Vahingonkorvaus, autovaurio 2.11.2018, Rantakartanontie 7, Vartiokylä

HEL 2018-012809
More recent handlings
§ 56
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui pysäköinnin yhteydessä Rantakartanontiellä 2.11.2018 klo 22.00 osuessaan tienreunassa kasvavaan puuhun. Hakija on esittänyt vielä yksilöimättömät vaatimukset kaupungille ajoneuvon korjauskuluista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadun liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kadun kunnossapitoon luetaan katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapito.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen kyseessä on vanhan lehmuskujanteen lehmus, joka on kasvanut hieman kadulle kallistuen. Lisäksi rungossa on vanhemmalle lehmukselle tyypillinen muhkura. Puun kohdalla on aikaisemmin siirretty kanttikivilinjaa, jotta rungolle on saatu lisätilaa. Puunrunko tulee kadun puolelle vähäisesti 170 cm korkeudessa. Kyseisestä puusta ei ole tullut muita ilmoituksia kaupungille.

Vahingonkorvausvelvollisuuden syntymiseksi edellytetään tuottamusta eli kunnossapidosta vastaavan on täytynyt tehdä jokin laiminlyönti. Tämän lisäksi aiheutuneen vahingon sekä tehdyn laiminlyönnin välillä tulee olla syy-yhteys. Kyseisen puun kuntoa on seurattu ja kanttikivilinjaa siirtämällä on pyritty estämään mahdolliset vahingot. Rantakartanontie on kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävä alue, jonka lehmuskuja on istutettu 1950- ja 1960-luvun taitteessa. Näin ollen lehmuksia ei kaadeta ellei niistä tule vaaraa aiheuttavia.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tiellä, ellei se voi tapahtua vaaratta ja muita estämättä. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Puunrunko on ollut vain hieman ajoradan puolella ja siirretty kanttikivetys on ollut merkkinä puun kohdalla, joten puun muhkura on ollut havaittavissa ja väistettävissä.

Puussa oleva muhkura on lehmuksille tyypillinen eikä puussa ole varsinaista vikaa. Pysäköinti tulee suorittaa katukiveyksen suuntaisesti ja ennen pysäköintiä tulee havainnoida mahdolliset esteet. Tämän lisäksi ajoneuvon kuljettajan tulee noudattaa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvollisuuttaan. Näistä seikoista johtuen, kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 20 §, 23 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö