Oikaisuvaatimus ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä asunnon terveyshaitta-asiassa

HEL 2018-005065
More recent handlings
Case 10. / 153 §

Oikaisuvaatimus ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä asunnon terveyshaitta-asiassa

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta. Oikaisuvaatimusta ympäristöterveysyksikön päällikön päätöksestä asunnon terveyshaitta-asiassa HEL 2018-005065 ei ole tehty määräajassa.

Päätöksen perustelut

Terveydensuojelulain (763/1994) 56 §:n mukaan kunnan viranhaltijan päätökseen saa vaatia oikaisua siten kuin hallintolaissa säädetään. Kunnan viranhaltijan päätöksestä oikaisuvaatimus tehdään kunnan terveydensuojeluviranomaiselle ja se on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Määräajan laskeminen: Päätösote on lähetetty asianosaiselle tiedoksi 7.6.2018. Hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaan vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi 14.6.2018. Oikaisuvaatimus olisi tullut tehdä viimeistään 28.6.2018 kello 16:00. Oikaisuvaatimus saapui 29.6.2018. Hallintolain 49 c.2 §:n mukaan, jos oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa, oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on lähettänyt 28.6.2018 kello 16:02 saapuneen viestin, jossa hän ilmoitti tulevasta oikaisuvaatimuksesta. Tämä viesti on saapunut määräajan päättymisen jälkeen. Saapunutta ennakkoilmoitusta ei muutenkaan voida pitää oikaisuvaatimuksena, sillä se ei täytä hallintolain 49 d §:ssä oikaisuvaatimukselle asetettuja vaatimuksia. Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon vaaditaan oikaisua, sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan.

Käsittely

Päivi Vepsäläinen: (4) Oikaisuvaatimuksen tekijä on lähettänyt 28.6.2018 kello 16:02 saapuneen
viestin, jossa hän ilmoitti tulevasta oikaisuvaatimuksesta. Tämä viesti on saapunut määräajan päättymisen jälkeen. Saapunutta ennakkoilmoitusta ei muutenkaan voida pitää oikaisuvaatimuksena, sillä se ei täytä hallintolain 49 d §:ssä oikaisuvaatimukselle asetettuja vaatimuksia. Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen. Oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava päätös, johon vaaditaan oikaisua, sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan.

Presenter information

vs. yksikön päällikkö
Päivi Vepsäläinen

Ask for more info

Tiina Fiskaali, ympäristölakimies, puhelin: 09 310 32082

tiina.fiskaali@hel.fi

Attachments

1. Saate 28.6.2018, oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
2. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 25 k.
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 25 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.