Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 27.2.2019, Malmin raitti

HEL 2019-011709
More recent handlings
Case 18. / 414 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.12.2019 § 48 (polkupyörällä liukastuminen)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 19.12.2019 (48 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö on 19.12.2019 (48 §) päätöksellään hylännyt Malmin raitin kevyen liikenteen väylällä 27.2.2019 tapahtuneeseen polkupyörällä liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Malmin raitin kevyen liikenteen väylällä 27.2.2019 noin kello 7.10 tapahtuneeseen polkupyörällä liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Lautakunta viittaa hallintopäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy hallintopäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että lumensyvyydeksi on 6.2.2019 mitattu 44 cm ja 7.2.2019 46 cm, jonka jälkeen lumensyvyys on lähtenyt laskuun. Säähavaintotiedot osoittavat, että aurauskynnys ei ole ylittynyt 6.2.2019 tehdyn aurauksen jälkeen.

Ilmatieteen laitoksen Helsinki Malmi lentokentän mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että ilman lämpötila on vahinkoa edeltäneenä päivänä 26.2.2019 pysytellyt lämpöasteiden puolella aina kello 19.00 saakka, jonka jälkeen ilman lämpötila on käväissyt pakkasasteiden puolella. Saatu selvitys osoittaa, että liukkaudentorjunnasta on huolehdittu 26.2.2019 kello 7.10.

Ilmatieteen laitoksen Helsinki Malmi lentokentän mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että vahinkopäivänä 27.2.2019 kello 01.00 alkaen on ilman lämpötila pysytellyt lämpöasteiden puolella. Vahinkotapahtuma-ajankohdan tienoilla, aamulla kello 07.00, on ilman lämpötilaksi mitattu +2,2°C astetta. Saatu selvitys osoittaa, että vahinkopaikan liukkaudentorjunnasta on huolehdittu 27.2.2019 noin kello 7.40. Selvityksessä on myös todettu, että vahingon tapahtumapäivänä ei ole esiintynyt yleistä liukkautta.

Vahinkopaikan alue kuuluu kunnossapidon II– luokkaan, joka tarkoittaa sitä, että liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17.00-06.00 aikavälillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 10.00 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen.

Säähavaintotiedot osoittavat, että lämpötila on käväissyt kello 19.00 jälkeen pakkasasteiden puolella, joten mahdollisen liukkaudentorjunnan toimenpideaika vahinkopaikalla olisi päättynyt 27.2.2019 kello 10.00. Vahinkotapahtuma on tapahtunut keskiviikkona 27.2.2019 noin kello 7.10 jolloin toimenpideaika kunnossapitotoimille ei ole ylittynyt.

Edellä esitetyn perusteella ei vahinkopaikan kunnossapitovelvollisuutta ole laiminlyöty, eikä kaupunki ole viivytellyt kadulta vaadittavan tyydyttävän kunnossapitotason saavuttamisessa.

Vakuutuslautakunnan ratkaisukäytännössä on katsottu, että talvella liukastumisvaara on polkupyörällä ajettaessa huomattavasti suurempi kuin käveltäessä. Talvella polkupyöräilijä ottaa tietoisen riskin lähtiessään ajamaan, erityisesti mikäli polkupyörä ei ole varustettu talvipyöräilyyn tarkoitetuilla renkailla.

Aiemmin tehdyn hallintopäällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että vahinko johtuisi kaupungin laiminlyönnistä. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta. Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että hallintopäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että hallintopäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §, 6:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §.

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 23.12.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.