Vahingonkorvaus, autovaurio, 1.10.2019, Linnankoskenkadun ja Kajanuksenkadun risteys

HEL 2019-010552
More recent handlings
§ 291
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvaus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.10.2019 esittänyt kaupungille 120 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 1.10.2019 klo 16.30 Linnankoskenkadun ja Kajanuksenkadun risteyksessä. Hakijan rengas puhkesi hänen kääntyessään Kajanuksenkadulle. Risteyksessä on terävät laatat, joihin osuessa rengas puhkesi.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla olevissa reunakivissä, reunakivilinjassa tai siinä olevassa kitakaivossa ei ole todettu mitään rakenteellista vikaa, eikä risteysalueella tarvitse suorittaa kunnossapitotoimenpiteitä.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Hakijan ajoneuvo on vaurioitunut sen osuessa reunakiveykseen. Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikan reunakiveyksessä ei ole todettu mitään korjattavaa rakenteellista vikaa. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon paikka on ajoradalla kaistan oikealla reunalla niin lähellä kuin mahdollista sen kuitenkaan aiheuttamatta vaaraa. Kaupunki katsoo, että reunakiveykseen ajaminen on ollut hakijan ajovirhe eikä renkaan puhkeaminen ole johtunut kaupungin laiminlyönnistä, tuottamuksesta tai muusta virheellisestä toiminnasta. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 § 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (267/1981) 9 §, 12 §, 23 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Ask for more info

Katriina Pönkä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 22765

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö