Hankinta, lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta, palvelun hankkiminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-012298
More recent handlings
§ 44
This decisionmaker is no longer active

Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan hankintapäätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti tarjouskilpailun perusteella valita seuraavat palveluntarjoajat lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnan palveluntuottajiksi alla esitetyssä ensisijaisuusjärjestyksessä:

1. FamCare Group Oy

2. Neljä Astetta Oy

3. Ankkurin Huoltamo Oy

4. Hoivaonni Oy

5. Helsingin ensikoti ry

6. Familar Oy

Lapsen ja vanhemman välisen tapaamisten valvonnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään yhdellä (1) optiovuodella.

Hankinnan sitoumukseton ennakoitu arvo on noin 750 000 euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien. Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Sosiaalihuoltolain 27 §:n mukaan kunnan tulee järjestää lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonta. Lapsen ja vanhemman välisten tapaamisten valvonnalla huolehditaan siitä, että lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 2 §:ssä tarkoitettu tapaamisoikeus toteutuu lapsen edun mukaisesti. Tapaamisen valvonta perustuu joko sosiaalilautakunnan vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen, jossa määritellään tarvittavien toimenpiteiden sisältö. Tapaamisia järjestetään myös lastensuojelulain nojalla (LsL 30 §, 63 §).

Valvottu tapaaminen voi toteutua kolmessa eri muodossa; valvottu tapaaminen, valvottu vaihto ja tuettu tapaaminen. Sosiaalihuoltolain mukaan palvelut ovat asiakkaille maksuttomia. Myös lastensuojelulain nojalla järjestettävät tapaamiset ovat asiakkaille maksuttomia. Helsinki vastaa kunnassa asuvien lasten ja lastensuojelulain nojalla myös toiseen kuntaan sijoittamiensa lasten tapaamisten järjestämisestä valvotusti.

Hankintamenettely

Hankinta oli julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 25 §:n kohdan 3 mukainen kansallisen kynnysarvon ylittävä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeva palveluhankinta, johon sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä. Hankinta toteutettiin avointa menettelyä käyttäen.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 1.2.2019 klo 23:00 mennessä.

Määräaikaan 1.2.2019 mennessä tarjouksen jätti seitsemän tarjoajaa:

- FamCare Group Oy

- Neljä Astetta Oy

- Ankkurin Huoltamo Oy

- Hoivaonni Oy

- Helsingin ensikoti ry

- Familar Oy

- Hyvinvointipalvelut Arjessa Oy

Tarjoajien tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden ja kaikki esitetyt tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia ja täyttivät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaisedullisuutta arvioidaan seuraavin kriteerein ja painotuksin: hinta 85% ja laatu 15%. Tarjoushintoja vertaillaan seuraavasti: arkipäivähinnan painoarvo on 30%, lauantaipäivien hinnan painoarvo 40% ja sunnuntaipäivien sekä yleisten vapaapäivien hinnan painoarvo 30%. Näiden painotettujen tarjoushintojen summa toimii vertailuhintana. Pienin vertailuhinta saa täydet 85 hintapistettä ja muiden hintapisteet lasketaan suhteessa edullisimpaan vertailuhintaan. Laadusta on mahdollista saada 15 pistettä. Valintaperusteena on em. painotuksin muodostettu kokonaispistemäärä.

Puitejärjestelyyn valitaan vähintään kolme ja enintään kahdeksan tarjouspyynnön kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää tarjoajaa. Valitut palveluntuottajat asetetaan hinnan mukaiseen edullisuusjärjestykseen.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa tarjousvertailutaulukossa (liite 1). Vertailun perusteella puitejärjestelyyn valitaan seuraavat kuusi palveluntarjoajaa:

1. FamCare Group Oy

2. Neljä Astetta Oy

3. Ankkurin Huoltamo Oy

4. Hoivaonni Oy

5. Helsingin ensikoti ry

6. Familar Oy

Helsingin kaupunki on pyytänyt FamCare Group Oy:ltä selvityksen poikkeuksellisen alhaisista tarjoushinnoista ja todennut vastaanotetut selvitykset riittäviksi.

Sopimukset

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kaksivuotinen (2) sopimus. Sopimuskauden palvelun tuottaminen on suunniteltu alkavaksi 1.4.2019.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Ask for more info

Akusti Lankinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23112

akusti.lankinen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL 7 § 2 mom.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.