A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Oikaisuvaatimus, kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös 18.12.2018 § 267, kotihoidon tuen Helsinki-lisän poisto yli kaksivuotiailta

HEL 2019-000398
More recent handlings
Case 63. / 73 §

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan kotihoidontuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevaan päätökseen

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan 18.12.2018 (§ 267) tekemästä kotihoidon tuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevasta päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Käsittely

Palautusehdotus:
Pia Kopra: Esitys palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää oikaisuvaatimuksen hyväksymistä ja Helsinki-lisän jatkumista myös tulevaisuudessa yli 2-vuotialle lapsille.

Perustelut: Aiempi päätös poistaa kotihoidon tuen Helsinki-lisä ei tuota säästöjä. Helsingissä ei ole varhaiskasvatuksessa riittäviä resursseja tällä hetkellä. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Päätös leikata Helsinki-lisää oli ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei voida varmistaa, että kotihoidossa oleville lapsille on tarjolla päiväkotipaikka ilman jonotusaikaa kohtuullisen matkan päässä kotoa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja pulaa on myös koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista. Helsinki-lisän poistaminen asettaa eri kaupunginosien asukkaat eriarvoiseen asemaan, koska varhaiskasvatuspaikkoja ei ole tarjolla tarpeeksi eikä subjektiivinen oikeus toteudu. Henkilöstö-, tila- ja paikkatilanne tulee saada vastaamaan tarvetta ennen kuin voidaan edes harkita Helsinki-lisän poistoa.

Pia Kopran ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Pia Kopra jätti päätöksestä eriävän mielipiteen: Aiempi päätös poistaa kotihoidon tuen Helsinki-lisä ei tuota säästöjä. Helsingissä ei ole varhaiskasvatuksessa riittäviä resursseja tällä hetkellä. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Päätös leikata Helsinki-lisää oli ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei voida varmistaa, että kotihoidossa oleville lapsille on tarjolla päiväkotipaikka ilman jonotusaikaa kohtuullisen matkan päässä kotoa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja pulaa on myös koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista. Helsinki-lisän poistaminen asettaa eri kaupunginosien asukkaat eriarvoiseen asemaan, koska varhaiskasvatuspaikkoja ei ole tarjolla tarpeeksi eikä subjektiivinen oikeus toteudu. Helsinki-lisän poistaminen muodostaa esteen erityisesti yksinhuoltajien työllistymiselle ja opiskelulle. Henkilöstö-, tila- ja paikkatilanne tulee saada vastaamaan tarvetta ennen kuin voidaan harkita Helsinki-lisän poistoa.

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Ask for more info

Pirjo Pekkala, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 09 310 56404

pirjo.pekkala@hel.fi

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Attachments

2. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.