Hankesuunnitelma, sisäilmakorjaukset, Lastenpäiväkoti Marmori

HEL 2019-008489
More recent handlings
§ 26
This decisionmaker is no longer active

Lpk Marmorin (Marmoritie 8, 00710 HKI) sisäilmakorjausten hankesuunnitelman hyväksyminen

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Päätös

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti hyväksyä Lpk Marmorin sisäilmakorjausten hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on 670 000 euroa arvonlisäverottomana toukokuun 2019 kustannustasossa.

Päätös tehdään ehdolla, että kasvatuksen ja koulutuksen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätöksen perustelut

Lpk Marmorin sisäilmakorjaukset sisältävät alapohjan, ulkoseinien ja yläpohjan paikalliset kosteusvauriokorjaukset, alapohjan läpivientien tiivistystyöt, vesikaton huoltokorjaukset, koneellisen poistoilmanvaihdon rakentamisen ryömintätiloihin sekä ilmanvaihtojärjestelmän puhdistus- ja korjaustyöt. Korjausten jälkeen suoritetaan kattavat homepölysiivoustyöt kaikissa tiloissa.

Sisäilmaongelmien vuoksi hankkeen aikataulu on toteutettu kiireellisenä.

Hankkeen toteuttaminen korottaa käyttäjähallintokunnan vuokraa siten, että rakennuksen uusi vuosivuokra on 200 623 euroa, kun aikaisempi vuosivuokra on ollut 134 848 euroa.

Päiväkodin käyttäjillä on esiintynyt oireilua, jonka epäiltiin aiheutuvan sisäilmasta. Tämän vuoksi rakennukseen tehtiin ilmanvaihdon kuntotutkimus sekä kosteustekninen kuntotutkimus, jotka valmistuivat loppuvuodesta 2016.

Ilmanvaihdon kuntotutkimuksessa todettiin mm. suunnitteluarvoja pienemmät tulo- ja poistoilmamäärät, minkä vuoksi ilmanvaihto voidaan kokea puutteelliseksi. Kosteusteknisessä kuntotutkimuksessa todettiin paikallisia kosteus- ja mikrobivaurioita alapohja-, ulkoseinä- ja yläpohjarakenteissa sekä puutteita vesikaton kunnossa. Lisäksi ryömintätilojen tuuletus todettiin puutteelliseksi.

Rakenteiden vauriot ja ilmanvaihdon puutteet saattavat aiheuttaa käyttäjille oireilua, ellei näitä korjata. Rakennuksen sisäilma-asiat ovat myös Helsingin kaupungin Ympäristöpalvelujen seurannassa, ja Ympäristöpalvelut on 22.11.2018 sekä 11.2.2019 päivätyissä kirjeissään edellyttänyt kaupungilta toimenpiteitä todettujen puutteiden korjaamiseksi.

Alapohjan läpiviennit tiivistetään ryömintätilojen epäpuhtauksien sisäilmaan kulkeutumisen estämiseksi. Ryömintätilat siivotaan ja näihin asennetaan uusi koneellinen poistoilmanvaihto.

Rakennuksen ulkoseinät korjataan sisäpuolelta Helmien tiloissa olevissa vaatehuoltohuoneessa, pesutilassa, märkäeteisessä ja ryhmätilassa, joissa ulkoseinissä todettiin mikrobikasvustoa. Alakattojen akustiikkalevyt korjataan vaurioituneilta osiltaan. Niissä WC- ja pesutiloissa (6 kpl), joissa on todettu kosteutta, vanhat lattiamateriaalit puretaan, rakenteet kuivatetaan ja pintamateriaalit uusitaan. Henkilökunnan suihkutilassa korjaukset sisältävät myös seinäpinnat yhtenäisen vesieristyksen aikaansaamiseksi.

Yläpohjan kosteusvaurioituneet lämmöneristeet uusitaan, ja yläpohjan tuuletusta parannetaan. Vesikatolle tehdään tarvittavat huoltokorjaukset. Erkkereiden kohdalla vesikaton sadevesien poistojärjestelmä uusitaan.

IV-järjestelmästä poistetaan villaeristeet villakuitujen sisäilmaan leviämisen estämiseksi. Sisätiloja palvelevaan IV-järjestelmään tehdään huoltokorjaukset, IV-kanavat nuohotaan ja ilmamäärät säädetään.

Sisäpuoliset korjaustyöt tehdään vaiheittain siten, että rakennuksen toiminta on mahdollisimman häiriötöntä korjausten aikana. Töiden aikataulutus ja vaiheistus sovitaan yhdessä käyttäjän edustajien kanssa. Erityistä huomiota kiinnitetään korjausten aikaiseen pölynhallintaan, koska rakennus on käytössä koko korjaushankkeen ajan. Aina korjaustöiden jälkeen suoritetaan kattavat pölysiivoustyöt kulloinkin työalueena olleessa tilassa.

Sisäilmakorjaukset tulee aloittaa mahdollisimman nopeasti, että rakennuksen terveellisyys ja turvallisuus voidaan varmistaa, mitä myös Ympäristöpalvelut edellyttää. Tämän vuoksi hankkeen aikataulu on toteutettu kiireellisenä.

Hankkeen toteuttaminen korottaa käyttäjähallintokunnan vuokraa siten, että uusi vuosivuokra on 200 623 euroa, kun aikaisempi vuokra on ollut 134 848 euroa. Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö hyväksyy hankesuunnitelman ehdolla, että Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala hyväksyy hankesuunnitelman vuokravaikutuksineen.

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Hankkeen kustannukset

Hankesuunnitelman enimmäishinta on 670 000 euroa arvonlisäverottomana toukokuun 2019 kustannustasossa.

This decision was published on 04.09.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Attachments

2. Kustannusarvio (UKA) 14.8.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.