A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Hankinta, Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut

HEL 2018-006678
More recent handlings
§ 46
This decisionmaker is no longer active

Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta – dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen dynaamiseen puitejärjestelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset

Hyväksytyt tarjoukset on lisätty dynaamisen puitejärjestelyyn tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Dynaamisen puitejärjestelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2020 ja päättyy dynaamisen puitejärjestelyn päättyessä 31.12.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on Helsingin osalta noin 50 miljoonaa euroa (alv 0 %) laskettuna dynaamisen puitejärjestelyn kokonaiskestolle 1.1.2019 - 31.12.2022.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan valmistelun taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan maakuntien yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat kunnat ovat: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kerava, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Inkoo, Siuntio, Karviainen, Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen, Nurmijärvi, Tuusula, Sipoo, Porvoo, Loviisa ja Askola.

Osallistuneet kunnat ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toteuttamaan kilpailutuksen ja Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymään hankinnan periaatteet. Kukin osallistuva kunta tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

Kilpailutuksen periaatteet

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 163 §, 19.06.2018.

Helsingin kaupungin osalta sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, jossa puitejärjestely avataan perustamisen jälkeen uusille tarjouksille kerran vuodessa. Samassa yhteydessä dynaamiseen puitejärjestelyyn jo valitut palveluntuottajat voivat parantaa olemassa olevaa tarjoustaan. Dynaamisen puitejärjestelyn periaatteiden kuvaus on esitetty tarkemmin liitteessä 3.

Dynaaminen puitejärjestely perustettiin 5.7.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 98 §, 11.12.2018, valittiin puitejärjestelyyn ensin 212 palveluntuottajaa. Valittujen palveluntuottajien kanssa laadittiin sopimukset ajalle 1.1.2019-31.12.2022.

Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely avattiin uusille tarjouksille ensimmäisen kerran 27.9.2019 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimukset ovat yhtenevät dynaamisen puitejärjestelyn perustamisessa julkaistujen vaatimusten kanssa ja niiden tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 14.10.2019 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 18.10.2019.

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä 3.11.2019 klo 23:59 saapui yhteensä 73 tarjousta 55 eri palveluntuottajalta.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin alla mainituilla perusteilla. Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia ja tulivat huomioiduiksi kohteittain tarjousvertailussa.

Perustelut hylkäämiselle

Hankintamenettelyn kuvauksen (liite 3) mukaisesti dynaamiseen puitejärjestelyyn jo valittujen yksiköiden osalta palveluntuottajilla on mahdollisuus parantaa aiemmin annetun tarjouksensa hintaa puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Hintojen korotusta ei hankintamenettelyssä tule tehdä uudella tarjouksella, vaan tältä osin tulee noudattaa sopimuksen hinnankorotusehtoja.

Seuraavien tarjousten osalta dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä esitetyt tarjoukset koskivat jo puitejärjestelyyn aiemmin valittuja yksikköjä, joita tarjottiin uudella tarjouksella joko samaan tai alkuperäistä tarjousta korkeampaan hintaan:

- Pienryhmäkoti Pihla Oy (perustason laitoshoidon yksikkö)
- Puistonmäen tukikoti Oy (perustason laitoshoidon yksikkö)
- Sostuki Oy (kaksi erityistason laitoshoidon yksikköä)
- Kotijoukot A.S.A.P. Oy (luvanvaraisen ammatillisen perhehoidon yksikkö)
- Pelastakaa lapset (erityistason perhekuntouksen yksikkö)

Edellä mainitut tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vastaisina, mutta ne jatkavat dynaamisessa puitejärjestelyssä Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksen 98 §, 11.12.2018 mukaisesti 1.1.2019 alkaneilla sopimuksilla.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena ainoastaan halvinta hintaa. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina, siten että ne vastaavat hankintayksiköiden määrittelemää laatutasoa.

Hyväksytyt tarjoukset liitetään osaksi dynaamista puitejärjestelyä hinnan mukaisessa järjestyksessä. Päivitetty vertailutaulukko koko dynaamisen puitejärjestelyn osalta on esitetty liitteessä 2.

Sopimus

Hyväksyttyjen tarjousten osalta tehdään palveluntuottajien kanssa sopimukset 1.1.2020 alkaen dynaamisen puitejärjestelyn päättymiseen 31.12.2022 saakka. Aiemmin puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat jatkavat normaalisti tuottajina 1.1.2019 alkaen laadituilla sopimuksilla.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus Helsingin osalta kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Ask for more info

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.