Vahingonkorvaus, esinevahinko, 11.4.2019, Riihenkulman ja Mäkiriihentien risteys

HEL 2019-004677
More recent handlings
§ 188
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan lapsi on kaatunut polkupyörällä 11.4.2019 kello 12.25 Riihenkulman ja Mäkiriihentien alueella olevalla pyörätiellä. Kaatuminen johtui vaatimuksen mukaan siitä, että hiekkaa ei oltu vielä korjattu pois. Hakija on esittänyt kaupungille vaatimuksen rikkoutuneiden osien korvaamisesta, yhteensä 167,80 euroa.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Hiekoitushiekan poisto on aloitettava heti, kun sää- ja keliolot antavat siihen mahdollisuuden. Hiekanpoisto aloitetaan keskeisimmiltä alueilta ja suoritetaan järjestyksessä I-, II- ja viimeisenä III-luokan kadut. Työn tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu kuuden viikon kuluttua työn alkamisesta. Tämä tarkoittaa tavallisesti sitä, että hiekanpoisto on suoritettu I- ja II-luokan kaduilta 30.4. mennessä ja kaikilla kaduilta 15.5. mennessä.

Puhtaanapidosta vastaavalta taholta saadun selvityksen mukaan alueella on aloitettu hiekanpoisto 25.3.2019. Vahinkopaikalta, joka kuuluu III-luokkaan, ei ole ehditty poistaa hiekkoja vahinkotapahtumaan mennessä 11.4.2019. Hiekanpoistotoimenpiteet on siis ollut käynnissä.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Tienkäyttäjän on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava tilannenopeus sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto ja sääolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tämän lisäksi laiminlyönnillä ja vahingolla tulee olla syy-yhteys. Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinnut vuodenaika, vahinkopaikan kunnossapitoluokka (III) ja kunnossapidon toimenpideajat huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö