A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Poikkeaminen, Suutarila tontti 40193/39, Kesantokuja 1

HEL 2020-001999
More recent handlings
§ 43

Suutarila, Kesantokuja, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 40. kaupunginosan (Suutarila) ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 9075. Poikkeamishakemus hyväksytään seuraavilta osin:

  • tonttitehokkuusluku nousee luvusta e=0,2 lukuun e=0,25.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • asuinrakennukset rakennetaan kahteen tasoon (enintään 70% kerrosalasta yhdessä tasossa)
  • enintään 1 asunto/400 m² tonttimaata, kuitenkin 600-799 m² tonteille saadaan tehdä kaksi asuntoa
  • maanpäällistä kellaria ei rakenneta.

Hakija

**********

Rakennuspaikka

40. kaupunginosan (Suutarila) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa pientalon (229 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 9075 tonttitehokkuusluvun sekä talous- ja autosuojatilojen enimmäisneliömäärän osalta.

Tonttitehokkuusluku e=0,2 nousee lukuun e=0,25. Tontti on 914 m², joten sen rakennusoikeus 183 k-m² nousee 229 k-m²:iin. Tontilla oleva vanha asuinrakennus puretaan uudisrakennuksen tieltä.

Hakija perustelee tonttitehokkuuden nostoa alueen tehokkaammalla käytöllä sekä sillä että ympärillä olevissa kortteleissa on käytössä tonttitehokkuus 0,25.

Hakija hakee poikkeamista myös asunnon ulkopuolisten talous- ja autosuojatilojen enimmäisneliömäärästä (25 m²/asunto) siten, että talous- ja autosuojatiloja saisi rakentaa enintään 30% asuntokerrosalasta. Alustavissa suunnitelmissa talous- ja autosuojatiloja on esitetty 59 m². Hakija perustelee poikkeamista autosuojan ja varastotilojen toimintojen paremmalla käytännöllisyydellä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 8.7.1986 vahvistettu asemakaava nro 9075. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillispientalojen korttelialuetta (AO).

Rakennusten, rakennuksen tai sen osan suurin sallittu kerrosluku on II.

Tontin tehokkuusluku eli kerrosalan suhde tontin pinta-alaan on e=0,20.

Asemakaavakarttaan merkityn kerrosalan lisäksi saa rakentaa asuntojen ulkopuolisia talous- ja autosuojatiloja enintään 25m²/asunto, kuitenkin enintään 30 % asemakaavassa sallitusta asuntokerrosalasta sekä kylmää kuistitilaa, kasvihuonetta tms. enintään 10 % asemakaavassa sallitusta asuntokerrosalasta.

Tontin itä- ja eteläpuolelle kadun varteen on osoitettu istutettavaa aluetta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4). Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4.

Nykytilanteessa tontilta on purettu vuonna 1968 valmistunut yhden rakennuksen talo.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa tonttitehokkuusluvun nostamisen osalta, koska alustavissa suunnitelmissa esitetty rakentaminen soveltuu alueen monimuotoiseen rakennuskantaan sekä sijoittuu luontevasti rakennuspaikalle.

Tehokkuusluvun nosto luvusta e=0,2 lukuun e=0,25 toteuttaa yleiskaavan tavoitteita. Alueelle on annettu vastaavia tonttitehokkuuden korotuksia asemakaavan muutoksin.

Poikkeamista asunnon ulkopuolisten talous- ja autosuojatilojen enimmäisneliömäärän (25 m²/asunto) ylittämisen osalta ei myönnetä, sillä määräys enintään 25 neliöstä on yleisesti käytössä alueella. Tätä periaatetta toteutetaan annetuissa poikkeamispäätöksissä tasapuolisuuden vuoksi.

Tontin koko huomioon ottaen lisärakennusoikeuden kasvattaminen muuttaisi tontin luonnetta riippumatta siitä, miten avoin autokatosratkaisu tulisi olemaan. Asemakaavassa talous- ja autosuojatila on rajoitettu 25 neliöön, ja autokatos tulee mahduttaa tähän autosuojien lisärakennusoikeuteen.

Haetusta poikkeamisesta lisärakennusoikeudesta on käyty keskustelua rakennusvalvonnan sekä hakijan kanssa.

Päätöksessä annettujen ehtojen mukainen rakentaminen vastaa alueella nykyisin käytettyjä asemakaavamääräyksiä asuntojen lukumäärästä ja kahteen tasoon rakentamisesta. Maanpäällistä kellaria ei rakenneta, jotta rakennus soveltuu korkeutensa suhteen jo rakennettuun ympäristöön.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Katariina Hirvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Asemapiirustus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.