Vahingonkorvaus, autovaurio, Kaarlenkatu 17-19, Alppiharju 14.5.2018

HEL 2018-005522
More recent handlings
§ 117
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Vs. lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon oikea kylki naarmuuntui 14.5.2018 klo 18.30 osuttaessa tien sivusta ajoradan puolelle repsottaneeseen verkkoaitaan ajettaessa Kaarlenkatu 17-19 kohdalla. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan ajoneuvovakuutuksensa bonusmenetyksen, joka on arviolta 327 euroa.

Vahinkopaikan kunnossapidosta vastaa Helsingin kaupunki. Katujen kunnossapitolain mukaan kadut tulee pitää liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kadun kunnossapitoon luetaan myös katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapito.

Kunnossapitopiiristä saadun selvityksen mukaan metalliseen aitaan kiinnitetty verkkoaita ei ole asennettu kaupungin toimesta. Kaupungin lupia myöntävästä yksiköstä on vahvistettu, ettei tällaiselle aidalle ole haettu eikä myönnetty lupaa kaupungin puolesta. Kunnossapitopiirillä ei ole ollut tietoa kyseisen aidan olemassaolosta ennen hakijan ilmoitusta.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tämän lisäksi laiminlyönnillä ja vahingolla tulee olla syy-yhteys. Koska kaupungilla ei ole ollut tietoa vahingon aiheuttaneesta aidasta, on vahinko ollut sillä tavalla ennalta-arvaamaton ja yllättävä, että siihen ei oltaisi voitu kunnossapitotoimin varautua. Aita on käyty poistamassa ajoradan puolelta heti ilmoituksen tultua.

Kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Koska tapahtunut vahinko ei ole kaupungin laiminlyönnin seuraus, ei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Tuuli Juntti, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 21210

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö