Asemakaavan muutos, Kluuvi, Elielinaukio ja Asema-aukio

HEL 2020-004243
More recent handlings
Case 3. / 330 §

Elielinaukion ja Asema-aukion (Kluuvi) asemakaavan muutosluonnos (sisältää liikennesuunnitelmaluonnoksen)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 13.5.2025 päivätyn asemakaavan muutosluonnoksen (liite nro 3) jatkosuunnittelun pohjaksi. Asemakaavan muutosluonnos koskee 2. kaupunginosan (Kluuvi) korttelin 2012 tonttia 1 sekä katualueita
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:

Kaupunkikuvallisesti sekä historiallisesti merkittävä Elielinaukio nykytilaisena ei bussiterminaalista huolimatta ole viihtyisää ja houkuttelevaa kaupunkitilaa. Siksi alueen kehittäminen erityisesti jalankulun ja avoimen kaupunkitilan näkökulmasta on tärkeää. Kaupunkiympäristölautakunta korosti, että jatkosuunnittelussa kiinnitetään eritystä huomiota Elielinaukion lisärakennuksen ensimmäisen kerroksen avoimuuteen ja läpikäveltävyyteen.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta korosti Elielinaukion kehittämistä yhdessä jo aiemmin päätetyn Kaivokadun joukkoliikennekadun muutoksen osana Helsingin ydinkeskustan elinvoiman ja viihtyisyyden vahvistamisessa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat yksikön päällikkö Janne Prokkola, johtava arkkitehti Suvi Huttunen, erityisasiantuntija Mikko Tervola, johtava liikenneinsinööri Taneli Nissinen ja erityisasiantuntija Riku Raunola. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Palautusehdotus:
Mia Haglund: Elielinaukio ja Asema-aukio ovat kansallisesti merkittäviä aukioita, niin kulttuuriympäristöinä kuin jalankulkijoiden kulkureitteinä. Eliel Saarisen suunnitteleman Helsingin päärautatieaseman kulttuuriset arvot ovat mittavat ja rakennuksen yhteiskunnallinen merkitys on kiistaton. Kyseessä on Suomen vilkkain rakennus ja ympäristö, jonka läpi kulkee jopa 250 000 ihmistä päivittäin.

Päärautatieaseman viereisten aukioiden muutosluonnoksessa on osoitettu Asema-aukiolle huomattavia jalankulun ja pyöräliikenteen reittien sekä oleskeluympäristön parannuksia, joita on syytä edistää. Sen sijaan Elielinaukiolle suunniteltu rakennushanke on jo alustavien arvioiden mukaan osoittautunut kaupungille taloudellisesti hyvin epävarmaksi ja riskipitoiseksi. On vaarana, että hankkeesta kokonaisuutena jopa koituu kuluja veronmaksajille sen sijaan, että toimitilahankkeen toteuttaminen toisi toivottuja tuloja kaupungille. Vaikka tontti sijaitsee kaupungin mittakaavassa aivan erityislaatuisen arvokkaalla alueella, liittyy hankkeen taloudelliseen kannattavuuteen kaupungin näkökulmasta liian suuria riskejä, että Helsingin tulisi siihen ryhtyä.

Kaupunkiympäristölautakunta esittää asian palauttamista niin, että Asema-aukion suunnitelmat erotetaan Elielinaukiosta ja niiden edistämistä jatketaan. Elielinaukion suunnittelu aloitetaan alusta, tarkoituksena toteuttaa jalankulkijoille ja alueen arvoa kunnioittavaa viihtyisää ympäristöä ja oleskelutilaa.

Kannattaja: Tuomas Nevanlinna

Vastaehdotus:
Olli-Pekka Koljonen: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Kaupunkikuvallisesti sekä historiallisesti merkittävä Elielinaukio nykytilaisena ei bussiterminaalista huolimatta ole viihtyisää ja houkuttelevaa kaupunkitilaa. Siksi alueen kehittäminen erityisesti jalankulun ja avoimen kaupunkitilan näkökulmasta on tärkeää. Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että jatkosuunnittelussa kiinnitetään eritystä huomiota Elielinaukion lisärakennuksen ensimmäisen kerroksen avoimuuteen ja läpikäveltävyyteen.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta korostaa Elielinaukion kehittämistä yhdessä jo aiemmin päätetyn Kaivokadun joukkoliikennekadun muutoksen osana Helsingin ydinkeskustan elinvoiman ja viihtyisyyden vahvistamisessa."

Kannattaja: Otso Kivekäs

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Mia Haglundin palautusehdotuksen mukaisesti.

Jaa-äänet: 11
Tarik Ahsanullah, Silja Borgarsdottir Sandelin, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Otto Meri, Katri Penttinen, Mika Raatikainen, Risto Rautava, Saana Rossi, Anni Sinnemäki

Ei-äänet: 2
Mia Haglund, Tuomas Nevanlinna

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 11–2.

See table with voting results

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Suvi Huttunen, johtava arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 37335

suvi.huttunen@hel.fi

Janne Prokkola, yksikön päällikkö, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 37233

janne.prokkola@hel.fi

Taneli Nissinen, johtava liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 76765

taneli.nissinen@hel.fi

Anu Lamminpää, johtava maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 37258

anu.lamminpaa@hel.fi

Mikko Tervola, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 44131

mikko.tervola@hel.fi

Valtteri Lankiniemi, erityisasiantuntija, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 22467

valtteri.lankiniemi@hel.fi

Pasi Lehtiö, johtava erityisasiantuntija, maaomaisuuden kehittäminen ja tontit, puhelin: 09 310 36448

pasi.lehtio@hel.fi

Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217

sakari.mentu@hel.fi