Hankinta, Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun käyttöönotto

HEL 2019-006155
More recent handlings
§ 26
This decisionmaker is no longer active

Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia chatbot -ratkaisun henkilöstön osaamisen kehittämisen tukipalveluun. Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjoukseen 7.5.2019 (liite 1) perustuen. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle puitesopimuksen mukaisesti. Hankintalaki 1397/2016, 15 §.

Tarjouksen mukaisesti järjestelmän kertakustannus on 16 800 euroa (alv 0%) ja jatkuvat kustannukset vuoden ajalle 30 240 euroa (alv 0%). Jatkuvat kustannukset pitävät sisällään chatbot –lisenssin ylläpidon ja teknisen tuen.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että kustannukset maksetaan hankkeelta Sote0063, Soten sähköisen asioinnin kehittäminen (398090100552).

Päätöksen perustelut

Hankinta sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat lisenssihankinta sekä käyttöönotto- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssin ylläpitomaksusta sekä käyttötuki-, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Osaamisen kehittämisyksikön chatbot -palvelun asiakkaita ovat soten koko henkilökunta, noin 15 000 työntekijää. Kohderyhmään kuuluvat esimiehet, koulutuksiin osallistuvat, koulutusjärjestelmään koulutuksia luovat sekä koulutuksia hallinnoivat käyttäjät. Asiakkaat saavat botin käyttöönsä sosiaali- ja terveystoimialan intranet sivuston kautta.

Chatbot vähentää yhteydenottoja noin 75% sekä vapauttaa koulutussihteerien työaikaa muihin tehtäviin. Yhteydenotot, jotka edellyttävät tarkempaa tarkastelua sekä koulutussihteerin työpanosta on mahdollista ratkaista nopeammin ja tehokkaammin.

Kyseessä on Helsingin kaupungin käytössä olevan Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosan hankinta chatbotin osalta. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin. Genesys kontaktienhallintajärjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Ask for more info

Katariina Siimeslehto, suunnittelija, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Decisionmaker

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Tarjous_sote_osaamisen_kehittämisen_chatbot_07052019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.