Hankinta, asiakaskokemuksen mittaaminen ja johtaminen, sosiaali- ja terveystoimiala, suun terveydenhuolto

HEL 2019-010170
More recent handlings
§ 4
This decisionmaker is no longer active

Päätös Suun terveydenhuollon automatisoidun asiakaskokemuksen ja kehittämiseen liittyvän pilotoinnin hankinnasta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Bisnoden tarjouksen suun terveydenhuollon automatisoidusta asiakaskokemuksen mittaamiseen ja johtamiseen liittyvän pilotoinnin hankinnasta.

Hankinnan kokonaiskustannus on 53 500,00 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Suun terveydenhuolto ja Bisnode ovat toteuttaneet suppean asiakastyytyväisyyteen ja johtamisen kehittämiseen liittyvän pilottihankkeen pääosin vuonna 2018. Pilotti sisälsi 12 000 asiakaskyselyä.

Pilotoinnista saadut tulokset olivat hyviä, ja niiden perusteella ryhdyttiin parantamaan johtamistoimenpiteitä tarkoituksena saada parannettua asiakkaiden kokemusta suun terveydenhuollon palvelutapahtumista.

Pilotin kesto ja tarkoitus

Pilotoinnin on suunniteltu alkavan alkuvuonna 2020. Pilotoinnin kesto on kolme (3) vuotta ja sen aikana on tarkoitus lähettää noin 36 000 asiakaskyselyä / vuosi. Pilotti liittyy kiinteästi suun terveydenhuollon Fiksu-hoitola -hankkeeseen.

Pilottijakson jälkeen tavoitteena on hyödyntää asiakkailta saatua palautetta henkilöstön ratkaisu- ja palveluosaamisen parantamisessa sekä hoidon saatavuuden ja kustannusvaikuttavuuden kasvattamisessa. Lisäksi tavoitteena on kerätä tietoa asiakkailta toimintojen ja palveluprosessien kehittämiseen sekä asiakasymmärryksen kasvattamiseen. Saatuja tuloksia voidaan vertailla eri hammashoitoloiden kesken tai tarkastella yhden hammashoitolan tuloksia.

Aikaisemman pilotoinnin tuloksia voidaan hyödyntää, koska Palveluntuottaja on sama, mikä mahdollistaa saadun datan vertailun aikaisemman pilotin tuloksiin.

Suun terveydenhuollon käyttämä Lifecare-potilastietojärjestelmä ei sisällä komponenttia asiakaskokemuksen mittaamiseen. Palvelutapahtumaan liitettävä asiakaspalaute parantaa oleellisesti mahdollisuuksia asiakaskokemuksen kokonaisvaltaisempaan arviointiin ja mahdollistaa sen perusteella tehtävät johtamistoimenpiteet.

Bisnoden tuottama palvelu perustuu Lifecaren tietokannasta poimittaviin asiakkaiden puhelinnumeroihin ja niiden kautta asiakkaille lähetettäviin palvelutapahtumiin liittyviin kyselyihin. Lisäksi potilaan asiakaskokemustieto yhdistetään potilaskäyntiin liittyviin tietoihin (esim. hoitanut suun terveydenhuollon ammattihenkilö, suun terveystiedot ja omahoitotiedot).

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla otetaan loppuvuodesta 2020 käyttöön Lifecaren korvaava Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmä.

Kustannukset

Pilotin kokonaiskustannuksiin sisältyvät ylläpito- ja lisenssikustannusten lisäksi lähetetyt ja vastaanotetut viestikustannukset. Lisäksi kokonaiskustannuksissa on huomioitu mahdolliset Apotti- asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton vaatimat muutostyöt ja muut mahdollisesti tarvittavat muutostyöt.

Ylläpitomaksu 1 250,00 euroa / kuukausi maksetaan Palveluntuottajalle kuukausittain.

Kynnysarvo ja hankintalaki

Hankittava palvelu on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/ 2016) mukaan pienhankinta, koska hankinnan ennakoitu, arvonlisäveroton arvo ei ylitä hankintalain kansallista kynnysarvoa. Palvelu hankitaan Bisnodelta, koska muita tähän yhteistyöhankkeeseen soveltuvia Palveluntuottajia ei ole tiedossa.

Sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan hankinnasta solmitaan erillinen sopimus toimittajan kanssa. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 10.12.2019 § 314.

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja