41. kaupunginosan Suurmetsä, Louhikkotie 2, poikkeamishakemus

HEL 2018-005876
More recent handlings
§ 90

41. kaupunginosan Suurmetsä, Louhikkotie 2, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 41. kaupunginosan (Suurmetsä, Jakomäki) korttelin 41210 tonttia 4 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 10841 seuraavasti:

  • haetaan mahdollisuutta sijoittaa lasten pienryhmäkoti kaavassa toimistorakennukselle varatulle rakennusalalle.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • tontin pihajärjestelyt tulee suunnitella siten, että sekä nykyisten kerrostalojen että uuden pienryhmäkodin piha muodostavat turvallista, terveellistä ja viihtyisää lähiympäristöä.

Hakija

Helsingin kaupungin asunnot Oy (jättöpäivämäärä 24.05.2018)

Rakennuspaikka

41. kaupunginosan (Suurmetsä, Jakomäki) korttelin 41210 tontti 4.

Hakemus

Toimistorakennuksen (400 k-m²) pysyvää käyttötarkoituksen muuttamista lasten pienryhmäkodin käyttöön poiketen asemakaavan määräyksestä, jonka mukaan rakennusalalle voidaan sijoittaa toimistotilaa.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että kyseinen tila on ollut useita vuosia tyhjillään ja toisaalta lasten pienryhmäkodille on suuri tarve alueella. Tila voidaan muuttaa uuteen käyttöön kohtuullisin muutoksin.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 13.9.2000 vahvistettu asemakaava nro 10841. Asemakaavan mukaan tontti on asuinkerrostalojen AK-korttelialuetta. Tontille on merkitty rakennusoikeus 4 600 + 400, josta lukusarjan ensimmäinen luku ilmoittaa asuinkerrosalan enimmäismäärän ja toinen luku toimistotilan enimmäismäärän. Tontille on merkitty rakennusalat nelikerroksista asuinkerrostaloa ja yksikerroksista toimistotaloa varten. Pohjoisen puoleinen tontin osa on merkitty pysäköintipaikaksi.

Alueella on voimassa yleiskaava, jossa alue on kerrostalovaltaista asuinaluetta. Helsingin uudessa yleiskaavassa (Kvsto 26.10.2016) rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi A3-alueeksi. A3-alueella korttelitehokkuus on pääosin 0,4–1,2. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata. Nyt laadittu kaavaratkaisu on yleiskaavaehdotuksen mukainen.

Nykytilanteessa kortteli on rakennettu kaavan mukaisesti. Tontilla on v. 2002 valmistuneet kaksi nelikerroksista kerrostaloa ja yksikerroksinen toimistotalo.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (13.9.2018). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto pelastuslaitokselta.

Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan (26.9.2019), että käyttötarkoituksen muutoksesta ja sen paloteknisistä ratkaisuista tulee laatia erillinen palotekninen suunnitelma, joka hyväksytetään pelastusviranomaisella. Suunniteltu käyttötarkoitus kuuluu myös henkilöturvallisuuden kannalta vaativiin kohteisiin, johon tulee laatia myös turvallisuusselvitys ja poistumisaikalaskelma rakennuslupavaiheessa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska lasten pienryhmäkodille on suuri tarve koillisella alueella ja kyseinen useita vuosia tyhjillään ollut tila soveltuu uuteen käyttöön kohtuullisin muutoksin. Alue on käyttötarkoitukseltaan normaalia asuinaluetta, pihapiiri on rauhallinen ja riittävän tilava myös pienryhmäkodin tarpeille. Pihajärjestelyt tulee suunnitella erityisesti pysäköinnin osalta siten, että sekä nykyisten kerrostalojen että uuden pienryhmäkodin piha muodostavat turvallista, terveellistä ja viihtyisää lähiympäristöä. Mm. autopaikkojen määrä, autojen peruutustilat ja pysäköinnin etäisyys asuinhuoneiden ikkunoista tulee tarkistaa ja tarvittaessa järjestellä uudelleen.

Poikkeamisen erityinen syy on tarpeellisen palvelun järjestäminen ja nykyisen rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Hakijalle on toimitettu saapunut lausunto (sähköposti 24.9.2018). Hakija ilmoitti, ettei jätä vastinetta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2018, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Ask for more info

Johanna Mutanen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37299

johanna.mutanen@hel.fi

Decisionmaker

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja