Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 11.1.2018, IF Vahinkovakuutus

HEL 2019-009161
More recent handlings
§ 28
This decisionmaker is no longer active

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, IF Vahinkovakuutus

Hallintojohtaja

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintojohtaja päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 30.8.2019 esittänyt kaupungille 34 817,81 euron suuruisen takaisinsaantivaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 18.10159 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahinko on tapahtunut 11.1.2018 kello 07.10 jalkakäytävällä Vaakamestarinkujalla. Vahingonkärsijän mukaan liukastuminen johtunut vahinkopaikan hiekoittamattomuudesta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahingonkärsijän hakijalle antaman lisäselvityksen mukaan vahinko on tapahtunut sekä jalkakäytävällä, ajoradalla että tietä ylittäessä paikassa, jossa ei ole pyörätietä eikä jalkakäytävää. Vahingonkärsijä on merkinnyt karttaan tarkan vahinkopaikan, joka sijoittuu ajoradalle. Näin ollen vahinkopaikan voidaan todeta olevan ajoradalla. Vaakamestarinkuja on vähäliikenteinen tonttikatu ja sen kunnossapito hoidetaan III-luokan mukaisesti.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on kuusi tuntia, kuitenkin niin, että klo 15-7 välillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 13 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen ja tien pinta on erittäin liukas.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan lämpötila on pysytellyt pakkasen puolella 7.1.2018 lähtien. Tätä ennen useana päivänä on ollut lämpöasteita, jolloin joulukuun puolella sataneet lumet ovat sulaneet ja katualueet ovat olleet kuivat 11.1.2018. Edellinen hiekoitus vahinkopaikalla jalankulkuun tarkoitetuilla väylillä on tehty 6.1.2018. Tällöin ajoradalla ei ole todettu erityistä liukkautta. Ajoradat on hiekoitettu edellisen kerran 24.12.2017. 11.1.2018 tehdyillä tarkastuskierroksilla ei ole havaittu ajoratojen hiekoitukselle tarvetta.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -1,4°C ja -5,3°C asteen välillä. Vahinkopäivänä Kaisaniemen mittausasemalla lämpötila on klo 07 ollut -4,9°C. Sää vahinkohetkellä on ollut pilvinen ja poutainen. Sademäärän kertymä on ollut 0 mm ja lumikertymä on ollut 0 cm.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Myötävaikutus voi perustua esimerkiksi siihen, että vahingonkärsijä on havainnut käyttäytymiseensä liittyvän normaalia suuremman riskin, mutta ei ole kuitenkaan valinnut vähemmän riskialtista menettelytapaa. Vahinko on tapahtunut ajoradalla kohdassa, jossa ei ole suojatietä. Ajorataa ei talvikunnossapidetä jalankulun tarpeisiin, vaan moottoriajoneuvoliikenteen tarpeisiin. Ajoradalla jalan liikkuvan tulee huomioida tämä ja käyttää riittävää huolellisuutta. Ajoväylä olisi ollut ylitettävissä käyttämällä kevyen liikenteen väylää tai suojatietä.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä hiekoittamalla kevyen liikenteen väylät 6.1.2018 ja ajoradat 24.12.2017. Tämän jälkeen lisähiekoitukselle ei ole havaittu tarvetta.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja määriteltyjen toimenpideaikojen puitteissa ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Silja Hyvärinen
hallintojohtaja