A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, päätös 31.10.2019 § 627, Krematoriosäätiö s.r.

HEL 2019-012089
More recent handlings
Case 11. / 47 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijan tekemästä kielteisestä toimenpidelupapäätöksestä

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Krematoriosäätiö s.r.:n oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijan tekemästä kielteisestä toimenpidelupapäätöksestä 31.10.2019 § 627, lupatunnus 13-2380-19-C.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Krematoriosäätiö on hakenut lupaa aurinkopaneeleiden sijoittamiseksi kappelin katolle osoitteeseen Krematoriontie 2. Molemmille korkean kappeliosan tiilikaton lappeille sijoitettaisiin 54 aurinkopaneelia, yhteensä 108 kappaletta. Krematoriosäätiön tavoitteena on vähentää toimintansa tuottamat päästöt mahdollisimman pieneen. Yhdistys toteaa olleensa aina edelläkävijä energia-asioissa ja haluavansa jatkaa samalla linjalla. Hakijan mukaan kappelin katolle asennettu aurinkosähkövoimala tuottaisi noin 28,5 MWh vuodessa vastaten uunien vuosittaista sähkönkulutusta. Krematoriosäätiön mukaan polttohautauksen suosio tulee kasvamaan lähivuosina ja sähkönkulutus sen myötä krematoriossa nousemaan.

Rakennusvalvontapalvelujen viranhaltija on 31.10.2019 § 627 evännyt haetun luvan. ELY-keskus, Museovirasto, Kaupunginmuseo ja Kaupunkikuvatyöryhmä eivät ole lausunnoissaan puoltaneet hakemusta. Krematoriokappeli sijaitsee valtakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä "Hietaniemen hautausmaat" (RKY 2009), jota Museoviraston laatiman inventoinnin mukaan vaalitaan kansallishautausmaana. Vaalimisen voidaan tulkita tarkoittavan hautausmaan ja sen rakennusten hartaan tunnelman ja ilmeen säilyttämistä. Krematoriokappelin katolle asennettavat aurinkopaneelit olisivat vastoin tätä vaalimisen tavoitetta. Maankäyttö- ja rakennuslain 117 g §, jossa säädetään rakennusten energiatehokkuudesta, ei edellytä energiatehokkuuden parantamista rakennuksissa, joita käytetään hartauden harjoittamiseen ja uskonnolliseen toimintaan.

Oikaisuvaatimus

Krematoriosäätiö on vaatinut oikaisua mainittuun päätökseen. Oikaisuvaatimuksessa on todettu muun ohella seuraavaa.

Hietaniemen krematoriokappeli on aina ollut edelläkävijä energia-asioissa ja haluaa myös jatkaa samalla linjalla. Krematoriosäätiön tavoitteena on vähentää toimintansa tuottamat päästöt mahdollisimman pieneen, kappelin katolle asennetut aurinkopaneelit voisi parhaimmillaan tuottaa uunien vuosittaista sähkönkulutusta vastaavan määrän.

Hiilineutraali Helsinki 2035 toimenpide ohjelmassa todetaan, että tulos syntyy yhteistyöllä. Osa toimenpiteistä on Helsingin kaupungin vastuulla, mutta suuri osa riippuu helsinkiläisten asukkaiden, yritysten ja muiden organisaatioiden valinnoista. Näihin kaupunkiorganisaatio voi vaikuttaa mahdollistajana, kannustajana ja erilaisilla ohjauskeinoilla. Krematoriosäätiö haluaisi olla esimerkki Helsingin kaupungin yhteistyöstä helsinkiläisten organisaatioiden kanssa. Koemme vahvasti, että kaikki tahot on tehtävä kaikkensa saavuttaaksemme paremman elinympäristön tulevaisuudessa Helsingissä.

Krematoriosäätiö toivoo lausunnonantajilta sekä päätöksen uudelleen arviointia vedoten energiapäästöjen vähentämiseen.

Krematoriosäätiö on valmis harkitsemaan vaihtoehtoista ratkaisua, jos tämä on teknisesti tarkoituksenmukaista toteuttaa. Lausunnon antajien perustelujen pohjalta Krematoriosäätiö on kehittänyt vaihtoehtoisen suunnitelman. Aurinkopaneelit asennettaisiin kehitysehdotuksessa krematoriokappelin matelemmille flyygelirakennuksille (pienenkappelin ja kylmiön katoille), sekä kappelirakennuksen vasemmalle lappeelle.

Aurinkopaneelit olisivat tässä ehdotuksessa piilossa Hietaniemenkaudelle sekä Mechelininkadulle. Näin ollen punainen tiilikate pysyisi maamerkkinä ja Hietaniemen hautausmaiden kulttuuriympäristö lähes koskemattomana. On myös hyvä huomata, että Krematoriokappelia ei ole asemakaavassa suojeltu useista inventoinneista huolimatta. Krematoriosäätiö toivo, että asiaa tarkistettaisiin uudestaan yllä mainittujen asioihin viitaten.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 118 §:n mukaan rakentamisessa, rakennuksen korjaus- ja muutostyössä ja muita toimenpiteitä suoritettaessa samoin kuin rakennuksen tai sen osan purkamisessa on huolehdittava siitä, ettei historiallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia tai kaupunkikuvaa turmella.

Maankäyttö- ja rakennuslain 117 §:n 4 momentin mukaan korjaus- ja muutostyössä tulee ottaa huomioon rakennuksen ominaisuudet ja erityispiirteet sekä rakennuksen soveltuvuus aiottuun käyttöön.

Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 33 §:n 1 momentin mukaan rakennusta on hoidettava ja pidettävä kunnossa, eikä sitä saa päästää rapistumaan korjauskelvottomaksi. Rakennuksen korjaamisessa on otettava huomioon sen ominaispiirteet eikä korjaaminen saa harkitsemattomasti johtaa tyylillisesti alkuperäisestä rakennuksesta poikkeavaan lopputulokseen.

Tontilla on voimassa asemakaava nro 1263 vuodelta 1931. Krematoriokappelia ei ole asemakaavassa suojeltu. Rakennus on valmistunut vuonna 1926 ja sen on suunnitellut arkkitehti Bertel Liljeqvist. Kokonaisuus käsitti valmistuessaan ison siunauskappelin, krematorion tilat ruumis- ja uunihuoneineen sekä kolumbaarion sivurakennuksessa. Julkisivuiltaan vaaleaksi rapattu, tiilikattoinen rakennus edustaa arkkitehtuuriltaan puhdaslinjaista klassismia. Rakennuksen hahmoa hallitsee korkea harjakattoinen siunauskappeli, jonka rapattuja julkisivuja jäsentävät kapeat ja korkeat vertikaaliset ikkuna-avaukset sekä loiva punaisella tiilikatteella katettu satulakatto. Rakennuksen matalia siipiosia on laajennettu myöhemmin pienellä kappelilla sekä uurnanluovutus- ja henkilöstötiloilla. Krematorio suunniteltiin osana laajempaa arkkitehtonisesti käsiteltyä maisemakokonaisuutta, ja sen asema osana Hietaniemen hautausmaita on säilynyt eheänä. Krematoriolla on kaupunkikuvallisesti poikkeuksellisen näkyvä asema alueellaan.

Hietaniemen hautausmaat ja niiden lähiympäristö on todettu Helsingin yleiskaavan liiteaineistoon kuuluvassa Kulttuuriympäristöt -teemakartassa rakennustaiteellisesti, kaupunkikuvallisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittäväksi alueeksi. Hautausmaaympäristö liittyy Helsingin kaupungin Arvoympäristöt -inventoinnissa määriteltyihin Hietaniemenkadun ja Hietakannaksen arvokkaisiin ympäristöihin. Krematoriokappeli sijaitsee valtakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä "Hietaniemen hautausmaat" (RKY 2009), jota Museoviraston laatiman inventoinnin mukaan vaalitaan kansallishautausmaana.

Museovirasto, ELY-keskus, kaupunginmuseo sekä kaupunkikuvatyöryhmä ovat hakemuksen johdosta antamissaan yksimielisissä lausunnoissaan todenneet, ettei suunnitelmaa voida puoltaa. Lausunnonantajat ovat katsoneet, että ekologisuutta ja energiatehokkuutta tulee lisätä muilla keinoin.

Edellä mainittujen selvitysten, lausuntojen ja inventointien perusteella krematoriokappelia voidaan pitää maankäyttö- ja rakennuslaissa mainittuna historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaana rakennuksena. Aurinkopaneelien asentaminen krematoriokappelin kattolappeille muuttaisi rakennuksen sekä sen ympäristön yleisilmettä ratkaisevasti, erityisesti kun otetaan huomioon krematoriokappelin keskeinen sijainti hautausmaa-alueen korkeimmalla paikalla. Muutos vaikuttaisi rakennuksen ilmeeseen siten, että sen arkkitehtoniset ominaispiirteet muuttuisivat. Ratkaisu johtaisi tyylillisesti alkuperäisestä rakennuksesta poikkeavaan lopputulokseen ja turmelisi sekä historiallisesti että rakennustaiteellisesti arvokkaan rakennuksen ominaispiirteitä. Toimenpide olisi sen vuoksi maankäyttö- ja rakennuslain sekä rakennusjärjestyksen vastainen.

Edellä mainitun perusteella oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla annettua päätöstä tulisi muuttaa. Oikaisuvaatimus hylätään. Lupa pysyy evättynä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 118 §, 117 § 4 mom.
Helsingin kaupungin rakennusjärjestys 33 § 1 mom.

Presenter information

yksikön päällikkö
Salla Mustonen

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Kantakartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Asemakaava 1263
The attachment will not be published on the internet.
4. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
5. Toimenpidelupapäätös 13-2380-19-C
The attachment will not be published on the internet.
6. Museoviraston lausunto
The attachment will not be published on the internet.
7. Kaupunkikuvatyöryhmän lausunto
The attachment will not be published on the internet.
8. ELY lausunto
The attachment will not be published on the internet.
9. Helsingin kaupunginmuseon lausunto
The attachment will not be published on the internet.
10. Asemapiirros
The attachment will not be published on the internet.
11. Julkisivu itään
The attachment will not be published on the internet.
12. Julkisivu länteen
The attachment will not be published on the internet.
13. Julkisivu pohjoiseen
The attachment will not be published on the internet.
14. Kattokuva
The attachment will not be published on the internet.
15. Lupahakemuksen valokuvaliite
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.