A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Metrojunat, lisäsopimuksen L6 tekeminen CAF:n kanssa koskien M300-metrojunien lopullisen hyväksymisen aikataulua ja menettelyjä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-007985
More recent handlings
§ 61

Metrojunat, lisäsopimuksen L6 tekeminen CAF:n kanssa koskien M300-metrojunien lopullisen hyväksymisen aikataulua ja menettelyjä

Toimitusjohtaja

Päätös

Liikenneliikelaitoksen (HKL) vs. toimitusjohtaja päätti tehdä HKL:n ja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (jäljempänä CAF) väliseen 6.2.2013 allekirjoitettuun hankintasopimukseen nro 4400006718 liittyen lisäsopimuksen nro L6.

Lisäsopimuksella nro L6 osapuolet sopivat M300- metrojunayksiköiden RAM ja LSC‒seurannan muutoksesta, metrojunayksiköiden nrot 302 ja 303 seurantajakson muutoksesta, ennakkomaksujen ja toimituksenaikaisien vakuuksien palauttamisehtojen muutoksesta ja metrojunanyksiköiden nrot 302 ja 303 viimeisen maksuerän maksamisesta.

Päätöksen perustelut

Junayksiköt nrot 302 ja 303 joutuivat liikenneonnettomuuteen 27.7.2016 ja 25.8.2016. Kyse oli kahdesta erillisestä, toisistaan riippumattomasta liikenneonnettomuudesta. Junayksiköiden nrot 302 ja 303 RAM ja LSC ‒seurantajakso ei ollut vielä alkanut ennen niille sattuneita liikenneonnettomuuksia, kun junayksiköiden stabilointijakso, jonka pituudeksi on sovittu 33 750 km, oli tuolloin vielä käynnissä.

Liikenneonnettomuudessa syntyneiden vaurioiden ja niiden korjaamisen vuoksi junayksiköt nrot 302 ja 303 otettiin pois liikenteestä, mistä johtuen junayksiköiden RAM ja LSC ‒seurantajaksoa ei ole voitu toteuttaa Hankintasopimuksessa sovitun mukaisessa aikataulussa eli kahden vuoden kuluessa PAC:stä (PAC tarkoittaa junayksikön alustavan hyväksymisen pöytäkirjaa).

Junayksiköiden nrot 302 ja 303 korjaustoimenpiteiden ja niistä johtuvan liikenteestä poiston johdosta ovat sopijapuolet hankkeen ohjausryhmän kokouksessa 8.6.2018 sopineet seuraavista toimenpiteistä:

  • junayksiköiden nro 302 ja 303 (kolaroidut junayksiköt) RAM- ja LSC-seurantajaksoa pidennetään junayksiköiden yleistakuun loppuun saakka
  • junayksiköille nro 302 ja 303 (kolaroidut junayksiköt) annetaan PAC-ajankohtaan sidottu ehdollinen lopullinen hyväksyntä (FAC)
  • junayksiköt nro 302 ja 303 (kolaroidut junayksiköt) poistetaan ensimmäisen kuuden (6) junayksikön RAM-seurannasta ja korvataan seuraavana PAC:n saaneilla junilla

Ask for more info

Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 35108

rain.mutka@hel.fi

Decisionmaker

Yrjö Judström
vs. toimitusjohtaja
Rain Mutka
hallintopäällikkö