Velvoitteen asettaminen, luvaton autogrillirakennus ja epäsiisti rakennuspaikka, Vartiokylä

HEL 2019-002259
More recent handlings
Case 10. / 101 §

Velvoitteen asettaminen luvattoman autogrillirakennuksen poistamiseksi ja epäsiistin rakennuspaikan siivoamiseksi, Meripellontie 11

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla velvoittaa D7M Invest Oy:n rakennuspaikan haltijana poistamaan osoitteessa ********** ilman lupaa paikallaan pysytetyn autogrillirakennuksen 1.9.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisituhatta (5000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1000) euroa. Rakennuksen purkamiseen ei tarvitse hakea purkamislupaa.

Ympäristö- ja lupajaosto päättää lisäksi velvoittaa D7M Invest Oy:n nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla poistamaan paikalle varastoidut rakennustarvikkeet ja mahdolliset purkujätteet sekä siistimään rakennuspaikan ympäristöä rumentamattomaan kuntoon 1.10.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kolmetuhatta (3000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on viisisataa (500) euroa.

Kaupunginhallituksen hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on viisisataa (500) euroa, jonka D7M Invest Oy on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetulle.

Valvontakohde

D7M Invest Oy:n vuokraama alue sijaitsee osoitteessa ********** joka on voimassa olevan asemakaavan nro 8319 mukaan venesatamalle varattua aluetta. Noin 35 m2 suuruinen autogrillirakennus sijaitsee tarkemmin ottaen autojen pysäköintiin ja veneiden säilytykseen varatulla alueen osalla, josta enintään 1/3 voidaan kattaa, ja jolla alue on istutettava niiltä osin, kun sitä ei käytettä säilytyspaikkoina ja kulkuteinä.

Paikalla sijaitsee autogrillirakennus, jolle on alun perin haettu grillirakennuksen siirtämisen yhteydessä tilapäistä rakennuslupaa vuonna 1999. Rakennuslupa on tuolloin rakennuslautakunnan toimesta myönnetty vuoteen 2002 saakka. Tämän jälkeen rakennuslupaa on pätkittäin jatkettu useita kertoja, viimeksi vuonna 2010. Tämän viimeisimmän rakennuslupapäätöksen 30.3.2010 § 207 voimassaolo on päättynyt 10.6.2015.

Autogrillirakennuksella ei siten ole tällä hetkellä voimassaolevaa rakennuslupaa.

Tarkastuslausunto

Paikallakäynnillä 24.8.2018 on todettu, että kyseinen autogrillirakennus on edelleen paikoillaan ja että alue on epäsiisti. Tämän johdosta tarkastuslausunnossa on todettu, että jollei asiassa muuta ilmene, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, että tontin haltijalle D7M Invest Oy:lle asetetaan velvoite ja sakon uhka poistaa ilman lupaa paikallaan pysytetty autogrillirakennus sekä siistiä rakennuspaikka.

Tarkastuslausunto on annettu tiedoksi yhtiölle 10.9.2018.

Vastine

D7M Invest Oy on antanut asiassa vastineen, jossa todetaan muun ohella seuraavaa.

Kohdetta ostaessa minulla ei ole ollut tietoa, että kyseisen autogrillirakennuksen rakennuslupa olisi vanhentunut. Vuokrasopimusta tehdessähän tuo asia olisi jo pitänyt olla tiedossa ja nyt tuo asia tuli täytenä yllätyksenä tarkastuslausunnon muodossa.

Nyt löysimme arkkitehdin, jolta löytyi aikaa ja autogrillirakennuksen paikallaan pysyttämiseen tehtävä lupahakemus etenee puoleltamme.

Autogrillirakennus on ollut remontin alla ja tästä syystä on ollut rakennusmateriaalia grillin pihassa (myös ohikulkijat ovat vieneet roskiaan kyseiseen paikkaan). Remontti alkaa olla loppusuoralla ja siivoamme ympäristön.

Pyydän kohteliaammin, että otatte huomioon ed. mainitut asiat ja annatte minun hoitaa lupa-asiat kuntoon.

Päätöksen perustelut

Autogrillirakennuksen rakennusluvan voimassaoloaika on päättynyt 10.6.2015. Rakennuslupahakemus rakennuksen paikallapysyttämiseksi on tullut vireille 16.4.2019. Lupaa haetaan grillirakennuksen pysyvälle sijoittamiselle paikalle. Hanke edellyttää kuitenkin poikkeamispäätöstä. Rakennus on siis tällä hetkellä rakennuspaikalla luvatta.

Paikallakäynneillä on myös huomattu, että rakennuksen ympäristöön on kertynyt ympäristöä rumentavaa jätettä ja roskaa. Toiminnanharjoittaja on siivonnut rakennuksen ympäristöä loppuvuoden 2018 aikana. Paikallakäynnillä on kuitenkin havaittu, että paikalla on edelleen ulkovarastointia. Tämän johdosta on perusteltua asettaa velvoite myös purkujätteen poistamisen sekä rakennuspaikan siistimisen osalta.

Velvoitteen asettaminen on tarpeen lisäksi sen johdosta, että mahdollisesti myönnettävän rakennusluvan mukaiset työt, muutokset, lupaehdot ja määräykset tulevat toteutetuiksi. Vastineessa ei ole tuotu esiin mitään sellaista asiaan vaikuttavaa, jonka johdosta velvoitetta ei tulisi asettaa.

Velvoitepäätöksen tekeminen ei estä rakennuspaikan haltijaa hakemasta rakennuslupaa. Velvoitepäätöksen tekeminen ei myöskään estä rakennusluvan myöntämistä, mikäli luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät. Mikäli rakennuslupa myönnetään, sekä mahdollisessa rakennuslupapäätöksessä mainitut lupaehdot ja määräykset toteutetaan, tämän päätöksen mukainen velvoite sekä asetetut uhkasakot raukeavat.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 § 5 mom.

Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. Luvanvaraisuutta harkittaessa otetaan huomioon käyttötarkoituksen muutoksen vaikutus kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin.
[…]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 167 § 1 mom.

Rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen […] voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. […]

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Kartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Asemakaava 8319
The attachment will not be published on the internet.
4. Jatkolupa 45-0607-10-AJ 30.3.2010
The attachment will not be published on the internet.
5. Tarkastuslausunto
The attachment will not be published on the internet.
6. Tarkastuslausunnon tiedoksianto
The attachment will not be published on the internet.
7. Vastine 26.10.2018
The attachment will not be published on the internet.
8. Valokuvia kesältä 2018
The attachment will not be published on the internet.
9. Vuokrasopimus, 57,6.3.2017
The attachment will not be published on the internet.
10. Vuokra-aluekartta.pdf
The attachment will not be published on the internet.
11. Asemapiirros 45-5084-A-99
The attachment will not be published on the internet.
12. Julkisivut 45-5084-A-99
The attachment will not be published on the internet.
13. Pohjapiirustus ja leikkaus 45-5084-A-99
The attachment will not be published on the internet.
14. Valokuvat 11.4.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.