiin teknisiin vaikeuksiin tai yhteensopimattomuuteen. Urologisten tuotteiden ryhmä sisältää mm itsekatetrointikatetrit. Urologisten tuotteiden kilpailuttaminen on siirtymässä jatkossa HUS-logistiikkaan. Yksi siirtymisen tavoitteista on ollut hoitokäytäntöjen ja tuotteiden yhdenmukaistaminen Helsingin kaupungin ja HUS:in välillä. Puolentoista vuoden ajaksi kilpailuttaminen ei ole loppukäyttäjäasiakkaan, tavarantoimittajan eikä hankintayksikön kannalta järkevää.

Säännösten edellyttämä poikkeuksellisuus lisätilauksen tekemisessä ja yhteensopivuuteen liittyvä tarve lisätilauksen tekemiseen toteutuvat seuraavin perustein:

Helsingin kaupungin Palvelukeskuksen (ent Hankintakeskuksen varasto/logistiikkakeskus) Logistiikkakeskuksen sosiaali -ja terveys-sektoria palveleva osa (mm soten käyttämät hoitotarvikkeet) siirtyvät HUS-Logistiikka Oy:lle 1.5.2018 alussa liikkeenluovutuksella. Urologiset hoitotarvikkeet kuuluvat osana näihin liikkeenluovutukseen yhteydessä siirtyviin sopimuksiin. Urologisten hoitotarvikkeiden nykyinen sopimus (HEL 2012-014183 H055-2012) päättyy 30.6.2018. Nykyisen sopimuskauden päättyminen, aiheuttaa poikkeuksellisen tilanteen. Itsekatetrointikatetrien mahdollinen vaihto uuteen johtaisi noin 500-600 käyttäjän uudelleen kouluttamiseen. Mahdollinen tuoteryhmän kilpailuttaminen lyhyeksi ajanjaksoksi ei muodosta toimittajien kannalta taloudellisesti tarkoituksenmukaista kokonaisuutta. Tämän vuoksi urologisten hoitotarvikkeiden hankinta on tarkoituksenmukaista toteuttaa lisähankintana tuotteiden nykyisten sopimuskumppanien Dansac and Hollister Scandinavia Inc, Suomen sivuliike, Sarsted Oy, Mediplast Fenno Oy, Convatec Oy, Coloplast Oy, Wellspect HealthCare ja OneMed Oy kanssa.

Sopimuskumppanit ovat antaneet suostumuksensa mahdolliseen suorahankintaan päätöksessä mainitulle ajanjaksolle.

Ask for more info

Anne Brax, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 31031761

anne.brax@hel.fi

Decisionmaker

Tiina Mäki
hallintojohtaja