Hankinta, työllisyyspalvelukokeilu, Helsingin kaupunki, Invalidiliitto, Uudenmaan ELY-keskus, TE-toimisto

HEL 2019-009772
More recent handlings
§ 177

Työllisyydenhoidon palvelukokeilun hankinta ja puitesopimus Helsingin kaupungin, Invalidiliiton ja Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhteistyönä

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Helsingin kaupungin, Invalidiliiton, Uudenmaan ELY-keskuksen ja Uudenmaan TE-toimiston välisen liitteen 3 mukaisen yhteishankinnan vs. kansliapäällikön 28.6.2019 § 144 hyväksymän kumppanuussopimuksen mukaisesti Spring House Oy:ltä ja Hyria Business Institute Oy:ltä. Yhteinen hankintapäätös edellyttää kaikkien kumppaniorganisaatioiden erilliset päätökset.

Hankittava ostopalvelu toteutetaan syksystä 2019 vuoden 2021 kevääseen saakka. Kaupunki sitoutuu hankintaan, jonka arvonlisäveroton enimmäisarvo on 810 000 euroa. Kumppanuussopimukseen sisältyvän option myötä ostopalvelua voidaan jatkaa erillisellä päätöksellä enintään 30.6.2023 saakka. Optiokausi mukaan lukien hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton enimmäisarvo on 1 620 000 euroa. Hankinnan kustannukset katetaan talousarviokohdalta 14001, sisäinen tilaus 1817100006 hankkeet, työllisyys, kaupunginkanslian elinkeino-osaston työllisyys- ja maahanmuuttoyksikölle osoitetusta määrärahasta.

Samalla kansliapäällikkö hyväksyi hankintaan liittyvän puitejärjestelyn liitteen 4 mukaisesti Helsingin kaupungin, Invalidiliiton ja Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhteistyönä.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan hankinnan puite- ja hankintasopimukset.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Helsinki pyrkii kaupunkistrategiansa mukaisesti ohjaamaan helsinkiläiset osaamistaan, koulutustaan ja kykyjään vastaaviin töihin. Kaupungin työllisyyttä edistäviä palveluita pyritään lisäksi suuntaamaan erityisesti niihin ryhmiin, joissa osallistuminen työmarkkinoille on kaikkein vähäisintä.

Ostopalvelun kohderyhmä vastaa niin kaupungin taloudellisiin kuin hyvinvoinnin lisäämiseenkin kytkeytyviin tavoitteisiin. Palvelun kohderyhmä muodostuu työmarkkinatuen kuntarahoitusosuuden piirissä olevista asiakkaista, joille on maksettu yli 300 päivää työttömyyden perusteella työmarkkinatukea. Näihin kuluihin kului vuonna 2018 liki 63 miljoonaa euroa kaupungin varoja. Palveluun ohjataan noin 800 tämän ryhmän noin 12 000:sta asiakkaasta. Kaupungin taloudellisesta intressistä johtuen ostopalvelussa voidaan yhdistää kumppaneiden merkittävät voimavarat, jolloin palveluntuottajat voivat hakea kohderyhmälle kestäviä ratkaisuja aiempaa suurempien tulospalkkioiden mahdollistamana.

Osana hankintaa kaupunki tarjoaa arvioituna joka neljännelle palveluun ohjatulle asiakkaalle mahdollisuuden sosiaali- ja terveystoimialan järjestämään yksittäiseen lääkärikäyntiin tai pidempikestoiseen työkykyselvitysprosessiin. Pidempikestoinen työkykyselvitysprosessi päättää palvelun palveluntuottajalla. Kaupungin teettämien selvitysten perusteella noin 25–40 prosenttia tästä asiakasryhmästä on jossain määrin myös työkyvyttömiä asiakkaita. Oletettavasti yli puolet kohderyhmän asiakkaista on jossain määrin vähintään joidenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeessa.

Kaupungilla ei ole tietosuojasyistä johtuen pääsyä asiakkaiden työnhakutietoihin, jolloin palvelun toteuttaminen on asiakasohjausta ajatellen tarkoituksenmukaista yhteistyössä Uudenmaan TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa. Kohderyhmän palvelutarpeet ovat monialaisia, jolloin myös sosiaali- ja terveystoimialan tarjoama yhteistyö korostuu kohderyhmän tilanteen edistämisessä.

Hankinnan eteneminen

Hankinta toteutetaan puitejärjestelyn kautta ELY-keskuksen rahoitusrakenteista johtuen. Vuoden 2021 ostopalvelun toteutusta varten laaditaan toinen tässä päätettävää hankintaa koskeva hankintasopimus.

Uudenmaan ELY-keskus julkaisi hankintailmoituksen 10.7.2019 julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaisesti (1397/2016). Määräaikaan mennessä 23.8.2019 saapui kahdeksan tarjousta. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta laatusuhdetta. Tarjousten vertailua koskevat tiedot ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevista tarjousten vertailutaulukosta ja tarjouspyynnöstä.

Uudenmaan ELY-keskus koordinoi tämän kumppanuussopimuksen mukaisen hankintapäätöksen tiedoksiannon asianosaisille palveluntuottajille.

Ask for more info

Eetu Pernu, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36085

eetu.pernu@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja

Attachments

2. vertailutaulukko (liikesalaisuudet piilotettu)
The attachment will not be published on the internet.
3. sopijaosapuolten yhteinen hankintapäätös
The attachment will not be published on the internet.
4. puitesopimus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.