Kaupunkipyöräjärjestelmän laajennuksen asemasuunnitelma

HEL 2019-000325
More recent handlings
§ 6

Kaupunkipyöräjärjestelmän laajentuminen esikaupunkialueille

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että sijoitetaan kaupunkipyöräasemat pääosin esikaupunkialueille piirustusten 6916, 6917, 6918 ja 6919 mukaisesti.

Kustannusennuste

HKL:n erillisrahoitus

Päätöksen perustelut

Kaupunkipyöräpalvelun laajennuksen hankinta on päätetty (14.6.2018) HKL:n johtokunnassa. Laajennus käsittää 88 uutta asemaa nykyisten 150 aseman lisäksi.

Kaupunkipyöräasemien nykyisistä asemapaikoista on tehty aiemmat vastaavat viranhaltijapäätökset (12.2.2016, 9.12.2016, 3.3.2017, sekä 26.1.2018).

Suunnitelmaa varten on laadittu paikkatietotarkastelut, joissa on selvitetty asumisen ja työpaikkojen volyymit, jotta pyörät saataisiin mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Tämän lisäksi asukkailla oli mahdollisuus kommentoida suunnitelmaluonnosta kesällä 2018 Kerrokantasi-palvelussa hieman yli kuukauden ajan. Vastauksia saatiin yli 8300 ja vastauksia on hyödynnetty luonnoksen jatkosuunnittelussa. Kyselyn vastaukset ovat nähtävissä osoitteessa kerrokantasi.hel.fi/kaupunkipyorat2018

Laajennuksen asemat on suunniteltu pääosin kokonaan nykyisen kaupunkipyöräalueen ulkopuolelle. Kaupunkipyöräjärjestelmä laajenee mm. idässä Herttoniemen-Myllypuron, lännessä Haagan-Pitäjänmäen ja pohjoisessa Oulunkylän suuntaan. Erityisesti on painotettu Itä-Helsinkiä hanketta koskevien päätösten mukaisesti. Myös nykyisellä alueella asemien verkostoon, asemakokoihin ja sijoitteluun tehdään joitain muutoksia. Vihdintielle sijoittuvaan asemaan (nro 217) on saatu ELY-keskuksen suostumus.

Suunnitelmaa varten kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt yhteistyötä mm. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen, Helsingin seudun liikenteen ja Espoon kaupungin kanssa. Tämän lisäksi on hyödynnetty kokemusperäistä tietoa järjestelmän toteuttamisesta ja ylläpidosta kaupunkipyörien operaattorilta sekä katualueen ylläpidolta. Suunnitelman laatimisessa on avustanut SWECO Ympäristö Oy.

Järjestelmän toimivuuden takaamiseksi verkkosuunnitelmaa tulee noudattaa myös väliaikaisissa tilanteissa, esimerkiksi työmaan aikaisissa järjestelyissä asemille pyritään löytämään korvaava paikka. Pieniä asemaverkoston muutoksia voidaan kauden aikana tehdä myös ilman erillistä uutta päätöstä. Suunnitelmassa on huomioitu asemien sijainti etenkin liikenteellisestä ja kaupunkikuvallisesta näkökulmasta. Liikenteellinen painopiste on ollut pyöräliikenteen reiteissä ja joukkoliikenteeseen kytkeytymisessä. Asemille on autopaikoille sijoittamisen sijaan pyritty etsimään muita sijainteja, kuitenkin 31 asemaa sijoittuu ainakin osin autopysäköinnin käytössä olevaan tilaan.

Liitteenä olevat suunnitelmien detaljikuvat ovat ohjeellisia. Erilliset liikennemerkkipäätökset tehdään tarvittaessa. Kaupunkipyöräasema erottuu rakenteensa johdosta selvästi muista käyttötarkoituksista eikä asemia ole merkitty erikseen liikennemerkeillä.

Ask for more info

Ilari Heiska, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi

Decisionmaker

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö