Kanta-palvelujen vanhojen potilastietojen arkistoinnin ja sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto, sosiaali- ja terveystoimi

HEL 2019-004890
More recent handlings
§ 86
This decisionmaker is no longer active

Kanta-palvelujen palvelukuvausten hyväksyntä, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyminen ja vanhojen potilastietojen arkistointipalvelun käyttöönotto

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti hyväksyä Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston ja vanhojen potilastietojen arkistointi -palvelun palvelukuvaukset.

Samalla toimialajohtaja päätti, että Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala liittyy Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon ja ottaa käyttöön vanhojen potilastietojen arkistointi -palvelun.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on mukana kansallisissa ICT-ratkaisuissa. Sosiaalihuollon Kanta-palvelujen kehittäminen on osa sosiaalihuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen ja määrämuotoisen kirjaamisen toimeenpanohanketta.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto on valtakunnallinen tietojärjestelmä, joka mahdollistaa keskitetyn sähköisen sosiaalihuollon asiakastietojen arkistoinnin sekä tietojen aktiivisen käytön ja pysyvän säilyttämisen.

Helsingin liittyminen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon toteutetaan vaiheittain vuosina 2019-2021. Ensimmäisessä vaiheessa arkistoidaan Apotti-järjestelmällä korvattavien sosiaalihuollon järjestelmien vanhat asiakastiedot. Helsingissä Apotti-järjestelmän käyttöönotto toteutuu lokakuussa 2020. Apotti-järjestelmän valmius reaaliaikaisen asiakasasiakirjojen vientiin toteutuu vuonna 2021.

Vanhojen potilastietojen arkistointi kohdistuu sellaisiin potilastietoihin, jotka on tallennettu terveydenhuollon tietojärjestelmiin ennen Potilastiedon arkiston käyttöönottoa tai Potilastiedon arkiston käyttöönoton jälkeen, mutta joiden tallentaminen Potilastiedon arkistoon käynnistyy myöhäisemmässä vaiheessa.

Kanta-palvelujen kustannukset arvioidaan etukäteen ja maksut määräytyvät vuosittaisen arvion perusteella. Käyttömaksun suuruudesta säädetään vuosittain sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttömaksuista.

This decision was published on 06.06.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Raija Viskari, atk-asiantuntija, puhelin: 040 5003661

raija.viskari@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. KANTA Palvelukuvauksen hyväksyntä HKI
The attachment will not be published on the internet.
2. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston palvelukuvaus
The attachment will not be published on the internet.
3. Vanhojen potilastietojen arkistointi palvelukuvaus
The attachment will not be published on the internet.
4. Kanta-palvelujen yleiset toimitusehdot
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.