Hankinta, digitaalinen oppimisympäristö

HEL 2019-010773
More recent handlings
§ 89

Digitaalisen oppimisympäristön hankinta

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti hankkia oppimisympäristön kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneeltä Itslearning Oy:ltä. Sopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen se voidaan uusia uudelleen määräaikaisena kahdeksi (2) vuodeksi. Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on enintään 494 380 euroa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimialajohtaja päätti sulkea Tedac Oy:n tarjouskilpailusta, koska Tedac Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön vastainen.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely

Hankinnasta on julkaistu EU-ennakkoilmoitus (235469) 18.04.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

Kilpailutus perustuu Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen 26.06.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön 235469. Oppimisympäristön hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.08.2019 klo 16.15. Määräaikaan mennessä saapui viisi tarjousta: Kasvan Education Oy, Almerin Oy, Itslearning Oy, Jyväskylän yliopisto ja Tedac Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakamisesta syntyvä tarve koordinoida osien eri sopimuskumppaneita vaarantaisi vakavasti sopimuksen asianmukaisen toteuttamisen.


Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa muut ehdot sekä ESPD-lomakkeessa on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.


Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Tedac Oy:n tarjousta.

Tedac Oy:n tarjous on ollut dokumentoinniltaan puutteellinen siten, että tarjous ei ole vertailukelpoinen muiden tarjousten kanssa. Tarjoajan käyttöönottoprojektin suunnitelmassa ei kuvattu pyydettyjen vaatimusten toteutumista tai aikataulua. Näin ollen tarjoaja tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.


Tarjousten vertailu

Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Tarjouspyynnön kohdan hankinnan kohteen kriteerit mukaan hinnan painoarvo on 40 % ja laadun 60 %. Palvelun laatua arvioitiin arkkitehtuurikuvauksen, käyttöönottoprojektisuunnitelman, käytettävyyskuvauksen, ympäristökriteerin, lähdekoodin luovuttamisen ja toivottujen ominaisuuksien täyttymisen perusteella.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt itslearning Oy.


Sovelletut säännökset

Sovelletut säädökset: Hankintalaki (1397/2016) 32 §, 79 §, 80 §, 81 §, 93 §, 123 §, 128 §, 129 § ja 145-147 §

Hallintolaki (434/2003) 43 §, 44 § ja 45 §.

Opetuslautakunnan päätös 4/31.3.2016, dnro HEL 2016-003192

Hankinta perustuu Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio-ohjelmaan vuosille 2016 - 2019 (koulutuksen ja oppimisen digistrategia). Digitalisaatio-ohjelmassa tämä hankinta sijoittuu kohtaan 5 B (Toimiva infra uudistamisen edellytyksenä), ja sen alakohtaan 4 (Opetusta ja oppimista tukevan digitaalisen järjestelmän kehitys).

Ask for more info

Karri Mehtälä, ICT-projektipäällikkö, puhelin: 09 310 88045

karri.mehtala@hel.fi

Decisionmaker

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

2. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
5. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.