Vahingonkorvaus, autovaurio, 26.3.2019, Messeniuksenkadun ja Minna Canthin kadun risteys

HEL 2019-006450
More recent handlings
§ 222
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 26.3.2019 klo 07.30 kolaroitaessa ajoradalla olleeseen hiekka-/ lumikasaan osoitteessa Messeniuksenkadun ja Minna Canthin kadun risteys. Hakija on esittänyt kaupungille vielä yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen ajoneuvon korjauskuluista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin. Katujen kunnossapitolaki antaa kunnalle mahdollisuuden asettaa vastuullaan olevat kunnossapito-ja puhtaanapitotehtävät tärkeysjärjestykseen ja kaduittain kiireellisyysjärjestykseen.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan katualueen lumet aurataan ajoradan reunaan tai pysäköityjen ajoneuvojen viereen. Ajoradan puhdistamisen yhteydessä lumen kasaaminen ajoradan pysäköintikaistan reunaan on sallittua. Vahingon tapahtuma-aikaan on hiekannostotyöt olleet aluillaan vahinkoalueella. Hiekannoston yhteydessä kunnossapitopiiri on poistanut myös katualueille läjitettyjä lumikasoja. Kunnossapitotöiden yhteydessä voi osa pysäköintikaistan pysäköintiruuduista jäädä puhdistamatta pysäköityjen ajoneuvojen takia.

Hiekannostotyö aloitetaan keskeisimmiltä alueilta ja suoritetaan järjestyksessä. Hiekannoston toimenpideaika on kuusi viikkoa sen aloittamisesta. Keskimäärin nostotyöt aloitetaan huhtikuun puolivälissä, lämpötilojen noustua sellaisiksi, ettei liukkautta tarvitse enää torjua.

Hakijan toimittamista kuvista näkyy, että vahinkopaikalla ei ole vielä ehditty tehdä hiekannostoa, vaan hiekoitushiekkaa näkyy alueella runsaasti.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon.

Vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää laiminlyöntiä tai tuottamusta. Lisäksi laiminlyönnillä ja seurauksella tulee olla syy-yhteys. Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon valitsemalla väärän ajolinjan. Viimeisten lumikasojen poisvienti ja hiekannostotyö on vahingon tapahtuma-aikaan 26.3. ollut vielä kesken, mutta käynnissä.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja tehneensä kaikki kunnossapitolain edellyttämät tarvittavat toimenpiteet, eikä vahinko ole seurausta sen laiminlyönnistä. Näin ollen kaupunki katsoo, ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 § 6 luku 1§

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 21§, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
vs. yksikön päällikkö